Gå til innhold

Noen som har peiling på dette med bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs gravid og ryggplager generelt og bekkenløsning ved graviditet er ganske så vanlig i min familie. Har selv hatt store ryggplager tidligere, noe som har ført til et par operasjoner. Er derfor litt bekymret for dette med bekkenløsning...

Når man har dårlig rygg i utgangspunktet, er det da større sjanse for å få bekkenløsning under graviditet? Er bekkenløsning egentlig arvelig, og når er det vanlig å merke symptomer?

Krysser fingrene for at jeg slipper, men er ganske så forberedt med å måtte slite med mye ryggondt etter hvert...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du.

Jeg har hatt svært sterke bekkenløsningsplager med mine forrige svangerskap. Det finnes så mange eksperter og så mange råd og teorier på dette med bekkenløsningsplager, så det går vell ikke å gi et fasitsvar på det.

Men jeg personlig tror på at bekkenløsningsplager kommer av hormonelle forstyrrelser... Alle skal vi jo ha bekkenløsning for å gjøre kroppen klar til fødsel. men det skal ikke være så sterke smerter som noen av oss er så uheldige å få..

Jeg har vært godt trent og i god fysisk form før de tidligere svangerskapene, men har allikevel blitt slått ut samtidig som den verste kvalmen startet- altså når hormonene løper mest løpsk i starten...Jeg har vært så plaget at jeg omtrent ikke kunne gå de siste mnd av svangerskapene. Men samtidig som jeg har født, så har bekkenløsningsplagene mine forsvunnet som dugg for solen. Alle hormonene ut av kroppen, og vips så har smertene forsvunnet! Så jeg tror derfor ikke det har noe med om du har dårlig rygg eller dårlig fysikk i forkant av et svangerskap som avgjør om du får bekkenløsningsplager...

Men bekkenløsningsplager kan ødelegge ryggen din mere.!! Så jeg anbefaler deg på det sterkeste til å få henvisning til en manuell terapaut eller kiropraktor tidligst mulig om du får plager. Sånn at de kan veilede deg gjennom svangerskapet med riktige holdninger, trening og å knekke deg på plass jevnlig. Det har jeg brukt, og det tror jeg på har hatt en god grunn til at jeg ikke fikk kroniske smerter i etterkant:)

Lykke til!

Skrevet

Hei

Ut fra et fysioterapifaglig ståsted mener jeg at du ikke har større sjanse for å få bekkenløsning pga ryggplager, men at skulle du få bekkenløsning så kan du få større plager/smerter i ryggen enn mange andre fordi du allerede har smerter der. Bekkenløsning kommer jo av at hormonet relaxin gjør at leddbånd slakker seg, spesielt i bekkenregionen, slik at bekkenet utvider seg for at babyen skal ha bedre forhold for å komme ut ved fødsel. Relaxin påvirker leddbånd i hele kroppen og påvirker gravide i svært ulik grad. Rygg og bekken henger nært sammen og ryggen vil nok påvirkes ved et "slakt" bekken. Dessuten, hvis du har en ustabil rygg fra før, vil du nok merke endringene i kroppen bedre, f.eks endring av tyngdepunkt pga vekten av magen. Ta kontakt med en fysioterapeut e.l hvis plagene blir for ille. Er mange som kan lindre disse for deg slik at du får en grei graviditet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...