Gå til innhold

Er vi frekke dersom vi gjør dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får mye merkelig i julepresanger at jeg hadde tenkt og skrive en slags ønskeliste og sende med et lite førjulsbrev der jeg skriver litt om hvordan høsten har vært for oss og ungene og samtidig ta med hva vi ønsker oss i julepresang. Må da være bedre at vi får noe vi ønsker oss en en haug med duker som jeg bare legger vekk fordi det ikke er min stil og krystallvaser etc... Er da etter min mening da bedre og få en eske med kaffe/tomatsuppe/blomkålsuppe for det blir i alle fall benyttet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner tanken. Fatter ikke at folk ikke klarer å bruke hue LITT når de gir gaver til folk. Tror likevel jeg kun ville gjort dette med veldig nær familie, særdeles gode venner. Hvis ikke virker det noe frekt.

Skrevet

Virker ekstremt grådig og utakknemlig....

Skrevet

Det er dårlig oppdragelse det!! Hehe ler meg skakk i hel!:=)

Skrevet

min famile og samboers familie bruker som regel å spørre om det er noe vi ønsker oss de..

Men sjeldent vi har svar å gi da..men av og til er det et eller anna vi kan ha på ønskelista.

Jeg hadde ikke gitt et brev med ønsker utenom de spurte hva vi ønsket oss

Skrevet

Det måtte være om du ber dem gi noe til et godt formål, eks. en geit el.l. istedenfor å bruke penger på deg!

Skrevet

hadde jeg fått ønskeliste av noen hadde jeg syntes det hadde vært litt frekt...........

Skrevet

Nei greit får da bare fortsette og ta imot ting vi ikke bruker, orker liksom ikke lage den annonsen på finn eller qxl om at julegavene selges! Men kan jo ta en ny vri, gjemme julepresangen vi fikk som vi ikke likte og gi tilbake, enten så skjønner mottaker dette, eller så gjør Han/ Hun det ikke verre er det ikke.

Skrevet

Jeg har et stor lager under senga av patetiske julegaver..hehe.

Skrevet

Lag heller en liste dere kan ha klare hvis noen spør om hva dere ønsker dere. Det virker mye bedre, synes jeg.

Skrevet

Kjære HI, jeg ler så jeg faller av stolen. Du burde hatt ditt eget komedie show eller skrevet tekster for slike- for godt skriver du. Men altså, i tilfelle du er seriøs... NEI, DU KAN IKKE DET.

Skrevet

Lag en liste sånn at du vet hva du skal svare når noen spør hva dere ønsker dere, og prøv å få byttet bort det dere ikke har bruk for.

Å sende ut en ønskeliste er frekt ja, med mindre det er vanlig i familiene deres.

Skrevet

Jeg syns dere burde legge ønskelista deres på hjemmesida deres. Så skriver dere på julekortet at de venligst skriver i gjesteboka når de har kjøpt noe på ønskelista slik at det blir lettere å se for andre bidragsgivere.

Skrevet

Det var faktisk ikke så dum idé.

Å vise til hjemmesiden og der legge ut historier og bilder, samt en bitteliten underside med ønskeliste. Beskjedent og tilgjengelig for de som er interessert :)

Skrevet

Vi skriver ønskeliste til foreldrene våre, men det er fordi de har spurt etter det. Våre søsken spør da foreldrene våre hvis de ikke vet hva de skal kjøpe til oss og barna. Praktisk synes jeg og dem. (Da vet vi at vi stortsett får ting vi har bruk for eller ønsker). Likevel er jeg alltid takknemlig uansett hvilke gaver vi får. Det tross alt tanken som teller.

PS. Synes forresten at en del gamle folk er svært utakknemlige for de gaver de får og sier f.eks. "hva skal jeg med det?", "Jeg har minst 5 slike fra før", "jeg liker ikke sånn", .... Er jo ikke alle som er slik, men flere i min slekt. Våre barn har bedre folkeskikk enn det. De har lært å takke fint uansett hva de skulle mene om gaven.

Skrevet

Ja, det synes jeg er frekt!

Off, nei gøsser av tanken på å motta et slikt brav, tror jeg hadde blitt flau på avsenders vegne!

Ønsker dere gaver som er gitt til veledigeformål så er det greit, ellers så er det super teit.

Skrevet

i vår familie/slekt er det vanlig med ønskelister. både foreldre, besteforeldre/oldeforeldre, søskenebarn, tanter, onkler, og venner ber om å få ønskeliste fra oss og barna...

noe jeg synes er veldig greit.

vi skriver ikke veldig dyre ønsker på lista, men noe av det vi ønsker oss..

så får vi ønskelista til de andre i familien..

og om det er noen som ønsker seg veldig dyre ting, som f.eks ny seng, vaskemaskin, eller noe slikt .. så bruker vi å gå flere i lag å spleise på en slik gave..

dette fungerer veldig bra for oss.. :)

Skrevet

Vanlig med ønskelister i vår familie, jeg sier tydelig ifra at jeg har byttet en ting om det faller utenom lista og hva jeg har byttet den til... Så kjøper dem det på lista neste jul...

Gidder ikke ha en del ting som jeg ikke bruker.

Skrevet

det finnes noe som heter byttelapp...

Skrevet

Om en har så dårlig råd at en ønsker seg MAT i julegave ser jeg ikke noe galt i det. Kan ikke bytte stygge duker og krystallvaser i matbutikken.. Skjønner heller ikke hvorfor at når folk skal kjøpe julegaver så er det disse glassvare-butikkene som gjelder. Jeg trenger ikke nye vaser, duker og vinglass, jeg trenger gode vintersko, nytt bord i stua og maling til opp-pussing! Men siden det aldri hadde falt meg inn å ønske meg et bord i julegave (litt stor gave ja!) så hadde absolutt et gavekort på f.eks IKEA hjulpet på.

Det er vel lettere å kjøpe nips til folk når en ikke kjenner hvordan hverdagen deres er og dermed hvilke behov en har. Overflodssamfunnet lenge leve...

Skrevet

Jeg ville foretrekket å fått mat enn noe husfyll jeg ikke har bruk for. Har ikke noe med dårlig råd og gjøre.

Skrevet

Får dere så utrolig mange gaver til jul...?

De nærmeste hos oss pleier å spørre om vi ønsker oss noe, og da nevner vi gjerne et par ting, samtidig som vi understreker at det ikke MÅ være det vi får.

Også får jeg som regel en hekleduk av min gamle tante hvert år, og alltid en Sloggitruse(!) av kusina mi, men jeg overlever sikkert det..

Så lenge folk ikke spør, bør du ikke gi dem liste. Men hvis de f.eks. et år gir deg noe du liker, kan du jo skryte ekstra av gaven da.

Skrevet

Jeg hadde ikke laget en ønskeliste bestående av materielle ting, da hadde jeg heller bedt folk om å gi en liten sum til veldedighet i vårt navn. Det er jo sant, man får mye rart til jul.

Gjest Tale30
Skrevet

Det er jo vanlig at barn sender ønskelister, så kanskje dere kunne snike med noen av deres egne ønsker der om dere har barn.. hehe ;)

Neida.. jeg sier ønskene mine til foreldre og besteforeldre, og venner snakker jo gjerne om hva man ønsker seg.. Hvem skulle du sendt listen til? Jeg syns det ville ha vært litt rart å sende liste til tanter og sånn som egentlig skulle ha sluttet å gi for flere år siden..

Likevel har vi endel av dem i familien som har kjøpt gaver årevis i forveien og deretter bare distribuerer dem på måfå rett før jul. Jeg bruker alltid god tid på julegaver, og kjøper ting som jeg vet passer til hver enkelt (det kan jo hende tante Magda følte hun gjorde til meg også forsåvidt).. Jeg gidder ikke bruke penger på dill og dall som andre ikke trenger. Alt for mange tror at det viktigste er å bare gi en gave, jeg syns det viktigste er at det ligger en tanke bak det man får. Jeg vil heller ha noe til 20 kroner som virkelig passer til meg som person enn noe til 500 som jeg vil sette i et skap. Det sier liksom mye om hvor godt folk kjenner deg..

Gjest Tale30
Skrevet

Ser nå at dere har barn.. jeg som alltid bruker så god tid på å sette meg inn i andres situasjon før jeg kjøper gaver eller uttaler meg.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...