Gjest Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Eller i går, men hentet ikke posten før i dag. Jeg er utdannet adjunkt med tillegg og har fått tilbud om, og takket ja til, en midlertidig stilling som varer 1 år på en skole. I dag fikk jeg da altså arbeidskontraken, men stusser på noe der. Det står at jeg er ansatt som lærer og at bruttolønn vil være på 306 000 kr i året, men det stemmer jo slett ikke med min utdannelse, jeg skal etter forhandlingene i vår begynne på ca 348 000 kr i året. Er dette bare en feil fra deres side tror dere, eller har de lov å tilby meg ansettelse i en stilling som krever to års mindre utdanning enn det jeg har? Det er jo stengt i dag så får ikke ringt for å høre heller. Ble skikkelig usikker nå. Står også at ved ansettelse i over 6 mnd vil 2% av lønnen gå til statens pensjonforbund (eller noe i den duren), MÅ man dette?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 Nei, de kan ikke gi deg lavere lønn. Ja, du må betale inn til statens pensjonsfond.
meg & to små vampyrer Skrevet 3. august 2008 #3 Skrevet 3. august 2008 Pensjonstrekk må man vel ha ja. Men det med lønna bør du ordne opp i. Du er vel ansatt som adjunkt med opprykk? Og da skal du ha tilsvarende lønn.
~sjiraff~ Skrevet 3. august 2008 #4 Skrevet 3. august 2008 Det kommer vel ann på om du er ansatt som lærer eller adjunkt vel?! Og pensjonsfondet må du ja.
Gjest Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 På kontraken står det ansatt som lærer, men lærer er jo "bare" 3 års utdanning og også en god del lavere lønn, det står ikke noe om adjunkt med tillegg i kontrakten som jo er 5 års utdanning, men det er jo det jeg er. De VETat jeg har denne utdanningen så synes det er rart de ikke har tatt det med. Kanskje de håper jeg ikke merker det, hehe... Får ringe til dem i morgen da, for dette vil jeg ikke gå med på dersom det ikke er lov fra deres side. Er jo snakk om over 40 000kr i forskjell i året...
Gjest Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Ja det er jo dette jeg er forvirret over. Jeg er utdannet adjunkt med tillegg (5 års utdanning), men tydeligvis satt opp som lærer (3 års utdanning), så jeg ble usikker på om de har lov til dette?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 3. august 2008 #7 Skrevet 3. august 2008 Nei, det kommer ikke an på om du er ansatt som lærer eller adjunkt med tillegg. Man kan ikke ansettes som lærer når man er adjunkt.
Gjest Skrevet 3. august 2008 #8 Skrevet 3. august 2008 Lærer utdanningen på 3 år fins jo ikke lenger, så det er jo litt rart..? Begynnerlønnen var veldig lav, ja. Får ringe imorgen og spørre. Pensjon må du betale, ja. Hos oss er det heller i praksis ikke mulig å ikke være organisert...
Gjest Skrevet 3. august 2008 #9 Skrevet 3. august 2008 Er du helt sikker på dette? Vil gjerne kunne høres sikker ut når jeg diskuterer med dem i morgen :-) Altså vite at det jeg sier er det riktige.
~sjiraff~ Skrevet 3. august 2008 #10 Skrevet 3. august 2008 Det kommer jo ann på hva slags ledige stillinger de har vil jeg tro?! Man kan jo ikke ansette alle som f.eks førstekonsulenter i staten fordi de har utdannelse til det. Man ansetter i de ledige hjemene som er. Du vet vel hva du har søkt på?
meg & to små vampyrer Skrevet 3. august 2008 #11 Skrevet 3. august 2008 De som utdannes som lærer nå går jo 4 år da. De heter vel adjunkt alle sammen?
~sjiraff~ Skrevet 3. august 2008 #12 Skrevet 3. august 2008 Ok, da er systemet annerledes i skolen skjønner jeg. Skal ikke blande meg )
Gjest Skrevet 3. august 2008 #13 Skrevet 3. august 2008 Ja jeg også synes det var veldig rart og da jeg snakket med dem på intervjuet så kommenterte de at jeg var adjunkt med tillegg og da så klart skulle få lønn etter dette, derfor stusset jeg enda mer nå og ble veldig usikker. Jeg er med i Utdanningsforbundet, såjeg slipper å melde meg inn nå :-)
Gjest Skrevet 3. august 2008 #14 Skrevet 3. august 2008 Ja det stemmer, er derfor jeg synes det er så rart...
Gjest Skrevet 3. august 2008 #15 Skrevet 3. august 2008 For all del, greit å høre synspunkter og erfaringer :-) Jeg vet i hvertfall at det er slik at om man f.eks er ansatt som adjunkt og så tar mastergrad så er de nødt til å gi lektorlønn når graden er fullført så derfor trodde jeg også at de måtte betale lønn etter utdannelse og ansiennitet og ikke etter type stilling, men ble som sagt skikkelig usikker nå.
meg & to små vampyrer Skrevet 3. august 2008 #16 Skrevet 3. august 2008 Om de har sagt det så kan du bare kreve det. Da har de jo egentlig sagt at du skal skal ansettes og lønnes etter den stillingsbetegnelsen. Krev ny kontrakt med riktig lønn du.
Gjest Skrevet 3. august 2008 #17 Skrevet 3. august 2008 Det skal jeg gjøre. Tusen takk for svar jenter! :-) Er ikke alltid så greit når man tror man vet noe og så bli skikkelig usikker nå, nå ble jeg tryggere på at jeg har rett igjen og skal snakke med dem med en gang de åpner kontoret i morgen!
Pysa Skrevet 3. august 2008 #18 Skrevet 3. august 2008 Dette er helt sikkert en glipp, det er kjempelett å ordne opp i. Reglene på dette er helt udiskutable. Statens pensjonsforbund er bra, - de gir deg bl.a. bra lån om du trenger det, så den bør du betale med glede :-)
Gjest Skrevet 3. august 2008 #19 Skrevet 3. august 2008 Nuvel, er veldig fornøyd med banken jeg da ;-) Vel, vis regleen er klare her så er det jo ikke noe problem, men som du sier, bare en glipp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå