Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Jeg tok meg tid denne helgen til å legge merke til bilsetene folk hadde til barna sine i bil (har vært på ferie,innom mange steder på slutten) og en ting er helt sikkert; utifra det jeg klarte å observere er det omtrent 90% av folk som har forovervendt sete nr 2. Dette hadde jeg garantert hatt selv også hadde det ikke vært for dib, og måten dette ble blåst opp på. Så da lurer jeg, er de som har forovervendte seter rett og slett dårlig opplyste og ganske dumme? Jeg er fortsatt av den oppfatning av at ingen går bevisst inn for å være "slemme" med barna sine, mange bare vet ikke alt og har heller ikke noe behov for å vite alt. Men vi som henger her på dib kan og vet alt naturlig nok.. Så de 10% jeg så som hadde bakovervendt sete nr 2, antok jeg at var dibbere.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 Nei, har det selv og bryr meg ræva om hva andre måtte mene. Skal sies at jeg hadde da da barna var små - men kun opptil året, -eller 0-10 kg typisk sete..etter det har de sittet andre veien
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Nei, gjør ikke det, regner med de har sine grunner. Men etter at jeg fant den linken på skravle i går, er det bare så uaktuelt å snu knekten vår før han er hvertfall 4 år. Hadde egentlig litt lyst til å snu han nå, men ikke etter å ha sett den linken. Så han blir sittende med nesa mot seteryggen i baksetet. Vår har passert 2 år.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 Nei selvfølgelig ser jeg ikke ned på dem som har forovervendt sete. Hvilken rett har andre til å dømme? Jeg velger å tro at de aller fleste oppegående mennesker ønsker å gjøre det beste for barna sine, uansett bak eller frem:-)
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 Vi er fullstendig klar over at bakovervendt er mye tryggere enn forovervendt, men ettersom sønnen vår spyr på selv korte turer når han sitter bakovervendt, og har det helt fint når han sitter forovervendt, fant vi ut at det er bedre om han sitter forovervendt. Er ikke spesielt trafikksikkert å ha en unge som sitter med ryggen til oss og kaster opp, heller. Særlig ikke når vi kjører alene med ungene. Kan ikke stappe i ham reisesyketabletter hver gang vi skal kjøre heller. Dessuten snakket jeg lenge med en fra Trygg Trafikk, som sa at forovervendte seter som garantert er montert riktig (f.eks med isofix, som vi har) uansett er tryggere enn bakovervendte, som ofte er vanskeligere å montere helt riktig. Hjelper ikke å sitte bakovervendt hvis setet ikke er montert 100% riktig.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 Jeg tror mange er uopplyste ja. Jeg var i hvertfall det selv da jeg snudde min eldste altfor tidelig. Heldigvis kan man lære og bli klokere så de to minste har/skal sitte bakovervendt lenge! Når man ikke vet og blir lurt av butikkselgere så er det vanskelig å ta det mest fornuftige valget så jeg reagerer ikke på disse foreldrene. Det jeg reagerer på er de som velger forovervendt når: *De VET at bakovervent er ca 5 ganger tryggere for barnet *Barnet IKKE er bilsyk *Det er plass i bilen til et slikt sete selv om passasjeren foran må sitte trangt. Når det kun er latskap, sete er billigere, det er enklere å montere/flytte fra bil til bil, enklere å få ungen inn i det, for at barnet skulle kunne se ut (!?) osv som er grunnen da blir jeg sint og lurer på hva som foregår oppe i hode på de foreldrene... Enten har de enorme skylapper og prøver å late som de ikke vet bedre enda jeg vet at de vet, eller så synes jeg de er litt dumme og uansvarlige rett og slett.
Mrs. Bouquet Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 Jeg tenker at de sansynligvis ikke vet bedre. Må vel si at jeg ser en smule ned på dem, me er klar over at noen har en brukbar grunn og har tatt et bevisst valg. Det som er så fortvilende er at alle jeg kjenner som har bilstol nr. 2 i bruk har det framovervendt, og ingen har noen god grunn. Syns det er rart de ikke har fått mer informasjon når de kjøpte seg bilstol. Den ene av dem hadde til og med setet montert foran airbagen i passasjersetet framme. Da følte jeg meg kallet til å si, ellers så holde jeg kjeft.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Jeg ser ned på de som til enhver pris skal tyne store barn bakovervendt jeg Stakkars barn.
Mrs. Bouquet Skrevet 4. august 2008 #10 Skrevet 4. august 2008 Når er barna store da? For mitt vedkommende mener jeg det bare er små barn som trenger å sitte bakovervendt, altså opptil 4 år.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 Dette blir jo nesten som mm vs. mme debatten da. At man MÅ forsvare seg om man har valgt noe som ikke er anbefalt. Og da blir det feil mener jeg. Velger noen forovervendt så javel,deres valg. De skal da få slippe å forklare seg! Alva*** er jo et godt eksempel på ei som dømmer og har en ovenfra-og-ned holdning.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Har du lest hele svaret mitt skikkelig? I så fall så er jeg stolt over å være dømmende akkurat her, for jeg står helt for det jeg mener i det svaret mitt, nemlig at når det kun er latskap som gjør at noen snur ungene sine når de vet bedre så synes jeg de er uansvarlige foreldre.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #14 Skrevet 4. august 2008 du som sa at du hadde snakket med trygg trafikk! DET TROR JEG INGENTING PÅ! det har ikke med å gjøre hvordan sete er festet, men HVA som skjer med barnet under en sammenstøting! men seff, må jo beskytte seg selv.. faen folk e tragisk her inne! Og ja, jeg ser definitift ned på de som har barna forovervendt! tenker ikke sikkerthet da...
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #15 Skrevet 4. august 2008 av Karine N. Frafjord.Fant dette hvis noen lurer på hvorfor bakovervendt er anbefalt. Selvfølgelig har barnet ditt egen stol i bilen. Du vet jo at det er det sikreste. Men er du sikker på at bilsetet er montert slik at det virkelig gir barnet ditt optimal beskyttelse? Barn under fire-fem år bør sitte i bakovervendt sete. Det er udiskutabelt det sikreste for barnet dersom det skulle oppstå en farlig situasjon. Dette vet 70 prosent av alle foreldre, i følge Trygg Trafikk. Likevel viser en undersøkelse at ni av ti norske barn under tre år sitter forovervendt i bilen. Hvorfor? Riktig sikring redder liv - Mange foreldre hevder at barna blir bilsyke eller at det ikke er plass til bena når de sitter bakovervendt. Barn har lite plager av å sitte med litt bøyde ben, og svært få barn blir mer bilsyke bakovervendt. Ved plassproblemer, bruk midtplassen bak eller koble ut kollisjonsputen og bruk passasjersetet foran. Uansett - barnas sikkerhet må komme først, sier overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avdeling på Ullevål universitetssykehus. Han har sett alt for mange tragiske eksempler på dårlig sikring av barn i bil, og han ser store forskjeller på skadene etter måten barna er sikret på. Calisch er ikke nådig når han beskriver resultatet av foreldrenes manglende sikring. - Jeg ser alt for ofte at barn som har vært utsatt for trafikkulykker får store skader som preger dem for livet, hvis de i det hele tatt overlever ulykken. Jeg tror at omkring halvparten av barna som får alvorlige skader kunne vært helt eller nesten uskadde dersom de hadde vært skikkelig sikret i bilen. Det er så unødvendig å ta den risikoen, sier overlegen og tobarnsfaren. De største sikkerhetsrisikoene er at foreldrene snur barna slik at de sitter forovervendt for tidlig, de sikrer barna for dårlig, eller de sikrer ikke barna i det hele tatt. Calisch opplever at foreldre unnskylder seg med at ”de bare skulle kjøre en liten tur” eller at ”forovervendt sete er jo godkjent.” Men det er lett å være etterpåklok. Han mener at opplysning om viktigheten av riktig bakovervendt sikring av barn i bil er alt for dårlig her i landet. Lovendring må til Tor Einar Calisch får støtte av sin kollega, professor i skadekirurgi Inggard Lereim ved Ullevål universitetssykehus. Lereim er også formann i Norsk trafikkmedisinsk forening, og er den i Norge som har forsket mest på sikring av barn i bil. - Et barns hode er veldig tungt i forhold til resten av kroppen, og dermed mer utsatt ved en kollisjon. Hos en voksen person utgjør hodet ca 6-7 prosent av kroppsvekten, men hos et lite barn utgjør hodet 25 prosent. Det betyr en firedel av kroppen! I tillegg har barn umodent skjelett, og nakken er ikke tilstrekkelig utviklet til å holde hodet oppe. Når barna sitter i bakovervendt bilstol ved en kollisjon vil kreftene fordele seg over større deler av barnets kropp, og sjansen