Maiblomst Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 Endelig kom den vesle prinsessa vår. Hun ble født tirsdag 29. juli kl. 11.18 Jeg startet med veer natt til mandag i ett-tida, de kom jevnlig hvert tiende minutt. Etterhvert kom de litt hyppigere og vi ringte til sjukehuset i 04.30 tida, da kom de med 6 minutters mellomrom, og vi har litt reisevei. Etter å ha pratet med jordmor ble vi enige om å vente litt til hjemme. Jeg tok ett bad og prøvde å slappe av, dette hjalp litt så vi klarte å vente hjemme til ca 09.30, men da hadde veene tattur i t seg opp så mye at jeg følte det var på tide. Vi kom inn på føden, ble lagt på registrering og veene stoppet nesten opp.. "Dommen" var forøvrig at jeg var moden og hadde 1 cm åpning. Vi fikk beskjed om å ta oss en tur i nærmiljøet for å se om det ble noe fortgang i sakene. Vi reiste på et handlesenter ikke så langt unna, og jeg følte at jeg hadde en eneste lang ve mens vi var inne der. Det kom faktisk en gammel dame bort med stolen sin og spurte om jeg ville sette meg litt.. "Vi oldemødre vet hvordan det er å føde barn skjønner du!" Hehe.. Der og da var det ikke så morsomt, men må le litt i ettertid. Da vi kom tilbake til føden igjen stoppet utrolig nok veene igjen.. Vi lå på ny registrering, og hadde vell 3 veer den halvtimen jeg lå der. Får beskjed om å reise hjem å slappe av. Jeg gråt og var lei meg for følte jeg hadde hatt mye vondt til liten nytte. Får med noe og sove på og smertestillende for å få slappet av ordentlig. Vi går ned i bilen og veene starter igjen.. Reiser hjem, tar pillene og legger meg, men får ikke sove. Veene kommer med 5 minutters mellomrom og er vonde. I halvåtte tiden ringer jeg til føden igjen og sier at "nå kommer vi!", kommer inn dit for ny registrering, litt usikker på hva rsultatet her var, men vi fikk komme inn på en fødestue. Veene fortsatte å komme, men det skjedde lite. i 2 tida hadde jeg 5 cm og ba om epidural. Det fikk jeg og smertene ble veldig mye letter å håndtere. kl.05.30 hadde det fortsatt skjedd lite, og jordmor begynte å snakke om keisersnitt. Hun og legen ble enige om å gi meg 1 time, hvis det ikke hadde skjedd noe ble det nytt snitt. Etter en time med intense veer og diverse stillinger hadde jeg kommet meg til 8 cm!! Hurra!! (I følge jordmor, jeg var nok litt motløs akkurat da ;-) På 8 cm hadde ikke lenger epiduralen noen effekt og jeg pustet og peste meg gjennom veene så godt jeg kunne. Først klokken halv eleve var det kommet til 10 cm og tid for å presse. For meg var det en stor lettelse å få begynne å presse, smertene ble lettere å håndtere når jeg fikk brukt dem til noe! Jeg presset og presset.. Og jo mer jeg presset, jo lavere hjertefrekvens fikk veslemor. -Det var da han kom.. Mannen med tanga! Jeg fikk litt panikk ett øyeblikk, den tanga er ikke så veldig vakker å se på. Men han var effektiv han gitt, og hadde fått satt på plass tanga før jeg fikk noe særlig sukk for meg.. Neste gang jeg måtte trykke fikk jeg effektiv hjelp gitt, vesla hadde navlestrengen rundt halsen stakar, så var nok likegreit. Ble klippet og sprakk opp ganske mye, men alt var glemt i det øyeblikket jeg fikk vesle Oda på brystet. Hun er så nydelig!! 3550g og 50 cm. Vi dro hjem fra sykehuset på torsdag, vi har kommet fint igang med amming og vesla virker stortsett fornøyd med tilværelsen. Takk for meg og lykke til alle sammen!!
Saltlakris Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Gratulerer så mye! Hørtes ut som en tøff fødsel, men godt at det gikk så bra! Lykke til videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå