Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

..jordbær, reker, oster, krabber, kjøttet, fisken, salaten... Jeg er en av dem som har spist myke oster, krabbe, reker, bestilt salat ute og i syden. Ønsker ikke noe oppleksing da jeg er smertelig klar over at fosteret kan dø hvis det utsettes for visse bakterier som jeg selv tåler godt. Jeg lurer bare på om noen _vet_ hvor lang tid kan det ta fra man spiser noe som inneholder listeria, toxo, andre fosterfarlige bakterier til fosteret dør? Dør det innen kort tid eller kan det bli smittet og dø flere måneder senere? Og dør alltid fosteret eller kan bakterien skape mindre infeksjoner og føre til andre skader og misdannelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

toksoplasmose kan sjekkes etter 5-21 dager tror jeg...Dra til legen og ta noen blodprøver hvis du er bekymret. Bedre å være føre var....Og er det noe galt, vil du få videre behandling. Bl.a fostervannsprøve for å se om fosteret er smittet...tar visst en stund før fosteret blir smittet, for først blir du smittet, så morkaka, så fosteret....

Så ta en tur til legen....Tror ikke fosteret kan dø. Men kan bli sykt på en eller annen måte

Lykke til

Skrevet

Det kan visstnok føre til mindre skader åsså ja. Og du kan bli smittet uten av fosteret blir det. Det er bare hos en viss prosent gravide at fosteret blir smittet, når mora er smittet. Mener også jeg har hørt at selv om fosteret er smittet så trenger det nødvendigvis ikke bli skader eller misdannelser likevel. Forresten jeg så du nevnte blant annet reker. Det er det jo ingen fare med :)

Skrevet

Så et innlegg om dette litt nedenfor. Jeg har testet neg på toxoplasmose tidlig i svangerskapet. Kan man teste listeria på samme måte? Det står jo alltid at mor ikke trenger å ha noen symptomer, så det blir liksom litt hysterisk å sjekke seg så ofte også. Men hvordan kan man egentlig holde seg unna jordbær eller bestille salat ute? Jeg klarer det ikke, jeg. Blir kjemperedd av å lese at fosteret kan få senskader flere år etter og at det kan ende med dødfødsel og multiorgansvikt etc. - men jeg klarer jo virkelig ikke kutte ut de tinga og det er deprimerende.

Skrevet

Du kan spise reker og krabbeklør og om jeg ikke tar feil er det når en ammer en skal holde seg unna jordbær.

Skrevet

UH!!!!!! JEG HAR SPIST MASSE JORDBÆR....viste ikke at det var farlig også......vasker selvfølgelig alt veldig veldig godt..

Gjest elissa2
Skrevet

min lege og jordmor sier at gravide kan spise jordbær og reker.....det er ikke farlig.

det er når en ammer en ikke skal spise jordbær pgr av allergi........jeg har spist jordbær i alle mine 3 svangerskap., men passer på å skylle dem skikkelig.........jeg holder meg unna de ostene, men ellers sp spiser jeg det meste jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...