Gå til innhold

Hoftedysplasi? (samme som småtroll 0-1)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har baby med hoftedysplasi og må gå med sånn pute mellom beina på de?

Når oppdaget dere det i såfall? Og hor lenge må de gå med det?

Legen på 3mnd-kontrollen vår mistenkte hoftedysplasi og sendte henvisning til røntgen. HUn sa det ville gå fort siden det er litt siste sjansje for å finne ut av og få gjort noe med det til grei tid. Typisk er det jo nå sommer og alt har gått så treig inne på sykehuset. Vi har ringt og purra og helsesøster har purra på time og nå først til uka får vi time (da er jenta vår snart 4,5mnd). Jeg blir sååå frustreret. Syns jo det virker litt vel seint å evenuelt skulle begynne med pute nå, og har jo hørt skrekkeksempel om de som har fått barna i gips, siden de fant ut så seint. Håper jo sterkt på at det ikke er noe...

Noen med erfaringer på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det da jeg var baby. De oppdaget det når jeg var noen mnd gammel. Er litt usikker på hvor lenge jeg hadde pute...

Jeg har hatt plager i oppvaksten og skal ha hofteoperasjon i høst!

Jeg ville egentli bare ønske deg masse lykke til!!! :):)

Skrevet

Jeg er også født med det:-) Det ble oppdaget ved fødsel, jeg lå i pute i tre mnd, og var på kontroller frem til jeg var 18. Har aldri hatt noen plager, nå er jeg 36:-)

Skrevet

Hei

Første minn fikk på da han var 2 dager gammel og fin etter 3 mnd

Jenten min ville de se om det gikk over på og ventet i 6 uker tross mine protester og da fikk hun på da hun var 6 uker 8for hun var jo bare blitt verre) gikk med det til hun var 4 mnd så skulle hun ta av, men da de tok bilder når hun var 5 mnd var hun ikke bra så det var på igjen. Så gikk hun med den til hun var 8 mnd da var de helt sikker på at hun var fin og jeg spurt flere ganger på om de virkelig var sikker på at jeg skulle ta den av evt bruke om natten. Men hun var frisk sa de fikk kranglet meg til nye bilder når hun var 13 mnd etter noen andre enn min lege sa det var lurt så ringte han meg tilbake og sa de andre legene vr enig med meg. Da vi tok nye bilder var hun blitt verre igjen så på igjen om natten da i 6mnd til så er det nye bilder. Så mye kunne vært ungått hvis de bare hadde tatt den på tidliger eller ikke tatt den så fort av 2 ganger og friskmeldt hun. Heldigvis er hun snill og godtar puten eller retter sagt hoftelux som det heter den de bruker etter de er 4mnd. Bare krysser fingrene for at vi slipper og oprerer og at hun blir frisk. Men ville bare komme frem til at hvis de er usikker på om de skal ta på eller ikke ville jeg bare satt igang mens hun ennå er så liten og kanskje unngå alt tullet vi har hatt.

Men bare push på og ring og mas direkte til legen som heviste eller sykehuset du skal bildene på

Lykke til

Skrevet

Hei..

Her går vi å venter på ny time på sykehuset for ny UL av hoftene til lillegutt. Vi var på kontroll når han var 6uker. Jeg ble putelagt når jeg var liten, så mine barn blir sjekket ekstra godt. Eldste datteren min slapp pute, men nå ser det ut som om lillegutt muligens må legges i pute. Vi fikk beskjed om at vi skulle inn til ny kontroll når han var 3 mnd.. (nå er han 15 uker og har ikke hørt noe ennå).. Så vi venter her også..

Tror ikke det er noen fare for gips på disse ennå. Da tror jeg legene på sykehuset hadde putelagt de ganske fort. Vi slapp unna ved første sjekk fordi legen mente at det ikke var noe feil, men UL viste noen grader feil på ene hoften (kaller det for umoden hofte).

Så vi får begge håpe barna slipper unna nå...

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg krysser fingrene og håper på det beste!

Skrevet

Jeg hadde selv HD da jeg var liten. Dette ble oppdaget tidlig, en av de første dagene tror jeg, så jeg fikk pute med en gang. Vet ikke helt hvor lenge jeg hadde den, men har noen bilder i albumet fra jeg var rundt ett år tror jeg hvor beina fortsatt står til siden av seg selv ;-) Sliter en del med vonde hofter nå også, men legene klarer ikke finne ut av hva det er, de sier at det ikke er HD'en som gjør det, men jeg vet ikke helt om jeg tror på det selv... Må sies at det er MYE hofteproblemer i slekta mi, så foreldrene mine hadde omtrent regnet med at det ble pute på meg.

Jeg maste ganske mye på at datteren min skulle sjekkes med en gang hun ble født (tror det var noe av det første jeg sa da jeg våknet av narkosen etter ks'et), også med UL, da dette visst er det beste. Etter noen dager fikk vi UL til henne, men de hadde problemer med å se fordi hun var så liten (prematur, født i 36.uke). Vi skal derfor på ny sjekk når hun er 7 uker gammel, men i følge barnelegen får premature barn så godt som aldri HD.

Jeg synes dere skal fortsette å mase om kontroll, det er ingen god grunn for å utsette dette, det blir jo bare vanskeligere å behandle jo senere det blir oppdaget. Men uansett - de fleste som blir behandlet blir jo bra av HD, selv om behandlingen evt kommer i gang litt sent :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...