for å unngå skader er langt større. Hode og nakke får liten eller ingen tilbakesleng. I en fremovervendt bilstol økes sikkerheten med 50 % for at barnet skal overleve uten skader. I en bakovervendt stol øker sikkerheten med rundt 95 %, sier Lereim. Professor Lereim etterlyser en lovendring for å tvinge foreldre til å sette barna bakovervendt i bilen til de er rundt fire år. Han mener det er alt for lite fokus på ulykkesforebygging i Norge. - Vi trenger tøffere informasjonskampanjer fra myndighetene gjennom media. Foreldre må bevisstgjøres til å sikre barna riktig, sier Inggard Lereim. Svenskene gjør det riktig I Sverige sitter så godt som alle barn bakovervendt til de er nærmere fire år. Svenske myndigheter har i 25 år arbeidet for at barn skal sitte i bakovervendte bilstoler. Resultatet er at over en million svenske bakovervendte stoler er brukt i Sverige. Overingeniør Thomas Turbell i Väg- och Trafikk Institutet kjenner ikke til noen tilfeller der et barn i bakovervendt bilbarnestol er blitt alvorlig skadet ved en frontkollisjon. Hvorfor er svenskene så flinke i forhold til oss? Er det noen spesiell fysisk forskjell på svenske og norske barn? Blir svenske barn sjeldnere bilsyke? Har de generelt sett kortere ben enn norske barn? Neppe. Likevel plasserer altså nær sagt alle svenske foreldre barna sine bak-frem i bilen til de er godt og vel fire år, mens flesteparten norske foreldre velger motsatt av bekvemmelighetshensyn. Velger enkleste løsning Produktsjef Frank Lilleheil hos den norske bilseteprodusenten HTS er enig i at mangel på kunnskap om sikring av barn i bil blant nordmenn er et stort problem. Lilleheil mener også at norske foreldre velger den enkleste løsningen selv om de egentlig vet at de dermed velger den minst sikre løsningen. - Et bakovervendt sete er ofte litt mer komplisert å montere enn et forovervendt. Det er flere detaljer i bruksanvisningen, og setet har tilleggsutstyr som støtteben og belter. Dette kan gjøre at foreldre synes det blir for voldsomt, og heller satser på forovervendt bilstol som tar mindre plass og er enklere å montere. Men forhandlerne av bilstoler må også ta sin del av skylden for at så mange norske barn er for dårlig sikret: - Foreldre som er på jakt etter ny bilstol til barnet sitt møter ofte ansatte i utstyrsforretninger som ikke har nok kunnskap. De gir ofte de enkleste rådene uten å henvise til den enorme forskjellen i sikkerhet for barna, sier Lilleheil. Lilleheil påpeker også andre farer ved å plassere barna fremovervendt i baksetet. – Svært mange biler har tilleggsutstyr som tv-skjermer, kleshengere og serveringsbrett montert på ryggen til forsetet. Slike harde komponenter utgjør en stor fare ved ulykker. Krasjtester viser at baksetepassasjerer kan få store skader av slikt utstyr ved en kollisjon. Barn som er sikret i bakovervendt sete unngår naturlig nok disse farene, sier Lilleheil. Prøv setet i bilen! HTS produserer ikke kombinasjonsstoler som kan brukes begge veier, og markedsfører kun bakovervendte stoler for bruk opp til 4 års alder. Men produktsjef Frank Lilleheil er klar over at ikke alle bakovervendte stoler passer i alle biler. – Et stort bakovervendt bilsete kan få utmerket plass i baksetet på en liten bil, men det er slett ikke sikkert at det samme setet passer i en stasjonsvogn. Vinkel på stolen og plassbehov kan variere fra bil til bil. Derfor er det så viktig at man tar med barn og bil når man skal kjøpe sete. Men hva gjør man når lillebror slår seg vrang og nekter å sitte bakovervendt i baksetet? - Jeg synes overhodet ikke de voksne skal fire på kravet om bakovervendt sikring. Er barnet vant med å sitte med ryggen mot kjøreretningen fra det er nyfødt, vil det være den løsningen som er naturlig. Men hvis foreldrene ikke har kontroll over barnet i baksetet, er det mulig å koble ut airbagen i forsetet og la barnet sitte bakovervendt der. Dette må gjøres på et verksted, men er en forholdsvis enkel operasjon. Men det aller enkleste er å beregne god tid på kjøreturen og ta mange stopp underveis, sier Lilleheil. Slik sikrer du barn i bil: I følge norsk lov skal alle som sitter i bilen være sikret med belter eller med godkjent tilleggsutstyr. Det er bilførerens ansvar å sikre barn som er under 15 år. Hvis barnet er under fire