Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Vanskelig valg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en annen skolekrets enn det barnehagen barna våre går i.

Eldste skal begynne på skolen om to år, og vi lurer på hvordan vi skal gjøre det ang. skole.

Valgene er:

1) La de gå i den samme bhg til eldste begynner på skolen, og så la han begynne på den skolen under den skolekresten vi hører til.

2) La de gå dette året her i den samme bhg, så bytte over til den bhg i den skolekretsen vi bor i (slik at eldste blir kjent med de han skal gå på skole med, ettersom vi bor på et lite sted, og han ikke kjenner noen der)

3) La de gå i den samme bhg til eldste begynner på skolen, og så søke om at han får gå på skolen i en annen skolekrets enn det vi bor i. Her er det ikke fritt skolevalg, så vi må sende inn søknad, og om den blir innvilget vet vi ikke.

Hva ville dere gjort? Syns dette er vanskelig ettersom de begge nå starter i ny bhg ettersom den gamle er blitt nedlagt. Vil ikke at de skal måtte skifte bhg mange ganger. Og vi bor på et lite sted, så mange som går i samme bhg kjenner hverandre når de begynner på skolen.

Min eldste er i tillegg veldig forsiktig, og bruker tid på å bli trygg.

Håper noen kan komme med synspunkter, selv om det er en stund til. Føler det er et viktig valg, så må begynne å tenke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr 2

Skrevet

Jeg hadde valgt å la de gå i bhg sammen med de de skal gå på skole sammen med. Har sett flere eksempler på elever som sliter i starten fordi de er "outsidere" og ikke kjenner noen når de begynner på skolen.

Skrevet

Jeg syns alternativ to høres ut som det beste.

Men er det ikke en mulighet for at de kan begynne i den barnehagen nå da?

Skrevet

jeg ville også valgt nr 2...

vi har tatt det samme valget for snuppa vår. Hun bytter bhg nå til en som hører til den skolekretsen hun skal gå i om 2 år slik at hun får 2 år med de hun skal begynne på skole med.... Vi må også søke om å få gå i denne skolekretsen da vi bor akkurat på grensen mellom 2 skolekretser men den ne her er mer natulig i forhold til å leke med andre unger etter skoletid osv... fikk beskjed om at det nok kom til å gå veldig greit å søke om å bytte skolekrets :)

lykke til med valget!!

Skrevet

Nei, det er ikke mulighet for at de kan begynne der nå. Ikke sjansj i havet å få plass der.

En grunn jeg glemte å nevne til at vi er så usikre, er at det er usikkert hvor lenge vi kommer til å bo her vi bor nå. Kanskje vi bor her 2 år, 5 år, 7 år... så OM vi flytter etter hvert, så kommer de til å havne under den andre skolekretsen...

Vil ikke at barna mine skal behøve å bytte skole.

Ville dere likevel valgt alternativ 2, og la de fortsette på den samme skolen, selv om vi flytter? Begge disse skolene går under samme ungdomsskole, så det er ikke no problem.

Skrevet

Og om de fortsetter i den bhg de skal gå i nå, må vi søke om å få gå på den skolen som tilhører den bhg, og da får han gå på skole sammen med de han har gått i bhg med. Men, skolen blir da lengre unna der vi bor.

Her vi bor er det ikke mange lekekamerater i nærheten, ettersom vi bor på på bygde og litt langt mellom husene.

Skrevet

Siden dere før eller siden kommer til å flytte, så ville jeg latt de gå i den barnehagen de skal gå i nå. Også ville jeg prøvd å framskynde flyttingen hvis det er mulig, slik at dere bor i "riktig" skolekrets allerede når eldstemann begynner på skolen.

Skrevet

Det med å framskynde flyttingen er nok ikke mulig. Vi bor nå i huset til min bestefar, og skal etter hvert ta over huset til min andre bestemor. Men, når det blir er usikkert. Kan hende min bestemor skal bo der til hun blir borte, og hun kan jo leve mange gode år til hun.

Skrevet

Trenger flere meninger. Noen som gidder?

Skrevet

Kan du ikke sjekke med kommunen om det er mulighet for å få plass i den andre barneskolen som de andre i barnhagen sogner til?

Særlig med tanke på at dere på sikt også kommer til å flytte til den skolekretsen.

Du kan ikke få mer enn nei :-)

Skrevet

Ja, skal ringe for å forhøre meg. Har fått mail av skolesjefen, og han svarte at det var mulig å sende søknad, men at kommunen var restriktive for to grunner, og det var problemer ang. skoleskyss (det er ikke noe problem for oss ettersom vi kommer til å kjøre dem), og sosial omgangskrets på fritida. Men, her vi bor er det veldig lite unger i nærheten uansett.

Dette syns jeg er veldig vanskelig, og håper flere vil komme med synspunkter.

Skrevet

Dytter denne litt i kveld.

Skrevet

Vi har samme problem, men den barnehagen som er rett over gaten er dårlig, har jobbet der så vet hvordan det ligger an. Vi lar barna gå ferdig i den supre barnehagen så får de begynne på skolen her vi bor, eldste er allerede kjent med noen barn herfra, så det vil ikke bli problem med å få seg venner.

Hadde valgt alternativ nr 2 om barnehagen er bra ;O) flyttingen får dere ta når den tid kommer. Jeg vil tro barn får seg lett venner selvom han er forsiktig av seg.

Skrevet

Uten tvil nr 2! Barn er tilpassningsdyktige, så det går nok greit ;)

lykke til med valget!

Skrevet

Ok. Takk for meninger :-)

Så dere mener at det å søke om å få gå på annen skole enn den de tilhører ikke er noe godt alternativ? Evt. hvorfor mener dere det?

Skrevet

Jeg syns valg nr 2 høres greit ut, så lenge dere ikke har tenkt å flytte til nåværende bhgs skolekrets innen kort tid. Syns det er greit å la ungene få gå på samme skole som ungene i nabolaget - da har de venner de kan henge med på fritiden også. Har ei i gata her som ikke hadde noen i "vår" gate på samme alder, og hun fikk "et nytt liv" da hun begynte på skolen og ble kjent med unger som bor i nærheten som hun ikke ble kjent med på lekeplassen.

Skrevet

Hei :)

Sliter litt med samme problem jeg og. Det som er problemet her hos oss er at det ikke er plass i den barnehagen som ligger i umiddelbar nærhet. Det var 60 søkere til 7 plasser på dette opptaket her.. Da elstejenta startet i barnehage, bodde vi i en annen kommune. Den barnehagen ligger rett over kommunegrensen til der vi bor nå, så reiselengden dit er minimal. Kjører på 5 min.

Problemet blir da som hos deg, hun går i barnehage utenfor skolekretsen hun skal inn i. Nå som minsten skal i barnehage, har vi naturlig nok fått plass i den barnehagen søsteren går i.

Jeg har tatt det valget å holde ungene mine i den 'opprinnelige' barnehagen. Dette av den enkle grunn, at den er knallgod, vi er veldig fornøyde og trives med foreldre og barn der.

Det vi har gjort istedet er å melde eldsta inn i det lokale idrettslaget. Hun går nå på turn/lek en gang i uken sammen med barn fra skolekretsen. Det fungerer ganske greit, og jeg kommer til å gjøre det med minsten når han blir gammel nok. Da er dte i allefall kjente fjes på skolen når de begynner der.

Husk at barn er veldig tilpasningsdyktige. De blir ikke nødvendigvis utenfor bare fordi h*n ikke har gått i barnehage med de andre De får fort venner!

Lykke til med valget!

Skrevet

Dette syns jeg er så vanskelig... men, her vi bor er det ikke noe nabolag med unger. De må kjøres til hverandre om de skal besøke hverandre uansett. For langt i mellom husene.

Er så redd sønnen min kommer til å bli utenfor når han kommer helt ny på skolen. For denne skolen er ikke så stor, og veldig mange kjenner hverandre fra før.

Aner ikke hva vi skal gjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...