Gå til innhold

Dette med salami etc. En liten avklaring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo mange meninger om dette, men i følge matportalen.no (som legen og JM min har sagt jeg skal følge), står det at det kan finnes både toxoplasmose og listeria i rått kjøtt. Toxoplasmose dør ved frysing, mens listeria må varmebehandles. For å være heelt trygg bør man derfor holde seg unna salami.

Jeg synes å huske at jeg har lest et sted at det er størst fare for toxoplasmose i f.eks. salami.

Det jeg gjør, er å fordele en salamipakke i flere fryseposer, fryse dem noen døgn, og så ta opp en og en pakke. På den måten unngår jeg at salamien blir liggende for lenge i kjøleskapet slik at bakteriene ikke rekker å formere seg til skadelige nivåer (dersom det fremdeles skulle være noen ettter dypfrysingen).

Bare et lite tips. Hva man velger å gjøre er helt opp til en selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra tips!!! Du må være glad i salami du:-)

Men etter å ha lest hele salami debatten ble jeg litt bekymret!

Jeg trodde ikke det var så farlig med spekeskinke jeg da. Og i går var jeg i bursdag og fikk servert spekeskinke til forrett, ca to skiver.

Nå er jeg super bekymret for konsekvensene!!!

Burde jeg ta en tur til legen for blodprøve?

Hva kan egentlig gå galt?

Jeg er 13 + 6 på vei!

Skrevet

Det er sjelden at pålegg er infisert av toxoplasmose eller Listeria, men det skjer en gang inni mellom. Ikke lenge siden det ble funnet Listeria i gilde familieskinke og en gravid dame mistet tvillingene sine etter å ha fått i seg Listeria fra en mykost servert på sykehuset.

Her kanb du lese om toxoplasmose

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/toxoplasmose.php

Her om LIsteria

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5799&MainArea_5661=5799:0:15,1904:1:0:0:::0:0&MainLeft_5799=5544:55898::1:5800:72:::0:0

Her eren det såt mer samlet

http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=234954

Skrevet

Nei, jeg synes ikke du bør være bekymret, et lite nurk i magen! Det er mange som spiser spekemat gjennom hele svangerskapet, for sjansen for at det er bakterier er liten. Dessuten er sjansen mindre jo ferskere pålegget er. Jo lenger det blir liggende, jo flere bakterier blir det, og da kan etter hvert dette bli skadelig. Men når du får servert noe i et selskap, er det jo gjerne kjøpt inn til anledningen, så det går nok bra!

Skrevet

Oi nå ble jeg litt bekymret - Listeria i Gilde familieskinke? Kokt skinke er det eneste kjøttpålegget jeg spiser - trodde det var ok siden skinken er kokt jeg? Det står jo ikke noe sted at man ikke kan spise sånn skinke? Eller er det også spekemat?

Skrevet

Ja, skinken er kokt og det skal i utgangspunktet mye til at det er Listeria i den, men det kan altså skje. Skinken ble selvfølgelig tatt ut av salg så snart det ble oppdaget. Selv spiser jeg skinke fordi det i utgangspunktet er behandlet riktig, mens spekemat holder jeg med unna fordi det er rått kjøtt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...