simsalabima Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Vi bor på landet i ett veldig fint område, nær sjøen. Men det er uaktuellt å bo i samme huset hvor vi bor i framtiden. Vi vil kjøpe enebolig og helst bygge nytt hus. Har ei jente som er 1 år, her vi bor er det 2 andre jenter som er like gamle og kort vei å sykle til idrettsanlegg, skole og andre fremtidige venninner. Problemet er at det har dukket opp en vanvittig fin tomt, 2 minutter å gå til sjøen, sjø utsikt, mulig båtplass og alt vi har drømt om, men den ligger 1 mil unna alt. Der hvor tomten er er det 2 andre jenter , men som er 1,5 år eldre enn jenta vår. Og ingen barn som er født samme år som henne. Hva hadde dere gjort? Kjøpt tomten? Tror dere det vil bli ett problem at vi bor så langt fra andre barn, klassevenninner i fremtiden etc? I området vi bor nå så er det langt mellom husene som kommer til salgs..
Gjest Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 Vil de ende opp på samme skole da? Kan hun gå i samme barnehage? Høres jo veldig drømmetomt ut, den tomta dere har lyst på da:)
simsalabima Skrevet 3. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2008 Ja samme b.hage og samme skole. Men problemet er at jeg er redd hun ikke skal få så nære venninner senere fordi vi evnt da bor så langt borte fra klassevenninnnene hennes....De kan feks stikke innom hverandre etter skoletid uten avtale, og jenta mi på en måte bare kommer dersom det er avtalt og det skjer noe spesiellt..
Lille Kolibri Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Ser dilemmaet... Vanskeleg, eg budde midt i 'gryta' og syns det var supert! Hadde ei venninne som budde tre kilometer unna og det var nok mykje meir tiltak å komme seg dit, ja. Men det kan jo hende ho etter kvart blir god venn med dei jentene som allereie bur der. Eller at ho ikkje finn seg til rette med dei vennane ho har no i framtida. Det er nesten umulig å planlegge korleis desse tinga skal utvikle seg. Lykke til!
Shinyogsmåen Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Er i nesten samme situasjon som deg. Vi bor i byen nå (i en bitte liten leilighet) , men har fått en tomt på landet... vet ikke hvor manger barn det er der osv så er veldig usikker. Men tenker det at hvis vi som foreldre gjør så godt vi kan for at de skal få ha noen å leke med - være flinke og kjøre dem til noen, så de ikke alltid blir sittende hjemme alene så tror jeg det går bra. Det blir nok som man gjør det til =) Du må vel bare se på hva som passer best for dere. Om det blir for lite der dere bor nå, så er det bare å belage seg på at man må kjøre mer.
mamman til to gutter Skrevet 3. august 2008 #7 Skrevet 3. august 2008 Jeg bodde 2-3km unna de som bodde nærmest i klassen min og så aldri på det som noe problem. Jeg lekte med dem på skolen og gikk på samme ting i fritiden så jeg møtte flere av dem da og jeg var med dem hjem eller hadde med dem hjem, etter skolen. Etterhvert syklet jeg til dem i helger og ferier også. Hjemme hadde jeg flere venninner som var 1 og 2 år yngre enn meg som også var veldig gode venninner. Vi lekte sjeldent sammen på skolen, men det var ikke noe problem når vi kom hjem. Jeg ville satset på tomta selvom de andre jentene der er litt eldre. På de 5årene før jenta di skal begynne på skolen kan det jo også være at noen flytter både til og fra, så jeg ville flyttet dit dere ønsker å bo og heller regnet med å måtte kjøre litt mer bil når hun skal møte klassevenninnene.
simsalabima Skrevet 3. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. august 2008 Tusen takk for svar! Er bare så redd for å gjøre noe jeg vil angre på! Vet jo hvor mye fokus på "bestevenninne styr" det er i barneårene, siden jeg selv husker hvordan det var selv. Utrolig hvor mye man uroer seg for når det gjelder egne barn. Vil det beste for jenta mi.. Vil ikke handle egoistisk.
Skravlemamman Skrevet 3. august 2008 #9 Skrevet 3. august 2008 Jeg ville så absolutt gått for tomta. Vi bor midt i et byggefelt, og her tusser det av unger. Eldstemann er en supersosial kar, men har altså kompisene spredd rundt alikevel..., ingen i gata som han egentlig matcher helt med, så her er det kjøring og henting. Ting ordner seg....:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå