Gå til innhold

Noen som har bestemt seg for klyster? Tenkeboks?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om jeg ville ha sånn klyster til fødselen.... Har hørt at det er veldig normalt at det kommer avføring under fødselen, og stakkars fedre som lukter blod og avføring og greier i rommet og sånn....

Har ikke noe lyst å bekymre meg for noe sånt, samtidig som jeg vet at jeg nok kommer til å være ganske tømt når fødsel starter for jeg er heeeelt løs i magen nå og har vært det de siste ukene. De siste dagene går jeg på do med bare 3 timers mellomrom når jeg har spist noe, og det *unnskyld språket* bare renner.

 

Likevel tror jeg at jeg har lyst å bruke klyster også for å være på den sikre siden, er det noen som har erfaring med det? Har aldri brukt det, men er det flere som har tenkt å få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, jeg har også tenkt på det. Ikke noe gøy hvis jeg kun tenker på at jeg ikke skal bæsje under fødselen! he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste tidligere om ei som sa nei til klyster, og hun angra som en gris etterpå. Tror det kan være veldig lurt. En ting mindre å tenke på pluss at man slipper å oppleve noe uforutsett (da tenker jeg på at man vet jo at det kan skje, bare ikke når og hvilket utfall det kommer til å få).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ba om det sist, og blir å gjøre det igjen denne gangen ja. definitivt. ikke bare er det for å unngå "det verste griste" men og fordi det er allerede stort trykk der nede og jeg ser for meg det kan være ubehagelig med alt det ekstra inni der...

klyster er helt greit og bruke forøvrig, for de som lurer. Du sprøyter noe inn, venter litt så kommer det ut igjen ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg fikk dette forrige fødsel, fikk forsåvidt ikke noe valg da, pga at jeg hadde misfarget fostervann og ble satt igang med drypp.. MEEN ihvertfall, poenget mitt er at jeg synes det var helt greit, de bare satt det også var det rett på do og over på noen minutter.. bedre å ta det enn å angre på at man ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med nr 1 visste jeg ikke at d gikk an å få en gang..ikke ble jeg tilbudt heller..å fy fader..jeg kan love deg at jeg ba om d med nr 2..

å d SKAL jeg ha denne gang og*!!! hehe

har og hørt at babyen har lettere for å komme ut og med tømt tarm..ingen hindringer..lurer på å ta d en uke før fødsel itillegg og jeg..var en lege som sa at d kunne fremkalle fødselen..men ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis det er tid skal jeg garantert ha kyster.Nå har ikke jeg født før, men jeg tror ikke det er så lett å lukke igjen det ene hullet der nede mens det står på...Hvorfor er det egentlig noe å lure på? Forskjellen er vel at man får gått på do i fred før fødsel, eller at man går på do mens en stakkars jordmor står og ser på deg rett inn i rattata. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også førstegangs, men har bestemt meg for at jeg vil ha det. Spurte når jeg var på samtale+omvisning på sykehuset. Da sa de at de vanligvis ikke satte/tilbød det (Drammen), men at jeg kunne få det om jeg absolutt ville. Bare å si ifra når jeg kom inn.

Venninna mi fødte for 3 mnd siden på Bærum og ble tilbudt med en gang uten at hun hadde tenkt noe særlig over det fra før. Så det er tydelig ulik praksis på sykehusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg SKAL ha klyster denne gangen... sist fikk jeg det ikke å når jordmora presterer å kommentere mengden-så fikk jeg lyst til å reise meg å gå å skyte meg selv i gangen! Selv sier de at de er sååå vant til det(!) men er den personen som sitter ved siden av den fødende det?? Nei fy fan sier jeg bare..

Ei jeg kjenner fikk heller ikke klyster å der gikk jordmødren til å m å åpna vindu for å lufte,for det lukta visst helt for jævlig i følge hun som skulle føde! Det er vel det verste med heile fødseln syns jeg, ligge å drite seg ut foran et vilt fremmed kvinnemenneske/mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm! Her sto det jo mye herlig;-/ Jeg skal føde nr fem og har aldri hørt en kommentar ang drit og lukt, men så har jeg tatt klyster både hjemme og på sykehuset. Men når det er sagt så er faktisk avføringsmiddelet med på å lage de gode riene hvis du er midt oppi det. Så bare ta klyster. Det gjør bare godt med hensyn til både det ene og det andre;-)

 

(Den jordmora som kommenterte mengde må ha brukne sosiale antenner, henger ikke på greip)!!!

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk klyster da jeg fødte førstemann. Syntes det var bra på mange måter. Det beste var faktisk at man slipper å gå på do de første dagene etter fødselen, er liksom helt tømt. Jeg grudde meg hvertfall litt til dobesøk sånn rett etter fødselen....

 

Med andre mann hadde jeg kraftig omgangssyke da fødselen startet (skikkelig sliten...) - etter 2 døgn men oppkast og diare var tarmen rimelig tom allerede....

 

Kommer nok til å be om det denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forrige gang, det var supergreit, det er ikke vondt eller noe å grue seg til.

 

og ærlig talt tenkte jeg ikke på at det var noe alternativ. Det virket på jordmor som om det var standard (Ullevål). Det eneste valget var liksom om jeg ville sette det selv eller at hun gjorde det for meg:-)

 

Men etter 14 timer rier kom det desverre litt ut på slutten allikevel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ordna klyster hjemme som jeg skal ta før jeg drar til føden.... noen fordeler får det være å jobbe som sykepleier. lett tilgang til klyster bla;)

 

Har egentlig ikke noe imot å gjøre det på sykehuset, men liker tanken på å sitte på min egen do og "tømme" meg før den store styrkeprøven. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, klyster hjemme er ikke bare forbeholdt sykepleiere.. (hmm da må du jo ha tatt med deg fra jobben da?)

Iallefall, du får kjøpt mini klyster på apoteket, micro lax. De er små og består av bare 5 ml væske. Snertne i forhold til hva våre mødre måtte gjennomgå. Da måtte alle ta klyster og det var på litersvis med væske de fyllte opp i tarmen.. hehe

Jeg er helt enig med Norma, kjekt å ta det hjemme FØR en drar på sykehuset da.. Jeg må reise en hel time til sykehuset og kan tenke meg å få gjort unna skitarbeidet før jeg kommer frem.. hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh cool.

Takk, da skal dette kjøpes inn.

Har ikke gjort det før men det er vel sikkert ganske enkelt...? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mummy det er veldig enkelt. Det er en hylse du skal føre inn i endetarmen (etter at du har knekt av tuppen) så når du har ført den inn klemmer du ut de stakkarslige dråpene også holder du tuben klemt igjen mens du drar den ut for at du ikke skal dra med deg væska ut igjen.. Så er det bare å knipe igjen ei stund, men hold deg i nærheten av do.. Hehe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...