Engelise Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Synes dette med høstbaby er litt vanskelig jeg. Har termin 15. september og veldig usikker på hva jeg skal kjøpe av klær. På september kan det jo være ganske varmt enda, men samtidig kan det begynne å bli litt kaldt i været. Strømpebukse eller sokker f.eks? Ullklær? Hva trenger en høstbaby av klær? Vogndyne eller voksipose med en gang? Jeg begynner å få litt shoppingangst her..
Gjest Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 Vi har termin i slutten av september:) Så vi har gått for ull. Både fordi det er meir miljøvennleg enn bomull, men og fordi det kan brukast heile året! Både mot varme og mot kulde. (les om ull på nostebarn.no, meinar at det var der det sto veldig godt forklart) Då er vi i allefall sikkre på at ungen ikkje kjem til å fryse. Har kjøpt både stømpebukser og sokkar. Veit jo aldri tid ein vil bruke kva, men det kan og vere lurt å ha beggedeler (om det er veldig kaldt feks). Vi har lammeskinnspose, så dyne til vogn kjem vi ikkje til å skaffe oss. Skulle det vise seg å vere kaldt med kun lammeskinnsposen, så har vi eit tjukt ullteppe (heimestrikka, beregna til all muleg bruk) som vi kan ha utanpå. Betre å ha kle som toler litt kulde, enn å satse på masse bomull og fint veir, vil no eg seie. Om ungen sveittar, så blir jo bomull kaldt, medan ull vil sørge for at fuktigheita ikkje vil spele inn på temperaturen. Kjenner litt den handle angsten du snakka om vi og...men har begynt å få ting i hus no, så då har det roa seg litt:) Nyt tida, å handle babykle er ein koseleg ting!)
Engelise Skrevet 3. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2008 Takk for svar:) Det sies jo så at ull er bra for alt. Hva er det man trenger av ullklær da f.eks?
Gjest Skrevet 3. august 2008 #4 Skrevet 3. august 2008 Kva ein treng er vel litt opp til kvar enkel. Vi har bestemt oss for å bruke ull så det er muleg å få tak i ull, og så blir det bomull på det vi ikkje finne i ull. I ull har vi handla inn div. bodyar (lang og kort erma), stømpebukser, sokkar, dress til utebruk, huer, vottar, trøyer....hmmm...ja, det eg kjem på i farta;) Tenk litt på kva du har lyst å kle på ungen når den kjem. Er det heildressar, bukse/gensar, kjolar, sparkebukser osv. og så kjøper du etter kva du trur du kjeme til å bruke:)
kreps-76 Skrevet 12. august 2008 #5 Skrevet 12. august 2008 Jeg vil også anbefale ull til en høstbaby. Ull isolerer når det blir vått, noe spedbarnet gjerne blir både av urin, gulp og kanskje også av svette- babyen blir ikke klam og har holder jevn temperatur. Bomull blir vått og kaldt, og kjennes ubehagelig mot huden. En annen stor fordel er at ull tørker veldig fort, så når de er vasket, er de tørre igjen over natten. Derfor trener du ikke så mange. Her er hva jeg brukte til mine to - ullpysj, hvis barnet ble vått i løpet av natten, ble det hvertfall ikke kaldt, ofte merket jeg ikke at bayen var våt, før jeg så det var vått under det, fordi ullen ikke kjentes våt ut.(hvis barnet sover, vekker man det jo ikke for å sjekke status) - 3-4 bodyer i ull (hadde veldig mange i bomull også, men de ble nesten aldri brukt, fordi ullbodyene var supergode av nevnte årsaker) - ullsokker, enten hjemmestrikkede eller kjøpte, 2-3 par - ullstrømpebukse (erstatter f.eks sparkebukse) Veldig godt å ligge i , og gir total bevegelsesfrihet. - noen sparkebukser/bukser i bomull - ullflecedress eller hjemmestrikkede ullklær til å bruke i vgna, i bilstolen osv (høst/vinter/vår) - lue i ullflece (vinter), tynnere hjemmestrikket høst/vår, ullsilke (sommer) - mor signes babyteppe (strikket av askeladden ullgarn, 160 masker på pinne nr 5-6, to nøster, rillestrikk. Kjedelig å strikke, men et supergodt teppe, som brukes hele tiden i starten) -evt en tynn vindtett dress til å ha utenpå ullklærne hvis barnet blir utsatt for vær og vind. -soveskinn Til spedbarn har jeg brukt mest ullklær fra nøstebarn (bodyer, ullpysj, ullfleecedress, luer, babyteppe,soveskinn) Når det gjelder sokker og strømpebukser likte jeg best de i behandlet ull, f.eks fra janus. Synes nøsebarnsokkene fort krympet, da babyene mine alltid har svettet på føttene. Jeg har ikke prioritert å kjøpe ullsparkebukse, fordi jeg synes de er dyre. Men til sistemann som kommer i februar, tror jeg at jeg skal gjøre det- noe nytt må jo den siste få også:-) Jeg hadde store mengder klær i bomull også, mye ble nesten aldri brukt, fordi det veldig mye upraktiske klær å få kjøpt til babyer, f.eks gensere med hetter,olabukser, bukser med belter, klumpete og tjukke klær. Ullklærne er tynne, og er det kaldt kan man jo bare på et ekstra lag. Og fremdeles kan babyen bevege seg. Jeg har f.eks aldri brukt vinterdress til babyer, fordi de blir så klumpete. I bilstolen blir det fort trangt, og skal man kjøre et stykke blir jo babyen altfor varm. Da har jeg bare lagt ei dyne/teppe over til bilen er blitt god og varm, ut/inn av bilen f.eks. I vognen har man jo pose på vinteren, og da trenger babyen ikke mer enn body/strømpebukse, og så feks en hjemmstrikket dress i babyull utenpå der igejn. og såklart lue da. Håper dette var litt til hjelp:-)
kreps-76 Skrevet 12. august 2008 #6 Skrevet 12. august 2008 ..og beklager alle skrivefeilene, det gikk visst litt fort i svingene...
Engelise Skrevet 12. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. august 2008 Takk så masse for at du tar deg tid til å hjelpe en førstegangs i nøden:) Virker som om jeg skal ta meg en tur på nøstebarn snarest.
kreps-76 Skrevet 14. august 2008 #8 Skrevet 14. august 2008 Hei igjen! Ja, selv om det litt dyrt på nøstebarn, har hvertfall alt jeg har kjøpt der blitt flittig brukt, og blitt favorittplagg. Det jeg glemte å skrive til deg, men som du kanskje vet, er at tøyet der helst ikke skal vaskes i maskin. I starten syntes jeg det var ergelig og tungvint, og prøvde likevel, og resultatet var at noen klær krympet, og pysjen mistet fasongen. Nå vasker jeg enten på kaldt ullprogram i maskina, det går bra, eller håndvasker. Bodyene er raske å håndvaske, og jeg synes det er likegreit- så er de tørre neste morgen.Det kan være lurt å kjøpe litt mørkere farger på ullen, så kamuflerer det flekker litt, for flekker har en tendens til å sitte godt.. Et tips til- hvis du er glad i å strikke, kjøp "strikk til nøstebarn" evt mønster stykkvis hos nøstebarn. Der er det supergode luer, jakker - og sparkebukser (som jeg skal prøve meg på:-)) og mye mer også. Det er den del penger på å spare på å strikke selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå