Anonym bruker Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 ..at mitt barn på 3 1/2 skal rydde rommet sitt selv? At h*n skal kle på seg selv? (får selvfølgelig hjelp, hvis det trengs) Og at h*n skal komme når jeg sier "nå går vi" ? (h*n får alltid beskjed på forhånd hvis vi skal dra noe sted) Er jeg for streng? Eller bør h*n kunne klare dette selv nå?
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 3. august 2008 #4 Skrevet 3. august 2008 Burde ikke være noe problem å forlange så enkle ting av han! Stå på krava :-))
Anonym bruker Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Selv om de er 3,5 år er de fortsatt liten og i en løsrivningsprosess fra foreldrene(trass) og da syns jeg ikke man skal forvente at de hører på foreldrene sine hele tiden. Men at man heller skal terpe og terpe på det, men ikke gi de straff om de ikke gjør akkurat som du vil når du vil det.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Forventer ikke at alt skal gå smertefritt til enhver tid.. Men ser ikke noen grunn til at h*n ikke skal kunne gjøre litt selv... Har en venninne av meg som hjelper sitt barn med ALT.. Barnet nærmer seg 4, og får fortsatt skåret maten sin opp i "babybiter" Rydder ALDRI opp etter seg selv, Kler ikke på seg så mye som trusa selv en gang... Er det mer riktig?
Fire småtroll Skrevet 3. august 2008 #7 Skrevet 3. august 2008 Sønnen min er 4 år, og han begynner bli ganske selvstendig, men likevel er han en liten gutt... Han er flink til å rydde, men synes selvfølgelig det er kjedelig. Ofte rydder vi litt isammen, altså hjelper jeg han litt. Synes det er helt greit jeg, da får vi en liten pratestund i samme slengen. I tillegg lærer han at det er fint å bli hjelpet og gi hjelp, han hjelper jo til ellers også. F.eks tørker han støv av gulvlister og stikkontakter når vi gjør rent, han hjelper å rydde av bordet, sette inn fra oppvaskmaskinen osv, så jeg synes det er helt greit at jeg hjelper han å rydde rommet (men ikke hver gang). Han kler seg uten problemer selv, men som så mange andre på den alderen har han 1000 ting å gjøre så det tar tid. Jeg ser ikke på det som livsviktig at han gjør alt selv, jeg hjelper han heller litt med det siste tøyet, enn å bli sinna og irritert fordi det tar for lang tid. Min må også komme når han får beskjed om det, men jeg må mase ja, som sagt før, det er 1000 ting som må ordnes først. Den "Skal bare" boka om Albert Åberg har virkelig tatt en unge på kornet. Du må bare venne deg til at sånn er det, eldste min er 7 år og fremdeles må jeg mase litt før han kan slippe alt han har i hendene og bare komme ;-)
Gjest Skrevet 3. august 2008 #8 Skrevet 3. august 2008 Synes vel at stort sett så burde de klare det når de er 3,5-- Sønnen min på 3,5 kler på seg underbukse bukse og sokker selv. Henter fra skuffen alene. Klarer ikke dette med t-shorter og genser, blir kav hver gang, så det hjelper jeg til med. Rydder lekene sine selv etter endt lek og før han legger seg. Gjør det når jeg sier det, uten krangling. Når jeg sier "nå går vi" så kommer han ca halvparten av gangen uten masing, altså de gangene han ikke har noe bedre å gjøre, hehe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå