Gå til innhold

Bilyd på hjertet:/

Anbefalte innlegg

Skrevet

På torsdag var vi på 6/7 måneders kontroll og fikk vite at tulla har en liten bilyd på hjertet. Fikk nøye forklart at det antageligvis ikke var noe å bekymre seg over i det hele tatt, men at hun skal inn på sykehuset for en sjekk for sikkerhetsskyld. Siden hun legger så godt på seg og er såpass aktiv som hun er (åler, ruller, står i bro og hele pakken) så de ingen grunn til at det faktisk skulle være noe galt, men har hatt en stein i magen helt siden torsdag. Var jo litt paff der jeg satt og følte ikke jeg fikk skikkelig svar på det jeg lurte på. Er jo dette med den ekstra hjerteklaffen som gror igjen etterhvert, og som foråsaker denne bilyden. Men hvorfor hørte de ikke denne bilyden før nå da?? Noen som har vært borti noe liknende? Trenger litt konkrete fakta å klamre meg til.

Dere som har opplevd noe liknende, viste det seg å være noe galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg og broren min har en bilyd på hjertet. og jeg går fortsatt på sykehuset. de sa jeg skulle vokse den av meg, men det har jeg altså ikke gjort. men det er ikke noe farlig. var litt hemmet i gym osv. men ellers merker jeg ingenting til den.

Skrevet

Bra å høre at det ikke er farlig for deg da. Høres alltid så skummelt ut når det har med hjertet å gjøre.

Skrevet

minste min har også bilyd på hjertet, hadde det når han var nyfødt, og fikk ekstra sjekk med ultralyd apparat litt senere, siden den fortsatt var der på 6 mnd kontrollen...

Det viste seg å ikke være farlig, og man kan leve helt normalt med den bilyden....

God klem og lykke til

Skrevet

Min eldste hadde bilyd på hjertet. DE merket den på 3 dagerskontrollen, og jeg mårre dra til ett større sjukehus for kontroll neste dag.

Det første hjertespesialisten sa var: Hei, jeg heter ..............., de har vel fortalt deg hvor vanlig dette er?

Det var to hull i veggene mellom de ulike hjertekammerene som var forsinket i lukkingen. De ville da sjekke det videre fremover for å se om hjertet utviklet seg fint, og tålte økende mengde med press.

Vra til ny kontroll etter ett halvt år. Hullene var der fortsatt, men mindre.

Etter ca ett år var de borte.

Så ikke ta sorgene på forskudd. Det er store sjanser for at alt er helt fint med barnet ditt.

Skrevet

Da datteren min var på 1 årskontroll oppdaget legen en bilyd på hjertet hennes. Legen forsikret meg at det ikke var unormalt, men at hun ville sende oss til barneklinikken på sykehuset for sikkerhets skyld. Jeg ble også helt stresset av dette selv om hun sa at det i 99 % av tilfellene ikke var noe av betydning.

På barneklinikken ble hun undersøkt nøye. Førdt lyttet legen på henne, og deretter ble det tatt ultralyd av hjertet. Heldigvis var det ingenting å bekymre seg for. Legen erklærte henne helt frisk og sa at det ikke var nødvendig med flere kontroller.

Det var en enorm lettelse:-)

I ettertid er jeg veldig glad for at de er så nøye, selv om vi fikk en støkk vi helst ville vært foruten..

Dere må ha lykke til i tiden frem til undersøkelsen:-)

Skrevet

De fleste barn har bilyd på hjertet, og i de aller fleste tillfeller er det ikke farlig.

Da lillegutt var på kontroll da han var 6 mnd, fant de bilyd på hjertet, sa det sikkert ikke var noe farlig siden over 50% av barn som blir født har det. Men bestilte time til ul for å se på hjertet, siden lillegutt har astma i tillegg. Denne timen fikk vi noen mndr senere, legen sa at det fortsatt var en bilyd der. Men det var en "frisk" bilyd som er helt normal og maange har:)

Men skjønner at en blir urolig når en får vite noe sant, det vart vertfall jeg!!

Skrevet

Minstejenta mi ble født med et lite hull i hjertet som ble oppdaget på 3 dagers kontrollen. Barnelegen hørte en bilyd, og vi ble sendt på ekko (ultralyd av hjertet). Vi fikk forklart veldig nøye at dette var veldig vanlig, og jeg leste litt om det selv også.

Nå da minsta ble et år var vi på kontroll igjen, og hun ble erklært frisk, dvs hullet hadde vokst igjen.

Var inne på en veldig bra nettside, men husker ikke navnet. Skal prøve å finne den.

Skrevet

Ååh. Tuuusen takk. Sitter å leser opp svarene deres for sambo. Dette hjalp veldig:) Følte ikke jeg fikk forklart hvor vanlig dette var, men det siste svaret fra alenemamma gjorde susen. Da skal jeg slutte å bekymre meg i like stor grad, og heller ta det så det kommer. Dere er så snille atte!

Skrevet

Si ifra om du kommer på hva den heter:) Hadde vært godt å fått lest litt.

Skrevet

min hadde,vokste det av seg..

Skrevet

FFHB.no, her er det mye informasjon, men husk at dette er en side for de som har myyyye mer alvorlige feil også, -så det er nok ikke så altfor lurt å begrave seg i den...

Jenta mi er også født med bilyd på hjertet , to små hull, hadde dem fortsatt ved 6 -ukers kontroll, venter på time på sykehuset for ny sjekk.

fikk vite det da hun var 2 dager, men her var det verdens mest bryske lege som fortalte det, den 5. dagen ble hun undersøkt nærmere (samme lege) med både ul, røntgen og EKG. Da legen skulle fortelle om hva dette var fikk han det til å høres ut som hun kunne dø fra oss hvert øyeblikk, vi var mildt sagt knuste begge to.

heldigvis skulle tulla ta en blodprøve etter på ( på barsel) og en jordmor la merke til tårene mine som strømmet utstoppelig, hun forklarte oss kjapt hvor ufarlig dette var.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ingen av ungene mine har det, men jeg har hatt det, og det har blitt verre når jeg har vært gravid. Vært mye frem og tilbake hos lege-sykehus i graviditeten pga dette, men det er helt normalt, og forsvinner samtidig som ungen kommer ut :)

Jeg har også fått beskjed om at dette er meget vanlig, barn eller voksen! Forstår at du blir bekymret altså, men jeg vil tro det ikke er noe farlig!

Skrevet

Ifølge mamma hadde jeg det som baby, men det ble bra av seg selv etter noen mnd uten at de gjorde noe med det, og jeg har aldri merket noe til det.

Skrevet

Vi fikk vite at eldstemann hadde bilyd på 2 års kontrollen. Jeg ble forbanna fordi ingen hadde oppdaget det før, men da forklarte legen det veldig greit til meg:

Hjertet kan ha en åpning hos noen barn. Hos de aller fleste lukker denne seg med tiden, og det er ingen fare med det. Jo større denne åpningen er, jo vanskeligere er det å høre lyden med stetoskop. Du kan tenke deg at du blåser i et rør med stor åpning, Du hører ikke noe lyd da. Blåser du i et rør med liten åpning, kommer det en plystrelyd. Sønnen vår sin åpning har nok vært så stor at den ikke ble oppdaget, og siden han har vært frisk og rask hele tiden, har det ikke vært nødvendig å sjekke hjertet hans mer enn slik de gjør på vanlige kontroller. Grunnen til at bilyden ble oppdaget på 2 års kontrollen, var at åpningen hadde blitt så liten at det ble lyd.

Vi ble sendt på haukeland for ultralyd av hjertet for sikkerhets skyld, og der sa legen at han hadde et friskt og fint hjerte. Den bilyden ville nok forsvinne snart. Ingenting å gå videre med. Han sa at 25% (eller var det 20..?) av alle to-åringer har den bilyden, og de aller fleste vokser den av seg.

Ikke bekymre deg. Hadde hun vært slapp og tiltaksløs og trøtt hele tiden, så kunne du kanskje vært litt urolig, men det der går nok bra :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...