Gå til innhold

Trenger gode tips til legging av 9 uker gammel baby!! Andre i samme situasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hele forrige uke la Emil seg i 1900-200tiden. Rutinen var mat, bad, pyjamas og så sengen! Da sovnet han uten problemer og sov helt til midnatt, om ikke lenger. Våknet kun for mat og sovnet like etter igjen for så og sove 4-5 timer!

De siste 3 dagane har han begynt å grine når vi legger ham.. selv om vi har fortsatt med de samme leggerutinene. Når han endelig sovner våkner han titt og ofte, som oftest i den sammenheng at han mister smokken, og han er vanskelig å få til å sovne igjen..i tillegg vil han ha mat hver 3.time og etter endt måltid har han igjen vanskeligheter med å sovne...(tuller også en del under måltidet, men blir sinna om vi tar bort flasken.)

Kan dette ha sammenheng med hvor mye han sover på dagene? skal sies at vi legger ham før han rekker å bli overtrøtt- dette av erfaring... i tillegg til at han ikke har vondt noe sted..roer seg så fort vi tar ham opp..- men han sovner ikke lenger i vår seng.. og hvor strenge skal en være på at natt er natt? får jo innimellom lyst til å bare stå opp selv om kl er 4-5tiden på morningen.. vanskelig dette:/ Tar gjerne imot tips!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg har noen tips akkurat men ville ha forsatt med rutinene dere har på det. Men ikke vær sånn streng på det. Blir han urolig å begynner å skrike så ta han opp å trøst han. Når han har roet seg kan du prøve å legge han igjen. Han er bare 9 uker så ville iallefall ikke kjørt noen streng linje. Han trenger masse nærhet å kos. Viktig at han blir trøstet når han blir lei seg iallefall, slik at han føler seg trygg.

Lag et koslig "rede" til han i sengen. Rull pledd til pølser rundt ham i sengen så det blir litt tragt. Det liker de. Kan også la han kose med noe som lukter deg!

Han er ikke gammle babyen så vanlig at de er litt sånn. Går seg til etterhvert. Fortsett som dere gjør å gi han kos når han trenger det. Ikke la han ligge å sutre for seg selv iallefall.

Lykke til!

Skrevet

Takker for svaret:)

Vi har ammeputen liggende i en bue rundt ham i sengen, og vi lar han ikke ligge å grine noe særlig i og med at han er så liten. Synes det er så vanskelig å vite når en skal kjøre en streng linje.. men han får mye trøst og kos, men så fort vi legger han igjen er det på an igjen.. men det går seg nok til som du sier:) bare lett å bli frustrert når en selv er underernært på søvn;) Og så er det noe med når en tror at en endelig har fått rutine på noe så skjærer det seg "totalt"- lettere å bli frustrert og tenke at noe er galt da..men får bare tenke at det er vanlig at ting går litt opp og ned:)

Skrevet

Ja, litt vanskelig å vite når man skal kjøre en litt "bestemt" linje. Men sånn ca rundt 3-4 mnd synes jeg. Varierer jo litt fra barn til barn. Må vel bare se det litt an. Er litt frustrerende noen ganger ja, når man er trøtt selv.. hehe..

Men det er litt av pakka med det å være mor. Litt deilig å kjenne at noen trenger deg å, det synes jeg iallfall!:-p

God ide med å legge ammeputen i sengen forresten. Tenkte ikke jeg på!=)

Skrevet

Hm.. jeg har ikke tenkt på det du sa; at det er deilig å kjenne at noen trenger deg! :) skal ha det i bakhodet om frustrasjonen tar meg i natt;) emil sovet siden halv 9 nå.. håper det går noen timer til!!

Skrevet

ja er ikke lett det der. mini var kjempe flink til å legge seg helt til vi dro på hytten på ferie.. da var vi ikke flink tilå holde rutinen.. så han har blitt ammet en del i søvn igjen...

nå i kveld fant jeg ut at nå er det inn i rutiner igjen så da badet vi, gikk inn på rommet og puppet og deretter i sengen. jeg satt der en stund med han før han sovnet han var helt rolig og sovnet uten en lyd. men så våknet han etter 10 min igjen. jeg tok han opp og han ville ha mer pupp. fikk en dæsj men så så jeg at han bare skulle kose med den. bruke meg som smokk. så da la je ghan i sengen igjen. ble litt sint da men da bare rugget jeg litt på sengen mens jeg sa forsiktig hysj hysj... så da sovnet han..;) og sover enda.;) så nå er det sånn hans kal bli lagt hver kveld..

han er 12 uker

Skrevet

tror ikke det er dumt å holde seg til rutinene nei..-skal ikke så mye forandring til før hele den innarbeida rutinen faller i grus..-som du kanskje fikk erfare etter hytteturen..

Jeg får bare fortsette med de samme rutinene og se om det kommer seg- som anbefalt over her:) er godt å ha noe av kvelden for seg selv og sammen med sambo:)

Spent på hvor lenge han sover nå, og hvordan natten blir..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...