Gå til innhold

å anmelde overgrep - tidsfrist?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man anmelder et overgrep, men saken blir henlagt fordi den mindreårige ikke torde stå i retten med gjerningsmannen på den tiden rett etter overgrepene. Hvor lang tid senere kan man be om å få tatt opp saken igjen?

 

Tenker, når offeret er eldre og har vært gjennom terapi osv. og føler seg klar til å møte i retten for å få gjerningsmannen dømt.

 

Er det noen tidsfrist?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ok, typisk..

 

er 7,5 år siden

Skrevet

Undersøk dette med en advokat..

 

Jeg ble misbrukt som liten, men sa det aldri til noen, så derfor ble det heller ikke noe sak..

 

Men da jeg var 16 år, så orket jeg ikke holde på hemmeligheten lenger, siden alle rundt meg lurte på hvorfor jeg ble så syk akutt.

I samtale med min advokat, fikk hun meg til å ville anmelde han.

Hun sa at det er 12 års frist før saken blir henlagt.

 

Pga min unge alder måtte mamma og pappa informeres, så jeg trakk tilbake alt sammen, og nektet å anmelde det.

 

Det som kan være problemer når man venter så lenge med å anmelde, er bevisets stilling.

Skulle dere ikke komme igjennom med en rettsak, så undersøk mulighetene for å søke billighetserstatning. Det gjøres også via advokat.

 

Lykke til.. Klemmer..

Skrevet

Voldtekstsaker blir "gamle" etter 5 år..Men om man er under 16 så varer saken i 9 år. Om man er over 16 så blir det da bare 5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...