ElleMelleMini Skrevet 3. august 2008 #1 Skrevet 3. august 2008 Jeg fikk brev i posten i sommer, og har testet positivt for toksoplasmose, men antistoffer er påvist...så da er visst fosteret beskyttet mot denne smitten....håper jeg har forstått det riktig.. Noen som kan noe mer om dette...?? Jeg har tydeligvis blitt smittet før jeg ble gravid, men hører veldig sjelden om noen som har dette....er det virkelig så uvanlig?? Hilsen litt bekymra....men bare litt
En liten familie på tre:-) Skrevet 3. august 2008 #2 Skrevet 3. august 2008 Jeg fikk også sendt resultatene av blodprøvene i posten i sommer. Da jeg åpnet resultatene og to av testene lyste positivt mot meg ble jeg suuuper stressa! Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan legge ved en liten beskrivelse av hva som er normalt??? Jeg testet også positivt for toxoplasmose. Men når jeg så litt etter sto det at IgG var positiv og IgM negativ. Etter en del surfing på nettet skjønte jeg hva dette betydde. Jeg har tidligere i livet vært smittet av toxopasma (positiv IgG) men er ikke smittet nå (IgM). Når man har vaært smittet tidligere er faren for å bli smittet igjen mindre tror jeg, kroppen har antagelig laget antistoffer mot dette bakteriet. Nå er jeg ikke 100 % sikker på at det jeg skriver er riktig. Men sjekk på resultatene dine hva IgI og IgM er! Tror ikke du trenger bekymre deg:-) Lykke til!
Mrs. Bouquet Skrevet 3. august 2008 #3 Skrevet 3. august 2008 Det er ca. 10 % av nordmenn som har denne smitten i seg, så veldig vanlig er det ikke. Grunnen til at du sjelden hører om det er at det ikke er vanlig/obligatorisk å teste gravide for toxoplasmose.
hm24 Skrevet 3. august 2008 #4 Skrevet 3. august 2008 Så godt og høre at flere også har testet positivt, jeg var syk i fjor og de tok en hel masse prøver da, så når jeg ble gravid kikket legen min på de gamle prøvene og fortalte at jeg hadde hatt toxoplasmose. De tok selvfølgelig nye prøver også som viste at jeg hadde antistoffer. Skrev inn på skravleforumet en gang når noen var hysterisk redde for og få det at man kan faktisk ha hatt det uten og vite om det, men da skal jeg si det ble fart i folk.. Da var jeg helt unormal, hadde sikkert spist kattebæsj, jord og alt mulig.. så skrev aldri noe mer om det, så glad for at noen forstår at dette er noe du kan få.. finnes jo i mye rart, så vi er igrunn heldige vi som har hatt det før graviditeten synes jeg.. en ting mindre og bekymre seg over !
Gjest Tale30 Skrevet 3. august 2008 #5 Skrevet 3. august 2008 Så vidt jeg har hørt er det å være smittet av toxo før graviditet bare positivt, for da trenger man ikke å bekymre seg over smitte i svangerskapet. Er man smittet en gang skjer det ikke igjen. Dersom man lir smittet for første gang under svangerskapet kan det oppstå komplikasjoner for fosteret. Jeg er usikker på om dette er verst de tre første mnd av svangerskapet eler om det gjelder hele 9 mnd.
Gjest Skrevet 3. august 2008 #6 Skrevet 3. august 2008 Dere som har hatt dette før dere ble gravide er heldige. Når du går gravid med førstemann er det heller ikke noe problem, men jeg kan skrive under på at det er kjipt å ikke ha disse antistoffene når man venter nr 3, og har 2 rakkerfanter som enten kommer borti bæsjen og stapper fingeren i munnen på deg, eller rett og slett bare kommer bærende på en bæsj. Det er greit at toksoplasmose ikke hopper på deg, men jeg har inntrykk av at det ikke er langt fra det, med to aktive små medhjelpere....
ElleMelleMini Skrevet 3. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. august 2008 Det er veldig vanlig med toksoplasmose i sør europa f.eks.....og spiser man sushi i utlandet tror jeg muligheten er der. Eller rått kjøtt....Trenger ikke vært i kontakt med katter eller jord...jeg er ikke spesielt glad i katter og holder meg langt unna dem... Men da skal jeg vel egentlig bare være glad for at jeg har antistoffer da.....egentlig bare en fordel!! Var bare et sjokk å lese at jeg hadde det, for jeg visste ikke at jeg har vært smitta, eller når. Men mulig i Hellas for 2 år siden da.... Man trenger ikke bli dårlig etter å ha blitt smitta...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå