Nillo Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Gutten min våkna på fredag og var slapp, og kaldsvetta. Eg tenkte han hadde fått for lite drikke dagen før i varmen, og fekk i han masse saft. og pakka han inn, fordi han var kald. Tok tempen for å utelukka feber, kjendt han var kald, så eg var spendt på kva den ville vise. Kjente eg blei dårlig når eg såg kor lav den var. Han åt tre skiver til frokost , noko som er uvanlig for han, sliter vanligvis med ei. Etter eit par timer kom energien tilbake, og gutten var som nomal igjen. Er det nokon som har opplevd noko liknande, eller kan tippe kva det er. Tenkte eg skulle ringe til fastlegen på mandag å høyre kva dei sa.
Zitro Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 Målte du i øret eller rumpa? Ører viser ofte litt feil, og det er isåfall ikke sikkert du hadde den langt nok inne.
Nillo Skrevet 3. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2008 Målte under armen, pleier å måle der, når det ikkje er så populært å måle i rumpen lenger. Stoler ikkje på øretermometeret....
cammiss Skrevet 3. august 2008 #4 Skrevet 3. august 2008 Det lønner seg å måle i rompa- det er da man får riktigst resultat. Vår datter har også hatt en del lave temp målinger. ned i 35,, men det har ikke vært noe annet. Her er det heller ikke så veldig populært å måle i rompa- men vi gjør det likevel- helst med bamse (og smukk- har sluttet med den nå) og gjerne en hånd å holde i samtidig. Det er verre for oss tror jeg enn det er for de. Det samme gjelder hvis vi må ta rumpetablett. (paraset) ville prøvd i rumpa en gang- og så hvis den fortsatt er 34.2 ville jeg ringt legevakten bare for å øre- Men det er ofte at kroppen selv regulerer seg- for å kompensere for varme eller kulde- mindre "blod"omløp ytterst og høyere inne..vel lykke til- a lder på barnet ditt??
Nillo Skrevet 3. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2008 Det var på fredag...han er fin no. Han blir fire til høsten., Eg har tenkt om det kan være tegn på sukkersyke eller stoffskifteproblemer??
Zitro Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Dette er fra Lommelegen: "En så stor variasjon som 33,2 til 38,2 grader celsius har vært angitt å kunne være normalt. Dette gjelder kjernetemperaturen, målt i endetarmen om morgenen. Måler man under armen må man legge til en halv grad." Så jeg tror ikke du trenger bekymre deg så sant ungen er i fin form.
Gjest Orkideen Skrevet 3. august 2008 #7 Skrevet 3. august 2008 Å måle under armen gir ikke en reell temperatur, så barnet ditt har ikke hatt 34,2 i temp. Hvis du måler under armen må du legge til 0,5 grader. At barnet i tillegg var kaldsvett når du målte kan ha påvirket resultatet ytterligere. Hvis du ønsker å vite eksakt temperatur må du ta temperaturen i endetarmen.
Nillo Skrevet 3. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. august 2008 Takk for svar! Eg kan måle tempraturen altså, har selvfølgelig lagt til o,5. Veit selfølgelig at det gir sikkrest resultat ved å måle i rumpa, har prøvd sjølv på mine barn å måle begge plasser, og det her vore liten forskjell på målingane. Det var godt å vite at det ikkje var farlig lav tempratur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå