VLJ88 Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Jeg skal ta medisinks abort om noen dager. Noen som har gjort det? Hvordan er det? gruer meg sånn...
Gjest Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 du får informasjon om hva legene skal gjøre før de gjør det...... ikke helt sikker jeg nå... spør inne på skravle.. sikkert mye mer respons..... Ikke min business... but..... hvorfor abort????
Lillemor91 Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 om du har alt for at barnet kan ha det bra, synes jeg det er feil av deg å ta abort, bare håper du ikke bruker det som et slags prevansjonsmiddel. men du har sikkert en god grunn. de forteller deg alt i detaljer hva som vil skje, de suger ut fosteret med ett rør, de brenner det liksom ut.. så kaster de det i søppla etterpå :/ jeg skulle ta abort med barn nr 2 her egentlig, medisinsk, men klarte ikke å fullføre det når jeg tenkte meg godt om, men jeg hadde energi å økonomisk å bolig å barnefaren å alt i orden, så jeg hadde ikke hatt en unskyldning til å ta abort egentlig. men håper du har det, visst ikke er det lett å angre. ønsker deg lykke til
Gjest LindeOgWill Skrevet 6. august 2008 #5 Skrevet 6. august 2008 VLJ88, googlet dette litt og fant svar til noen som har spurt tidligere på sol.no: "Først forskjellen, ved vanlig abort blir man lagt i narkose, og foster/svangerskapsprodukter blir sugd ut av livmoren ved hjelp av vacumsug. Medisinsk abort innebærer ingen kirurgiske inngrep, og man trenger derfor ikke å faste før man skal gjøre en med. ab. Med. ab må gjøres før utgangen av svangerskapsuke 9. Minst 2 døgn før med. ab skal gjennomføres får du utdelt en tablett (Mifegyn) som stopper veksten av fosteret. Deretter møter du som avtalt på dagpost/sengepost og får 3 tbl som skal settes i skjeden, samtidig som du får smertestillende tbl. (ofte Paralgin Forte eller lignende). Deretter skal du ligge flatt i 1 time, sånn at tbl i skjeden får tid til å virke på livmorhalsen din. Etter dette kan du fritt bevege deg rundt på avdelingen, og du kan spise og drikke som du vil. Vanligvis vil du blø ut fosteret i løpet av noen timer, og for de fleste går dette veldig greit. Dersom du har behov for d vil du få mer smertestillende. Det er viktig å forstå at fosteret er så lite når man gjør en med. ab. at man ikke kommer til å se fosteret i trusa /bindet. De fleste aborterer på WC, og et tegn på at aborten er i gang er at blodet som kommer skifter fra å være mørkt m klumper til å bli lysere rødt. Dessuten vil smertene være avtakende. Det er vanlig å blø i 3 - 4 uker etter en med. ab., og dette er ikke farlig. Dersom du får økte blødninger, smerter, feber og generell sykdomsfornemmelse de første ukene etter aborten skal du ta kontakt med poliklinikken for videre oppfølgning. Dersom alt går greit vil du få time til gynekolog for å få tatt ultralyd ca en mnd etter at aborten er gjennomført. Dette for å sjekke at d ikke er rester igjen i livmoren." Kanskje litt sent svar, men bedre sent enn aldri.. Å gi slipp på et barn er et like modig valg som å ta vare på et! Håper alt går fint med deg.
SuperJessie <3 Skrevet 8. august 2008 #6 Skrevet 8. august 2008 Lillemor91, jeg synes du skal passe dine egne saker, ikke legg deg oppi hva alle andre gjør. Hun bad ikke om din personlige mening, gjorde hun vel ? Fint at det passer for deg, men hun er sikkert ikke kjempehappy for å ta abort og du trenger ikke gni det inn.. Antagelig har hun en god grunn! Sånn. Det var dagens lille avsporing.
Mamsen86 Skrevet 8. august 2008 #7 Skrevet 8. august 2008 jessie - fikk johanna 21.01.07, enig med deg der gitt!! Kjenner jeg ble litt provosert av det svaret til Lillemor91! Ærlig talt!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå