Gå til innhold

Seteleie-førstegangs


Finnsnes

Anbefalte innlegg

Er 37+5 uker på vei og gutten min ligger feil vei enda,noen som har noen erfaringer med hva de gjør og om man kan velge KS da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lille gutt snudde seg ikke før uke 38. Dagen etter at han snudde seg, hadde jeg time på sykhuset hvor lege skulle forsøke å snu han vha ul. Jeg spurte jm om hva som ville skje hvis han ikke klarte å snu lille, og fikk da vite at jeg kunne velge mellom å forsøke fødsel eller keisersnitt... For din og for gutten din sin del, ta keisersnitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil absolutt anbefale deg å bestille time i dag til vendingsakupunktur. Min baby snudde seg til seteleie for ei stund siden, og etter kun èn behandling med vendingsakupunktur snudde babyen seg riktig vei. Dette funker ikke på alle, men for veldig mange gravide med seteleie er dette løsningen. Jeg gikk til Sylvi på Sagene, og hun er kjempedyktig og hyggelig.

Ellers er det du som er sjefen når det gjelder hvordan du vil få barnet ditt. Vi var inne til legesamtale ang. setefødsel før vi prøvde akupunktur. Der fikk vi vite at de ville måle hodeomkrets på barnet, og størrelsen på bekkenet mitt. Norge følger faste mål når det gjelder setefødsel, og så lenge du er innenfor målene kan du trygt føde setefødsel. Likevel er dette er ekstra påkjenning, og det kan bli litt tøffere enn en vanlig fødsel, så du står fullstendig fritt til å velge keisersnitt. Legen sa at ingen skal diskutere denne avgjørelsen med den fødende, fordi ønsker man keisersnitt skal man selvfølgelig få det i en slik situasjon som seteleie er.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36+6 dager i dag og jenta mi ligger ennå i seteleie. Har prøvd vendingsakupunktur 2 ganger, uten resultat. Har fått time til planlagt keisersnitt den 12. Håper at hun snur seg til da, siden jeg helst vil føde vaginalt, så sant hodet ligger ned da.

 

Har du hatt time til røntgen av bekkenet for å se om det er stort nok til setefødsel? Det fikk jeg beskjed om at det måtte gjøres i uke 35-36 hvis man ville føde vaginalt i seteleie. Jeg kunne velge hva jeg ville, men gynekologen min anbefalte KS i og med at de røntgenene ofte ikke stemte (det skjedde med min søster) og at en setefødsel oftere ender i akutt KS (som det gjorde for min søster).

 

Føler meg samtidig litt snytt ved å ta KS, det var liksom ikke sånn jeg hadde tenkt meg det :o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du for all del IKKE ta kontakt med UNN, for de krampholder på statistikk å sender ungen ut omså sideveis. Harstad er mer "menneskelig" på det området..

Har ei venninne som ungen ikke hadde snudd seg på, så hun kontakta unn, å der meinte de på at det gikk heeelt ok å føde barnet med rumpa først.. Hun var 1.gangs å livredd å dro der fra gråtende å var redd. Hun kontakta Harstad å der ble hun tatt i mot med åpne armer, et snitt her å et der å vips så var hun mamma. Man trenger jo ikke å skremme ei stakkars mamma..

Så hadde min tabbus ennå ligget med rumpa ned, så hadde jeg ikke vært i tvil- men smak å behag da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er førstegangsfødene og 38 uker på vei.

Har prøvd akupunktur, men var nok litt seint ute for det var ingen effekt.

Var på sykehuset i forrige uke og tok UL og røntgen for å se om det var OK å føde setefødsel.

Da fikk jeg forklart at ved setefødsel er det alltid minst en lege til stede hele tiden.

I tillegg får man smertestillende som en regel.

Fikk tilbud om KS, men kommer til å velge setefødsel siden KS tross alt er en operasjon.

Selv om jeg vet at i Danmark tar de alltid keisersnitt hvis ungen ikke ligger med hodet ned.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...