Gjest Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 ....greit nok, ikke alltid drømme jobben dukker opp med en gang, men det er ALLTID en jobb å få, tross alt lettere å få en bedre jobb hvis man faktisk viser at man står på litt. Hvis ikke kan man jo ta kurs, gå skole for å øke kompetansa. Å sitte hjemme for å tvinne tommettotter gavner ingen.... Selv vært alenemor, og eneste tida jeg har gått hjemme på fulltid er når jeg har vært i permisjon, enten gått skole, jobba, gått kveldskurs eller andre kurs... Har endel venninner som går hjemme å dasser, syter...år etter år....dag ut og dag inn....syter og klager...vondt her og vondt der....psykisk nedenfor...og hvorfor er det nedenfor....PENGER og søvnløse netter pga PENGER..eller rettere sagt mangel på penger.... Rakkner snart for meg.....empatien har tørka totalt ut... Som man reder ligger mann!! Har selv slitt mitt med det ene eller andre, å sitte hjemme med dårlig råd fikser INGENTING!!! For å få nok/ rikelig med PENGER så må man faktisk jobbe!!!!!! Hvis ikke så får man klare seg. Og ja, noen stakkarer er faktisk alvorlig syke...ikke disse jeg hiver stein etter nå....disse jeg snakker om her er sånne som er ramma av tiltaktsløshet og latmark rett og slett!!! For ingen finner noen eksagt diagnose for dem.....
Gjest Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Ja, enig med deg! Fins mange av de der, og jeg blir helt dårlig av å høre på de :-/ Tror de skal få toppjobber med bare videregående, og nekter å ta en vanlig butikkjobb etc. Mannen jobber ofte mye overtid for å få det til å gå rundt. Argh!
trompetisten Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 Fordi vi er så fordømte bortskjemte hele gjengen!! Jeg har høyere utdannelse, gikk rett ut i barsel, og strevde masse med å finne meg en jobb. Jeg søkte ALT! Noen fikk jeg høre at jeg var overkvalifisert, okay, men jeg trenger jobb! Så jeg jobbet på gatekjøkken + annet småtteri, og "bæng" der kom rette jobben som jeg kulle ha. Det er ikke nedverdigende å vaske, tømme søppel, grave møkk. Det må gjøres, og alle jobber er faktisk like viktige. Tenk hvordan det hadde sett ut om ingen hadde tømt søppla vår, eller vasket gulvet på kjøpesenteret. Borskjemte!!
meg & to små vampyrer Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Men du... jeg søkte masse jobber da jeg var ledig, også butikkjobber. Og jeg fikk ikke de butikkjobbene f.eks. Kanskje fordi de trodde jeg pga flere års utdannelse uansett ikke ville ønske å bli der lenge? Av og til kan man falle litt i mellom og da kan bli gående en periode ledig. Selv om det er mange ledige jobber.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #5 Skrevet 2. august 2008 Er så lei jeg nå at jeg gnir det inn at jeg skal gå studere og jobbe ved siden av.....skal ta ekstravakter, fortrinnsvis natt og kveldstid i helger, litt friukene og helligdager på en sjukeheim for at det skal gå rundt. Nødt til det hvis samboeren skal slippe å jobbe ovetid hver dag.
2smågull Skrevet 2. august 2008 #6 Skrevet 2. august 2008 jeg er for tia "mellom 2 jobber" hehe. for fikk meg ett deltidsvikariat i butikk. men jeg tapte masse penger på å jobbe der. fikk mindre utbetalt i mnd enn om jeg bare fikk ledighetspenger.. det er faktisk ikke lagt opp til at det skal lønne seg å jobbe. hadde jeg tjent på å jobbe deltid hadde jeg jo det. men har ikke råd til å tape penger på å jobbe.. studere skulle jeg gjerne gjort,men så er det de penga igjen da. er man ikke alenemor eller har en mann som tjener masse, er det vanskelig å klare det økonomisk med 2 små barn..
Gjest Skrevet 2. august 2008 #7 Skrevet 2. august 2008 Tro meg, her i byen hadde du fått jobb på dagen....for det er skrikende behov rett og slett...så de har ingen unnskyldning.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #8 Skrevet 2. august 2008 En ting at det er unntak, disse er IKKE i en slik situasjon..knapt utdanning etter ungdomskolen, ikke noe skikkelig fullført i hvertfall. De har tilbud om utdanning og alt....men de griper jo faen ikke sjansen. Jeg grep sjansen til å studere igjen med nebb og klør...
flashdancepants Skrevet 2. august 2008 #9 Skrevet 2. august 2008 Her jeg bor får folk toppjobber med videregående (riktignok satt litt på spissen), og folk med universitetsutdannelse sliter med å få jobb. Ikke supert å være overkvalifisert heller. Jeg får deltidsjobber, men har også søkt "alt" og hører ikke fra noen og har altdri kommet på intervju. Tror det er sammensatte grunner til at folk ikke får jobb, og bare det å komme seg inn på arbeidsmarkedet er et slit enkelte steder. Selvfølgelig skal man ta i et tak for å skaffe seg jobb, men det er mange grunner til at folk står i stampe og psykiske/ fysiske problemer kan ikke dømmes av folk som ikke har dem selv. Dessuten er jo arb.ledigheten i Norge ganske lav.
meg & to små vampyrer Skrevet 2. august 2008 #10 Skrevet 2. august 2008 Ja, kanskje det? Her fikk jeg sporadiske vakter i en barnehage langt uti der det ikke gikk buss (vi har ikke bil og jeg kan ikke kjøre). Jeg tok de jo i en periode, hadde ingen inntekt. Så etterhvert fikk jeg dagpenger igjen også og da fokuserte jeg mer på de jobbene jeg faktisk er kvalifisert til. Siden jeg uansett skulle studere fra høsten da. Hadde Nav lagt tilrette for noe praksis eller videreutdanning hadde jeg hoppet på- Jeg spurte faktisk om det, men de hadde ikke noe tilbud de da.
Mrs. Bouquet Skrevet 2. august 2008 #11 Skrevet 2. august 2008 Svaret mitt er vel at de venter på den riktige jobben, noen venter forgjeves på en drømmejobb som ikke finnes. Selv er jeg hjemmeværende av fri vilje, ikke syter og klager jeg over penger heller, men er jeg da arbeidsledig? Eller er man det først når man er på jakt etter jobb? Jeg tenker nemlig ikke på meg selv som arbeidsledig så lenge jeg har valgt det selv.
mamman til to gutter Skrevet 2. august 2008 #12 Skrevet 2. august 2008 Si de kan flytte til Hurdal, der har de 11 arbeidsledige! :-) Og jeg er helt enig i at det egentlig er ganske tullete å være arbeidsledig over lengre tid i Norge i dag. En eller annen jobb får man, hvis ikke får man begynne på skole eller faktisk ta konsekvensen av at man har en utdanning man ikke får jobb med der man bor og flytte.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #13 Skrevet 2. august 2008 Kan jeg spørre om hva som er ment med "toppjobber"?? hva slags jobber er det?? Jeg har kun 2årig vidregående, og et kurs. Men jeg har da god jobb, og har alltid hatt en jobb!!! Fra jeg var 15år!
mamman til to gutter Skrevet 2. august 2008 #14 Skrevet 2. august 2008 Du er ikke arbeidsledig. For å være det må man være jobbsøkende og i prinsippet skal man vel også være registrert hos nav som arbeidsledig, hvertfall for å komme med på offentlige "tellinger"
Gjest Skrevet 2. august 2008 #15 Skrevet 2. august 2008 For være ærlig så går de å venter på at lottorekka skal slå inn virker det mest som...akkurat de jeg tenker på og irriterer meg akkurat nå......sukk....
Mamsen87 :) Skrevet 2. august 2008 #16 Skrevet 2. august 2008 Jeg er 20år nå og jeg har verken utdannelse eller har jobba enda.. Nei, jeg er absolutt ikke stolt over det. Og jeg gruer meg til og søke jobb, det blir nok ikke enkelt... Jeg tok halvannet år på idrettslinja, men det har jo ikke ført til noe som helst. Jeg gikk på skole langt vekk og bodde i leilighet med ei venninne. Plutselig skulle huset vi bodde i rives! Da hadde jeg ingen andre plasser og være, undersøkte godt! Så jeg hadde ikke så mye annet valg enn og flytte hjem.. Skulle uansett begynne på en annen linje året etter.. Året etter begynte jeg på helse og sosial, men trivdes heller ikke der... Så jeg slutta.. Fikk meg jobb i en barnehage som varte i 2mndr. Dette var det opplæringstjenesten som ordna for meg. Så ja - Jeg har jobba 2mndr i mitt liv.. Sommeren etter ble jeg gravid, vært hjemme et år så ble jeg smelt på tjukka igjen.. Så det er derfor jeg har gått arbeidsledig. Jeg kunne ha vært litt mer engasjert og faktisk prøvd og fått meg en jobb, men jeg gjorde ikke det...
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 2. august 2008 #17 Skrevet 2. august 2008 Hva skal man gjøre med mannen sin, da Mamman til lille nurket? Ta ham med slik at han kan bli arbeidsledig på det nye stedet? Jeg var arbeidsledig et helt år, og kunne ikke bare flytte et eller annet sted for å jobbe siden jeg har mann og barn. Og med lærerutdanning var det faktisk fryktelig vanskelig å få jobb her i Bergen. Nå har jeg fått jobb, men den hadde jeg aldri fått hvis jeg hadde tatt meg en eller annen jobb på supern eller en kafe. Fordi da hadde jeg ikke hatt mulighet til å jobbe som vikar i skolen og opparbeide meg kontakter og ansiennitet. Derfor går man arbeidsledig dersom man har utdanning.
prekæs Skrevet 2. august 2008 #18 Skrevet 2. august 2008 Nå er det vel muligens slik at en del bedrifter ikke helt har skjønt at i dag er det konkurranse om gode ansatte. Har sett en del "tilfeller" av bedriftseiere både på tv og i media som sutrer fordi de ikke får tak i ansatte til å jobbe for 70 kr timen om natta. Er vel muligens på tide å våkne opp litt og få oppdatert lønningene til ett normalt nivå. Er vel muligens enklere å få tak i gode folk når man tilbyr tarifflønn og gode arbeidsvilkår. Jeg har en god jobb, men har søkt endel jobber og vært nær ved å le meg i hjæl når de kommer med lønnsvilkår.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #19 Skrevet 2. august 2008 Hvis du har en god jobb så er jo det supert ;-) Jeg mener folk som mener de "fortjener" jobber som egentlig krever både mer utdannelse og erfaring (f eks lederstillinger), og som heller ikke er villig til å jobbe seg oppover.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #20 Skrevet 2. august 2008 Du er 20år....og har PLENTY tid til å rette opp...skaff deg en utdanning, det er flere muligheter til å kombinere jobb og utdanning i dag...det er bare å stikke fingeren i jorda, stake ut kursen og GJØRE det.... Jeg er 29år og starter på utdanning igjen nå....havna totalt på feil hylle og skal rette opp i feila jeg gjorde da jeg var yngre. men jeg har aldri satt meg ned å gitt opp.. Det er å stå på og gjøre noe for seg selv.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 2. august 2008 #21 Skrevet 2. august 2008 enig:) har selv jobba som "vaskekjærring" i 5 år da det ikke fantes jobb for min utdannelse (hjelpepleier) men nå i sommer har jeg jobba som hjelpepleier da:)) ingen mulighet for fast, men masse ekstra vakter videre så tar alt jeg får!! er akkurat nå sykm pga begynnende prolaps:(( er så lei meg at jeg har mest lyst til å grine.. er IKKE laga for bare å gå hjemme. stor trives på jobb jeg, uansett hva jeg gjør:)) men skal til kiropraktor til uka, så er forhåpentligvis tilbake i jobb snart:)) skjønner ikke at folk gidder å bare gå hjemme.. men det er MIN mening da:) (ikke misforstå meg, elsker å være hjemme med ungene altså)
meg & to små vampyrer Skrevet 2. august 2008 #22 Skrevet 2. august 2008 Jeg har aldri venta på noen toppjobb. Men jeg forventer at 4 års høyere utdannelse og arbeidserfaring som er relevant for den type stillinger jeg søker burde kunne føre til at jeg fikk en nogenlunde relevant jobb etterhvert. Og dette er ikke toppjobber! Lønna er dårlig om man tenker på hvor mye utdannelse de krever f.eks. Men nå har jeg jo gitt opp foreløpig da.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 2. august 2008 #23 Skrevet 2. august 2008 du bor jo i kr du ikke sant ugla? mener å huske du sa det en gang.. masse jobber sier du? har en vennine der som er arbeidsledig nå, trodde det kanskje ikke var så masse jobber der jeg da,... byen er jo ikke sååååååååå stor, og da jeg bodde og jobbet der, fikk jeg alltid jobb gjennom noen kjendte, og tenkte at det sikkert var vanskelig å få jobb uten å ha kontakter. Men det begynner å bli noen år siden jeg flyttet, eller faktisk beint 4 år siden
Gjest Skrevet 2. august 2008 #24 Skrevet 2. august 2008 hehe...vært vikar endel som renholder selv....værste jobben jeg har had var å pakke makrell, og enda verre, rense kråkeboller...SPY!!! Var ok betaling da..hehe...måtte sitte med hendene i sitronvann hele kvelden for å få vekk stanken,....den gikk gjennom hanskene faktisk! ELler..var kansje jobben som telefondselger værst...kjekkest var det å jobbe på skole i hvertfall..med barn som trengte litt ekstra oppfølging pga handikap, eller diverse andre diagnoser....men det var ikke det rette i det lange løp så da tok jeg sjansen til å utdanne meg til noe annet nå :-)
Mamsen87 :) Skrevet 2. august 2008 #25 Skrevet 2. august 2008 Ja, jeg er jo ikke gammel.. Men de fleste på min alder har enten utdanning eller har jobba i noen år nå. Men jeg har planene klare uansett, jeg skal i jobb eller utdanning neste høst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå