Gå til innhold

flere barn på ett rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker oss litt et barn nr 3, men har bare tre soverom i huset. Yngste er nå 3,5 år, og vil mest sannsynlig bli minimum 5 før en eventuell 3.-mann kommer.

Jeg mener bestemt at vi i såfall må bygge på huset, mens mannen mener det er tullete å bruke minimum en halv million på å bygge på når ungene kan dele rom.

Jeg derimot synes at det blir trangt, og at ungene fortjener sitt eget rom. I hvertfall siden de har vent seg til å ha det. Skal de miste rommet sitt fordi de får et søsken da? Og hva om det blir en gutt (yngste er jente), skal de dele rom når jenta blir 11 og får mensen... Nei, jeg er sånn i tvil. Samtidig er jeg jo enig med mannen i at det er dumt om en sånn ting begrenser hvor mange barn man får.

Noen som har noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørres ut som ett luksus problem, i byene er det ganske vanlig at barn deler rom, kjenner mange som har både 2 og 3 barn på samme rom...

Skrevet

Hjelper jo ikke meg at du synes det høres ut som et lukusproblem.

Ingen som har noe konstruktivt å komme med til en som lurer?

Skrevet

Er litt enig. Forstaar egentlig ikke problemet ditt.

Man kan godt legge alle barna paa ett rom, og deretter bruke de andre som lekerom. Jeg har selv delt rom med mine sosken, og kan ikke huske at det var noe problem.

Skrevet

Det er bare det at jeg har vokst opp med eget rom, og særlig når man blir eldre er det utrolig godt å ha et sted som er sitt eget... Unner barna mine det!

Og hvem skal måtte dele?

Kanskje jeg egentlig ikke ønsker meg fler og leter etter unnskyldninger.

Skrevet

Vel, det er jo en helt annen ting. Men hvor gammel er elstemann da?

Skrevet

Eldste er en gutt på 6,5 år, yngste er altså en jente på 3,5. Og jeg har nettopp fått ny jobb i 80% og vil gjerne vente til neste år og eventuelt ha 100% før jeg går ut i permisjon. Dermed blir det i hvertfall halvannet år til det er aktuelt.

Er lærer og kan ikke gå opp i prosent i løpet av skoleåret. Har ikke råd til 80% av 80%, og vi vil ha så lang permisjon som mulig.

I hvertfall hvis vi skal bygge på :-)

Veldig ofte håper jeg bare det skal være et hull i gummien slik at vi slipper å bestemme selv.

Skrevet

Ja, det hadde kanskje vert det enkleste. Men tror at om du faar flere barn, saa vil det sikkert komme en naturlig losning. Er kanskje ikke noe aa bry hodet sitt med naa.

Skrevet

Enig med deg. Dere har ikke noe mulighet til å bygge om? ta litt av stua/kjøkken/spisestue el er et av soverommene så stor at det kan deles med en vegg og dør mellom?

Skrevet

Er enig med lillebror er forsinket, tror alt vil få en naturlig løsning, når den dagen kommer....:)

Skrevet

Nei, tror ikke det er så mange muligheter for ombygging. Må nok ha på noen ekstra kvadratmeter i så fall.

Største problemet er egentlig at mannen ikke kan forstå at det er nødvendig, og dermed er helt uimottagelig for forslag om hvordan det kunne bli løst.

Og jo, jeg vil ha det i orden før vi bestemmer oss. Ellers risikerer vi jo en kjempekrangel om hvordan det skal løses når ungen må ut av vårt soverom (som forøvrig er på 7 kvadratmeter, så det er ingen løsning å ha et lite barn der noe særlig mer enn et halvt år...)

Nekter å planlegge en liten uten å ha blitt enig om hvordan vi ønsker å ha det...

Skrevet

Men hvis eldste allerede er 6,5 aar saa vil jeg den vaere ute av huset naar de to andre blir skikkelig store og trenger egen plass.

Dessuten ombyggingen trenger vel ikek gjoeres naa, den kan tas hvis dere ser behovet om noen aar :)

Skrevet

Enig med Onemorepls,The queen of Kalifa. Blir uansett ikke nødvendig før mer enn 1 år etter at du oppdager at du er gravid. Så det trenger ikke nødvendigvis å være i orden ennå.

Om dere vil ha et barn til vil jo det være koselig uansett. Jeg er veldig enig om at barnet trenger sitt eget rom etterhvert når det er såpass stor aldersforsjell(spørs jo også hvilket kjønn det blir).

Men du har jo god tid til å overbevise mannen om nødvendigheten av å bygge ut.

Skrevet

Er det nødvendig å bygge på huset allerede? Ut fra din beregning er det minst 1,5 år til minsten kommer og jeg antar at babyen kan ligge på deres soverom ett år, da er det 2,5 år til dere evt trenger mer plass. Mye kan forandre seg på 2,5 år.

Jeg synes ikke at unger FORTJENER eget rom. De er heller heldige som får et rom hver.

Hvis dere har mulighet til det kan det være en løsning å ha felles soverom og kjellerstue/loftstue i stedet for at de har hver sitt rom. Da sparer du inn et rom og utsetter utbygging/flytting flere år. I mellomtiden kan dere spare opp penger slik at det ikke blir en stor økonomisk belastning å bygge ut/kjøpe større.

Høres ut som om du tenker langt framover, men glemmer at behov kan endre seg. Ikke alt blir som man forestiller seg.

Jeg tenker også at det er synd om dette begrenser hvor mange barn dere får samtidig som barn må ha et minstemål av materialistisk standard. Ofte har foreldre høyere forventninger til hva barn trenger enn de selv har.

Hvor gammel er eldste?

Skrevet

Det er jo ikke det at jeg absolutt vil bygge ut nå. Men jeg vil ikke planlegge en til og så finne ut at vi ikke får til å bygge ut heller. Så det er planene jeg gjerne vil ha i orden...

Men nå har jeg ligget våken i natt, og sett for meg noen mulige løsninger. Det ene rommet kan feks bygges sammen med en bod og bli temmelig stort og deles av med en halv-vegg eller noe. Da blir det litt privatliv samtidig som det ikke blir store utgifter. Og hvis alle flytter rundt og bytter rom samtidig kan det jo bli litt spennende.

Nå må jeg bare gå i meg selv og finne ut om jeg faktisk ØNSKER meg et til.

Skrevet

Signerer blond, jeg er helt enig! Som jeg skulle skrevet det selv.

Skrevet

Jeg synes også det er litt overflod å bygge ut pga ett barn til.

Vi har to barn og to soverom, dvs ungene deler rom.

De har delt soverom siden minste var 6-7 mndr (og ikke lenger nattammet)

Unger har bare godt av å dele rom, synes jeg - våre synes iallefall det er trygt og koselig å sove sammen.

Litt tullete at folk mener alle barn skal ha eget rom, slik var det da ikke før ?

Skrevet

Det er jo ikke det at jeg mener at barn ikke kan dele rom. Men jeg mener, særlig hvis et ev. nytt barn blir en gutt, at aldersforskjellen mellom dem vil bli for stor. Jeg ville heller ha lagt de to jeg har fra før på samme rom, men jeg synes det kan bli litt komplisert om de i tillegg til sjalusi mot babyen skal måtte takle å bli fratatt et privilegium de har hatt i årevis.

Vi får se. Vet ikke engang om jeg ønsker meg en til, eller om jeg tør. Føler igrunn at jeg har vunnet førstepremie i verdens største lotteri ved å få to friske, fine barn...

• 9 måneder senere...
Skrevet

Nå har jeg lett lenge etter dette innlegget med den "fantastiske" søkemotoren vi har. Det var jeg som skrev dette innlegget, og må le litt nå som jeg leser det igjen.

Vi er nemlig godt igang med prøvingen på nr. 3 nå. Og mannen er med på utbyggingsplaner. Vi har funnet en midlertidig løsning som kan vare til et nytt barn er 2,5 år, så vi har jo over 3 år på oss til å finne på noe! Det er en avgjørelse som har modnet siden august når det første innlegget ble skrevet. Litt rart å tenke på, at vi for ett år siden var temmelig sikre på at vi ikke ønsket oss fler!

Nå gjenstår det bare å se om vi blir gravide. Ikke akkurat sikkert det, selv om det har gått lett de to (faktisk tre, har mistet en gang) andre gangene.

Skrevet

Hei så spennende da å være i prøve tid for å se om du blir gravid. Håper dere har masse kos og mye prøving hehe;0)

Vi holder nå på å bygge helt om 2.etage der hvor vi har soverommene våre. Hadde bare to soverom, og en loftstue som var helt åpen løsning. Så nå har vi jo tre barn og da blir det jo alt for lite med to soverom. Loftstuen har alltid blitt brukt til soverom.

Nå i ombyggingsfasen deler barna mine rom. De to eldste. Mannen,jeg og baby på 7 mnd ligger på loftstuen. Det er veldig tungvindt. Eldste får ikke helt fred når han har besøk av kamerater. Mellomste har ikke plass til alle sine dukker nå. Og yngste sin seng står akkurat der barna går forbi for å komme inn og ut til rommet sitt. Ingen otimal løsning allså.

Vi gleder oss VELDIG til alle skal få hver sitt rom.

Jeg husker når jeg var liten og bodde hjemme. Da delte jeg rom med en tre år yngre bror. Det var fryktelig slitsomt. Han rørte alltid tingene mine. Rotet i klærne mine, jeg fikk liksom ikke ha noe i fred eller noe privat. Og dette plaget meg veldig fra jeg var 7-8-9 år alt. Så den som hadde skrevet over at eldste hadde flyttet ut når yngste vil ha behov for rom synes jeg tar feil. Kan jo ikke regne med at de flyttet ut før de skal videre på skole når de er 19-20 år. Og kanskje ikke alle da en gang;)

Skrevet

Godt å høre at noen er enig med meg!

Vi skal bygge på etterhvert slik at alle får eget rom. Mulig de blir veldig små disse rommene, men jeg synes det er bedre med hvert sitt kott enn å dele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...