Gå til innhold

Spørsmål om eksem, allergi og kremer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Junior (5 mnd) har siden han ca. 2 mnd hatt eksem i ansiktet, kinnene og litt i hodebunnen. Vi fikk ved første besøk på hs beskjed om å smøre med fet krem, og at dette nok ga seg i løpet av noen mnd. Det har ikke gitt seg, derimot ha detegentlig blitt verre nå i det siste. Det har gått veldig opp og ned, fra nesten helt fin til skikkelig rød i hele ansiktet og brystkassen. Utslettet er varmt og av og til antydnnger til skorpe på det. Det veksler i løpet av en dag, altså han kan se helt fint ut, og en time senere er han kjempe rød, en time senere igjen kan han være mye bedre. Utslettet er i hovedsak på kinnene, panna og nå også på brystkassen. Han har hatt sprekker under øreflippene flere ganger. Det er litt antydning til utslett under ene kneet også. På 5 mnd kontrollen fikk jeg tilburd til henvisning til en allergi- og astmalege. Men i og med at de ikke tester så små barn for allergi ble jeg enig med helsesøster om å se det ann litt.

Så noen spørsmål, kan man se forskjell på utslettet om det er eksem eller allergi? Moren min mente at det burde være mer konstant hvis det var allergiske reaksjoner.

Har prøvd en rekke forskjellige kremer. Synes de er varierende mhp virkning. En ny krem kan fungere bra i ett par dager for så å miste effekten igjen. Vanlig? Hva bruker dere andre med eksem barn?

Det virker ikke som om han plages nevneverdig av dette utslettet, av og til klær han på det, men stot sett får det være i fred. Han plages heller ikke med magevondt e.l. En blid og fornøyd kar er han :o)

Hvordan er deres eksembarn? Er det eksem, eller allergi? Hvordan ser det ut, og hva slags kremer bruker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare si at de kan teste så små barn for allergi, min sønn ble testet 2 mnd gammel og flere ganger før fyllte et år, gjennom prikktest og blodprøver. På ullevåll sykehus.

Husk og at du kan få dekket utgifter til kremer, oljer olign.

Skrevet

Min eldste fikk eksem da han var 2 mnd (atopisk). Og han ble testet da han var 5 mnd. Reagerte på egg og melk, så han fikk Prosobee mme på resept.

Fikk også resept på kortison som vi smurte med da det var på det verste. Utenom det smurte vi med A-Derma. En annen krem som er veldig bra er Lipikar.

Gutten er 4,5 år i dag, og er så og si kvitt eksemen. Har litt tørr hud, men det er det.

Han reagerer ikke lenger på egg og melk, men har en svak allergi mot katt, og mer allergi mot bjørk. Men, ingen av delene plager han veldig.

Skrevet

Vår mellomste hadde ganske mye atpoisk eksem som baby (men lite når som han er snart 4 år, han er eksemfri i lange perioder om sommeren) og mini på 1 år har bitte litt innimellom. På våres gutter er det tørre flekker der huden på en måte er rødnuppete. Vanskelig å forklare. Noen dager er det nesten bra, andre ille. Er er sitrusfrukt, speiselt kiwi triggere, da blir det ille! Jeg måtte også holde meg unna tomat/tomapurre når jeg ammet mellomste en periode og da ble han bedre, er mange med eksem som blir værre av tomat.

Den kremen som er best til våres barn er a-creme, men vet mange har god effekt av en som heter Aderma exomaga, men den funket ikke hos oss. I tillegg har vi i perioder måtte smøre med kortisonsalver, både av type 1 og i de verste tilfelle type 2 som vi fikk på resept (da var det væskende og blødene sår). Vår gutt var heller ikke plaget virket det som og oppførte seg som normalt.

Skrevet

Vet at de gjennomfører tester, men har både hørt og lest at prøveresultatene er veldig usikre, og at det kan gi utslag på ting som de faktisk ikke er allegiske mot.. Men om det ikke blir bedre snart nå så skal jeg ta kontakt med hs for en henvisning til denne legen.

Skrevet

Min lille gutt på 6 mnd har bittelitt eksem som ikke gikk bort med aderma, locobase repair...... da sa hs at vi burde prøve den milde kortisonsalva Mildison (som kjøpes reseptfritt på apoteket). Den funker som fy!!! Var nettopp på 6mndskontroll, legen som kikket på mente at dette eksemet var veldig bra nå, litt igjen, men ekstremt lite. Hun sa videre at hvis det ikke ble borte eller om det kom mer skulle vi få legetime slik at legen kunne gi oss sterkere kortisonsalve. Fikk også et skriv av legen om barneeksem/atopisk eksem (laget av hudlegekontoret), veldig nyttig å lese.

Skrevet

Vil helst unngå kortison om jeg kan jeg da..

Skrevet

Det ville egentlig jeg også, men jeg måtte begynne å bruke det på lille fordi ingenting annet virket. Anbefaler å begynne med det før det blir verre. For når det blir bedre og nesten borte kan du smøre med fuktigshetskremer igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...