Gå til innhold

Hvor mye liv kjente dere i uke 28- 29?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å lavær å bekymre meg merker jeg:)

Kjenner veldig lite liv,men har foranliggende morkake denne gangen og kjente lite sist også selv om jeg da ikke hadde foranliggende morkake.

så det er vel ikke mer å forvente.

Jeg syns jeg har mer vondt i magen også nå Vet jeg har anstrengt meg mye de siste dagene så det kan være det.

Nå får jeg mye smerter så fort jeg løfter på gutten min, han veier 14 kg så det er jo litt å løfte på.

men altså hvordan liv kjenner dere, er det plagsomt mye og står armer og bein ut av magene deres eller er det mer dytting der inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :)

Er i uke 28 nå å jeg kjenner liv mange ganger om dagen. Er mest slike dytt og spark. Når jeg ligger på siden så kjenner jeg det ekstra godt.

Har også foreliggende morkake, så har vel kommet til å kjent mer hviss jeg ikke hadde det. Kjenner at jenta ligger langt oppi ribbeina mine, så er litt ubehagelig når hun strutter med rumpa eller sparker hart :D

Skrevet

En ting er sikkert, og det er at alle svangerskap er ulike, ogsà opplevelser ang. bevegelse av fosteret, og om hva som er mye og ikke.

Jeg ser at babyen min har fàtt en dògnrytme, der han er vàken i 10 tiden om morgenen. Deretter midt pà dagen, sà rundt 5-6 tiden og nàr jeg gàr og legger meg. Han hikker innimellom ogsà, da kjenner jeg slike smà dunk-dunk-dunk. Om jeg gjòr noe helt annet enn hva jeg bruker à gjòre en dag, kan dògnrytmen hans bli annerledes. Er jeg veldig aktiv i flere timer ligger han der inne musestille :-)

Nàr han er vàken er han som oftest veldig aktiv, og enkelte ganger gjòr det litt vondt eller ubehagelig. Jeg kjenner at jeg blir "klar" i magen pà en màte. Dette spesielt hvis han strekker (?) seg ut, det er veldig ubehagelig. Andre ganger kjenner jeg bare noen smà dytt. Jeg er forresten i uke 28!

Skrevet

Fra uke 28 anbefales det å "telle trivselen" til bebisen. Det er spesielt bra hvis man er litt bekymret for hvor mye liv som er i magen. Her står alt om det prosjektet

http://www.telltrivselen.no/Om%20Tell%20Trivselen.html

Leste at det var et annet nordisk land (husker ikke hvilket) som hadde holdt på med dette lengre enn Norge og der hadde antall dødfødsler sunket betydelig fordi mamman kjente til bevegelsesmønsteret til bebisen og reagerte med en gang bebisen ikke sparket like mye.

Regelen er at du skal kjenne 10 spark/bevegelser i løpet av 2 timer i den perioden bebisen er mest aktiv på dagen. Som regel sparker bebisen disse 10 sparkene i løpet av 15 min så du trenger ikke ligge og kjenne etter i 2 timer..

Jeg har beymret meg noen ganger for disse bevegelsene jeg også så i morgen begynner å telle :o).

Jeg kjenner mye spark og enda flere bevegelser så magen bølger seg, flere ganger om dagen nå. (Er 29+0). Hun er mest aktiv på morgenen og kvelden.

Skrevet

Det har nok med at du har foranliggende morkake å gjøre, men skjønner godt bekymringene dine. Jeg venter mitt tredje barn, er 28 uker idag. Syntes babyen er roligere denne gangen enn de to første, de er veldig aktive nå, så satser på en roligere gutt denne gangen;)

Jeg har begynt med sånn sparke skjema idag, det kan du jo prøve, så ser du hvordan babyen trives. Tell trivsel heter det, man skal ta tiden på 10 spark til omtrent samme tid hver dag.

Bevegelsene jeg kjenner er forresten mer dytt enn veldige spark.

Skrevet

eg kjenner de masse..liv hele tiden..

fra morgen til kveld nesten..kjenner det best når eg sitter stille og slapper av.når eg er ute å går,kjenner eg ikkje det.

Skrevet

Jeg er 28+4, og kjenner masse liv. Jeg har morkaka delvis foran, men kjente liv veldig tidlig, så den dekker ikke hele framsiden. Jeg har såvidt begynt å telle trivselen... Det er alltid 10 spark i løpet av de første fem minuttene den tiden mini er våken. Greit å slippe å telle så lenge. ;) Det er mer dytting og bevegelser, ikke så mye armer og bein som stikker ut.

Men det varierer jo veldig fra foster til foster. Noen er mer aktive enn andre. Så kommer det an på morkake etc. Hvis det gjør vondt når du løfter gutten din, ville jeg vært forsiktig med det. Du kan ta opp hele situasjonen med jordmor hvis du er bekymret - det er jo viktig å følge med! Jeg har ikke hatt behov for ekstra kontakt med jordmor enda, det er så mye liv og sprell der inne, men om det skulle roe seg, så tenker jeg at nå begynner det å være MYE å beskytte/pass på inni der... Med tanke på at sjansene for å overleve om barnet skulle bli nødt til å bli forløst nå, er gode.

Skrevet

Jeg kjenner veeeeeldig mye liv, kanskje d har sin grunn i at jeg nå venter en aktiv liten guttetass?!!!! De 2 tidligere svangerskapa kjente jeg lite liv (altså 2 jenter).... Men som de andre skriver her, aktivitetsnivået på beibisene våre er veldig varierende. Noen er aktive, noen rolige pluss mye hvordan både morkaka ligger og beibisen ligger :-)

Skrevet

Takker for fine svar!

Ja jeg kjenner tell trivselen skjemaene, men måtte kutte ut dette sist da det gav mer bekymring kom jo aldri opp i 10 spark.

Jeg tror det skal godt gjøre denne gangen også å kjenne 10 spark.

Det er i alle fall slik å forstå at de fleste av dere kjenner mer enn meg.

Mmm ja jeg prøver å ungå å løfte på gutten min, men helt lett er det ikke:)

Skrevet

Jeg kjenner heller ikke så masse liv, er 28 uker på vei, m den dumme morkaka foran... Har også litt angst for de tell trivselen greiene, for sjelden jeg kjenner mer enn ett el to spark om gangen..og d går ofte flere timer hvor jeg ikke kjenner noen verdens ting. Igår f.eks kjente jeg ett dult og litt romstering på morgenen, så stille hele dagen før jeg kjente ett spark og litt mer romstering på kvelden- men altså ikke mer enn d i løpet av en hel lang dag.. Har du d lignende?

Noen dager er d selvfølgelig mer aktivitet, men ofte etter sånne veldig aktive dager blir d veeldig rolig i et par dager etterpå. Hadde du lite liv m forrige også, og han er helt frisk og fin? En blir jo litt bekymra av å lese om hvor mye liv andre kjenner...:)

Skrevet

Ja har det veldig likt som deg, det var deilig å krype opp i sofaen nå etter en lang dag og kjenne at det er noen som dulter inni der, Ikke hardt eller kraftig, men nok til at jeg kjenner det.

Ja jeg har en flott frisk gutt.

Han var veeeldig rolig, tror nesten han var roligere enn denne om mulig. Han kom 4 uker før termin men var ordentig frisk og vital. Det gikk ikke mange ukene før han hadde nådd igjen alle mhp vekt.

Han har i sine to leveår vært stort sett frisk, sterk og aktiv. Så ingen tegn på å være rolig nå. Han var veldig grei som baby, sov mye og spiste godt.

Skrevet

Er selv i uke 29 nå og har også foranliggende morkake.

Kjente liv forholdsvis sent,(rundt uke 16-17.) Men kjenner nå liv mange ganger hver dag. Både kraftige "spark" og mer glidende bevegelser med "utstikkende" armer og bein.

Skrevet

Jeg kjente masse liv i uke 28-29, kjenner fortsatt masse i grunn...er i uke 31 nå. Tulla beveger seg ikke rundt om i hele magen lenger, men sparker som regel på de samme stedene hele tiden, så kjennes litt mørbanket ut på innsiden, ganske så ømt. Men, kan se at hun flytter å armer og bein, som stikker ut til stadighet. Og, når hun vrir kroppen så forandrer hele mageformen seg. Helt sprøtt, kan "holde" på henne når hun beveger kroppsdelene sine rundt om kring. Jeg har ikke telt spark og bevegelser sånn slavisk, det tar ikke mange minuttene før jeg får de 10 kraftige sparkene, og innimellom beveger hun seg, så vet ikke om jeg skal telle med de.. Men, jeg har begynt å kjenne igjen søvnmønsteret hennes. Kan vel ikke si at det er noe forskjell fra uke 28/29 fram til nå, syns det er konstant mye aktivitet, jeg. Men, dette er meg. Hvis du er bekymret, ikke nøl med å ta kontakt med lege/jordmor. Det er bedre å sjekke en gang for mye, enn for lite, og det er jo ikke bra for deg eller babyen at du bekymrer deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...