år, er det påbudt å bruke spesielt tilpasset sikringsutstyr. Bruk kun godkjent sikkerhetsutstyr. Barn under fire-fem år bør sitte bakovervendt! Stolen skal være merket med den europeiske standarden ECE R44-03. Markeringen skal angi hvilken vektklasse ustyret gjelder for. Undersøk at sikringsutstyret er tilpasset barnets vekt. Ta barnet og bilen (ev. bilene dersom stolen skal brukes i mer enn en bil) med til forhandler, slik at du får prøvd om utstyret passer. Av samme grunn bør du ikke kjøpe/leie bilstol via internett. La forhandler vise deg riktig montering av sikkerhetsutstyret. Ta godt vare på bruksanvisningen! Feilmontering er ofte årsak til unødige skader. Bakovervendt bilstol må aldri brukes i passasjersetet foran dersom det er kollisjonspute/airbag der. Barnet kan bli drept dersom kollisjonsputen utløses. Dette gjelder også for barn som sitter forovervendt. Barn sitter uansett sikrest bak, og Trygg Trafikk anbefaler at barna plasseres i baksetet. Men hvis du blir ukonsentrert fordi du har et barn du ikke klarer å følge med på i baksetet, er det bedre å plassere barnet bakovervendt i forsetet forutsatt at det ikke er kollisjonspute der. Ingen under 140 cm bør sitte i forsetet hvis det er kollisjonspute der! Du kan leie utstyr, men forsikre deg om at utstyret er uskadet og godkjent etter siste godkjenningsnorm (ECE R44-03) Dersom du leier eller kjøper brukt utstyr må du kjenne forhistorien. En stol som har vært skadet eller utsatt for en kollisjon, skal ikke brukes mer. Kontroller at sømmer, låser og belter er intakt. Og få med bruksanvisning! Trygg Trafikk anbefaler ikke at man kjøper et sete som er eldre enn fem år hvis det skal brukes i flere år, da begynner det for å bli litt gammelt. Er du usikker på hvor gammelt setet er, kan du forhøre deg med forhandler eller produsent. Alle stoler skal være utstyrt med et produksjonsnummer. Pass på at barna sitter sikkert fastspent før du starter bilen! Spedbarn Gruppe 0: 0-10 kilo (0 – ca 9 måneder) Gruppe 0+: 0-13 kilo (0 – ca 15 måneder) Helt fra du kjører hjem fra sykehuset etter fødselen er det viktig å sikre barnet. Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt bilstol, det gir klart best sikkerhet for spedbarn. Stolen plasseres i baksetet, det aller sikreste er i midten, dersom det er en trepunkts sele der slik at stolen monteres korrekt. Men det finnes to andre alternativer som også er godkjent: bag med sikkerhetsnett og babyseng/boxette. Dersom du velger denne løsningen må nettet plasseres på tvers i bilsetet med barnets hode mot midten av bilen. Ved bruk av bag med sikkerhetsnett må bagen være godkjent for dette, og polstringen skal plasseres inne i bagen. Barnet har vokst ut av stolen når hodet nærmer seg kanten av stolen. Skift gjerne til større og sikrere modell når barnet er 6-7 måneder gammelt. Småbarn Gruppe 1: 9-18 kilo (Ca. 9 måneder – 4 år) I denne gruppen anbefales det å bruke en bakovervendt stol så lenge som mulig, helst til barnet er fire-fem år. I Norge er det likevel godkjent med forovervendt montering. Noen stoler er godkjent for montering begge veier. Det finnes mange forskjellige modeller, så følg monteringsanvisningen nøye! Jo stødigere stolen er montert, jo sikrere er den. Alle belter må være strammet godt rundt barnet, og reguleres etter hvor mye klær det har på seg. Jo nærmere kroppen beltet sitter, desto bedre sikkerhet gir det. Skal du på ferie til Mellom- eller Syd-Europa, bør du ta med bilstol til barn i denne alderen, da du der ikke kan regne med å få leid eller kjøpt bakovervendte stoler til annet enn spedbarn Større barn Gruppe 2: 15-25 kilo (Ca. 4-7 år) Det finnes også gode bakovervendte stoler som er godkjent for denne gruppen. Det bør være førstevalg inntil barnet er ca 5 år. Først etter dette kan du snu barnet. Valget står da mellom stol med rygg og hodestøtte eller bare bilpute. Stolene er konstruert for å tilpasse trepunktsbeltet i bilen til barnets kropp. Trygg Trafikk anbefaler at barnet bruker stol med rygg - og hodestøtte lengst mulig. Vær nøye på at beltet er korrekt plassert. Diagonalbeltet skal ligge over skulderen. Hoftebeltet skal ligge over hofte og lår – ikke over magen. Gruppe 3: 22-36 kilo (Ca 6-11 år) Leger og forskere anbefaler at barn skal bruke bilstol eller pute opp til 10-12 års alder. Barnet kan sitte på en spesialkonstruert bilpute, men det er fortsatt viktig at barnet har støtte for hodet. Dersom bilsetet ikke har hodestøtte, bør stol/pute med rygg brukes så lenge som mulig. Det finnes beltestyrere som får beltet til å ligge riktig over skulderen. Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Beltet vil da fungere som et topunktsbelte. Det er da betydelig økt risiko for at beltet gir store skader i buken, samtidig som hode og overkropp kastes fremover, med risiko for alvorlige skader i hode og ryggmarg. Barn i bil – spørsmål og svar: Hvilken plass i bilen er sikrest? I midten bak, fortutsatt at det finnes trepunktsbelte og hodestøtte. Dernest høyre sideplass bak. Hvilken bilstol er best? Alle stoler som selges i Norge, skal være godkjent med merket ECE R44-03. Stolen skal være godkjent for barnets vekt, verken for stor eller for liten. Vær sikker på at stolen passer både til bilen og barnet. Kjøp gjerne en robust stol med kraftige sider som også beskytter mot sidekollisjoner. Hvor kjøper man bilstol? Barneutstyrsforretninger og bilutstyrsforretninger selger barnesikring. Undersøk på forhånd hva slags bilsikring du er ute etter, og sørg for å få snakke med betjening med kompetanse på området! Hvor får man tak i spesialstoler til funksjonshemmede barn? Trygdekontoret kan gi deg henvisning til Hjelpemiddelsentralen. De hjelper deg å tilpasse stolen etter barnets behov. Det gjelder også foreldre med rygg- eller bekkenplager som gjør det vanskelig å løfte barnet opp i stolen. Brukte stoler. Hva skal man passe på? Jo nyere, jo bedre. Utviklingen går raskt. Stolen skal være hel og uskadd. Ta av trekket og se at skallet er helt. Alt tilbehør og bruksanvisning skal være med. Trekket bør være originalt, det er som regel brannsikkert. Av samme grunn bør du ikke sy egne trekk til setet. | Finnes det noen nødløsninger? Kan to barn sitte i samme belte? Kan babyen sitte på fanget – bare en kort tur? Nei, det finnes ingen nødløsninger. Hvert barn trenger egen plass, eget belte og sikringsutstyr. Barn skal aldri sitte på fanget i en bil. Husk derfor på å bestille barnesikring når du skal ta taxi! Beltestol/pute. Hva er forskjellen? Det er flere fordeler med stol. Ryggstøtte gjør at beltet plasseres bedre nærme halsen og over skulderen. Barnet sitter stødigere dersom det sovner, og du minsker risikoen for at barnet skal gli ut av skulderselen. Stolen gir også en viss beskyttelse for sidekollisjoner. Når kan barnet slutte med beltestol/pute? Når det er ca 10-12 år gammelt, eller minimum 140 cm. Barnet skal være så stort at bilbeltet sitter riktig, over brystbenet og ned mot lårene. Hva gjør jeg hvis barnet nekter å sitte fastspent? Stanser bilen og tar en pause…! Kilder: Trygg Trafikk www.tryggtrafikk.no Vägverket www.vv.se HTS www.hts.no
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #16 Skrevet 4. august 2008 Bakovervendt er trygges uansett hva man sier.Og kan ikke sammenlignes med mm og mme.Teit å si. Er ikke 45% større sjanse at ungen din dør hvis du bruker mme liksom!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #17 Skrevet 4. august 2008 Jeg ser ned på folk som kjører i gamle, livsfarlige biler.. Hjelper ikke å sitte bakovervendt når hele bilen blir trykket sammen som en cola boks og man ikke kan se hvilken type bil det egentlig var etter ulykken.
Lacey*har fått erta Skrevet 4. august 2008 #18 Skrevet 4. august 2008 Nå har ikke jeg pressa ut førstemann ennå. Så jeg har ikke vært i dette dillemaet. Men å se ned på folk da? Tenke de er lite opplyste? Jeg og skjønner at det er sikrest å ha bakovervendt, men jeg synes det er litt drøyt å se ned på folk. Det blir litt dum holdning tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2008 #19 Skrevet 4. august 2008 Nei. Men så var første ungen vår en av de få som ble veldig bilsyk og sprutspydde på hver lille tur etter at hun ble 1 år og 8 mnd. Så da hun ble 2 år snudde vi til slutt sete henne. Siden da har hun ikke spydd i bilen. Og for oss er det ikke aktuelt å gi medisiner to ganger om dagen til ett lite barn. Vi håper selvfølgelig at neste ungen(som enda er liten) ikke vil få de samme problemene og da kan sitte bakovervent lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå