Gå til innhold

Kan ikkje far tjene seg opp rett til permisjonspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det berre basert på at mor har rett på dette?

Då kan jo ikkje me få fleire før om 4år. Mannen meiner me skal spare eit år, men det kan bli hardt meiner eg. Å spare ei lønning i eit år, for å leve på den til neste år.

HMFPR dette var sommerens verste nyhet

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart far kan få permisjonspenger, men da må også han ta ut permisjonen..

Skrevet

Far har egen opptjening til foreldrepenger, MEN for å bruke de må mor ut i studier eller fulltidsjobb. Fars uker begynner å løpe når babyen er 6 uker. Om du allerede er hjemme uten lønn spiller det vel ingen rolle(økonomisk) om dere får fler.

Skrevet

Trodde at far kun fikk permisjon så lenge mor hadde tjent seg opp retten til det. Far har vel ikke egen kvote uavhengig av mor. Jeg har gått hjemme siden permisjonen min gikk ut i januar, og venter nå ny baby i oktober, så denne gangen må vi ta til takke med engangsstønad og far får ikke noe permisjon (bortsett fra de to ukene etter fødsel).

Skrevet

Så han kan tjene opp retten til permisjonspenger? Sjølv om eg ikkje har rett på dei?

Eg er student, uten studielån, og er ikkje heime så det ahr mykje å sei for oss økonomisk. Han er einaste inntektskilde =/

Eg trudde det var slik at far kun fekk permisjonspenger om mor hadde rett på det eg, veit ikkje kvifor eg hadde fått det for meg.

Skrevet

(_I_): Han skal ta ut permisjonen ja. Men er ikkje fars rettigheter basert på mor sine? Synes å huske det vart nevnt under den store tredelingsdiskusjonen.

Skrevet

Så lenge du fortsetter i fulltidsstudie etter 6 uker så får han 29/39 uker.

Og du får engangsstønaden som skal dekke de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel.

Skrevet

Ok, selv om eg ikkje har støtte av lånekassen altså? Da er jo det gode nyheter. Kan jo starte prøvinga ikveld jo...... hehe

Skrevet

Tror det var vanskeligere før ang fars rett til permisjonspenger. Nå tjener han opp rett til egne permisjonspenger, men da må dere dokumentere at du går fulltid på skole (noe som sikkert ikke er noe problem, er vel derfor han evt. skal ta permisjonen).

Men du må ta de 6 første ukene av permisjonen.

Står en del om dette på NAV sine sider.

Så _tror_ jeg engangsstønaden er noe mor har krav på uansett hvem som tar permisjonen, slik at om du ikke har opptjent rett til permisjonspenger så kan du søke og få engangsstønad selv om det er pappaen som skal ha permisjonen. Er litt usikker på om dette stemmer eller om det er kommet endringer her også, men er iallefall verdt å sjekke ut!!

Skrevet

Tror du må gå godkjent utdanning, altså utdanning som gir rett til støtte fra lånekassen(om du ønsker det). Men hør med nav for sikkerhetsskyld. Jeg gikk på vanlig høgskole trengte bare sende inn kopi av semesterkortet mitt sammen med hans søknad.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt jeg, for han går jo da ut i permisjon og mottar permisjonspenger istedet for lønn. Dere vil jo ikke få mer penger enn dere får nå når han jobber.

...men det var du kanksje klar over :-)

Skrevet

Ja den er godkjent. No vart eg veldig glad tåkelur. =)

Eg skal snakke emd NAV altså, hehe, ikkje komme grinene til deg om det ikkje gjekk som eg håpa. Haha, to unger på armen i ein forelesning aleine i utlandet og med mannen arbeidande heime

Skrevet

Jo, da kan du grine for da har de gjort feil. ;-)

Lurt å prøve å legge termin til juni/juli, så får du gjort unna eksamenene og de 6 ukene etter fødsel bli i sommerferien. Fikk det til vi, fødte 3 uker etter siste eksamen i juni.

Lykke til da!

Skrevet

Eg studerer, og har ingen inntekt eller studielån. Derfor har ikkje eg rett på permisjonspenger. Dersom han kan tjene seg opp retten sjølv så kan han ta permisjon, og me har noko å leve av. Dersom han ikkje kan tjene opp retten sjølv så kan han ikkje ta permisjon, for me vil vera heilt blakke. Alternativet er da at eg tar eit år fri fra skulen, men då venter me heller med nestemann, for det er så langt studie.

Skrevet

Hehe, me la terminen til juli sist. Klaffa gjorde det og. Men den sniken mallo er så kom ho fire veker for tidlig. Så da er det litt rot med lånekassa da. Nestemann blir planlagt ks, så me får sikte på påsken.....hehe

Håper virkelig du har rett nå tåkelur, for me har så lyst på to tette no.

Skrevet

Tusen takk for hjelp tutta&gutta. Håper virkelig det er slik som dere seier. =)

Skrevet

Han kan få 29/39 uker permisjon forutsatt at du er i 100% utdanning eller jobber. Han kan tidligst starte sin permisjon 6 uker etter at babyen er født, men han vil miste sine 6 uker pappaperm fordi at du ikke har rett på foreldrepenger. Pappaukene er altså avhengig av at du har tjent opp din rett.

Du må sende inn en bekreftelse fra skolen at du er fulltidsstudent.

Så kommer mitt spørsmål til deg;) hehe... Hvorfor i all verden tar du ikke opp studielån? Det burde du absolutt gjøre=)

Skrevet

Ja... Og engangsstønaden vil du få uansett om du studerer eller ei. Så lenge du ikke har tjent opp til foreldrepenger;)

Skrevet

Får svare på spørsmålet ditt: eg har tatt opp studielån så mange ganger at eg har ikkje mangen igjen. Eg har to år til med støtte, og tre års utdanning igjen. Sånn går det når ein velger lange utdannelser, tar ein utdannelse ein angrer på, og stryker eit år for ein føder for tidlig ;-)

Men det ser jo lovende ut dette da. Me mister jo berre seks veker permisjon.

Skrevet

hmm... Hvor lenge kan man få støtte da? Jeg begynte på min utdanning (3-årig) i 2002/03, og er fortsatt ikke ferdig;) hehe..

Uansett.. Hvis du blir gravid vil det jo lønne seg økonomisk for dere at du mottar støtte den perioden du får barn. Nå vet ikke jeg hva slags utdannelse du tar, men dersom du kan få til 3 dager hjemme med barn... evt ta med barnet på skolen 3 dager i uken vil du få fødselsstipend. Dere må da velge ordningen tidskonto, og han kan maksimalt ta to dager perm i uken for at du skal kunne få støtten som stipend. Dette er fordi du må ha hovedomsorgen for barnet (mer enn 50%) for å kunne få støtten.

Dersom dere velger denne løsningen vil han kunne ta ut resten av de 29 (evt 39) ukene med permisjon når barnet er 9 mnd, for da vil du uansett ikke ha rett på fødselsstipend lenger. Men da har du jo allerede mottatt over 70 000,- som stipend.... Og i tillegg krever ikke lånekassen at man tar noen eksamener de to halvårene man mottar fødselsstipend (selv om du ikke tar ut permisjon).

Puh... Det er masse innviklede regler, men dette fungerer iallefall fint for oss=) Han har tatt perm en dag i uka siden gutten vår var 6 uker (født i januar), så jeg har fått vært på skolen og tatt obligatorisk lab. De andre dagene i uken har jeg vært hjemme med minsten. Leste meg opp til eksamen selv uten å ha møtt i forelesning. Tok 5 eksamener nå før sommeren, og vil kunne motta fødselsstipend frem til september. Da kommer mannen min til å ta ut resten av de 29 ukene han har rett på slik at jeg kan begynne å møte i forelesningene igjen;) hehe..

Skrevet

Det er litt ansleis for oss. Eg studerer i utlandet og lånekassen støtter ikkje deltidsstudier for oss. Desverre

Så for oss så er einaste alternativ at han tar heile permisjonen. Men det funker fint for oss det. Dei to neste tette me skal ha skal eg få æren av å vera heime med, (om ti år).

Ein får støtte i 8år frå lånekassen, 9år med fødselsstipend, ifølge ein onkel av meg ;-)

Skrevet

Det går også ann å være litt utspekulert.. hvis du har krav på lån og stipend, kan du jo søke lån og stipend for dette studieåret, men sett pengene bort på en konto og la dem stå. når ungen da kommer, har du krav på permisjonspenger selv, som er på ca 10.000 kr mnd. pluss engangsstønaden.

vel overstått, betaler du tilbake lånet :-)

er bare å gå litt rundt reglene :-)

Skrevet

Ja det er ein grei måte å gjer det på. Men når ein har fått støtte til skule i sju år, og fått foreldrepenger ein gang - da kan ein nok ikkje få meir? Eller kan ein få foreldrepenger enda ein gang? Da får eg jo støtte i 10 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...