Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 Jeg fikk epidural sist gang, tenkte jeg ikke skulle ha det denne gang..men slik er veldig vanskelig å bestemme på forhånd...fødsler er jo så forsjellige:)
C,Augustgutt08&en liten til Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Som du sier har jeg fått inntrykk av at dette er vanskelig å bestemme seg for på forhånd. Jeg har bestemt meg for å ta fødselen som den kommer, kan ikke gjøre stort annet som førstegangsfødende Men i det siste har jeg fått mer og mer lyst til å føde i vann faktisk. Men får se hvordan det arter seg etterhvert!
Gjest Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 off nei d skal ikke jeg ha..er livredd for sånne sprøyter ..å i ryggen å alt..grøss å gru..aldri.. har født uten 2 ganger uten så jeg skal klare meg uten denne gangen og:) holder meg til akupunktur jeg,
Rascal_4.11<3 Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Jeg vil IKKE ha epidural er også livredd sprøyter og den nåla er drøy ass, men har jo ikke født før så gudene skal vite åssen det går, men så langt det lar seg gjøre vil jeg prøve å føde i vann med akupunktur eller evt annen smertestillende...
beibis Skrevet 2. august 2008 #5 Skrevet 2. august 2008 Skal føde på ABC, så her blir det akupunktur og badekar.
nr2-imagen:) Skrevet 2. august 2008 #6 Skrevet 2. august 2008 Jeg vil ikke ha!! Men jeg skal jo aldri si aldri da.. hehe.. Kan vel hemme riene og det vil jeg ikke! Pia skal ut så fort som mulig!
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 2. august 2008 #7 Skrevet 2. august 2008 I utgangspunktet ønsker jeg ikke epidural, men kommer til å høre på jordmor hvis hun anbefaler det. Hender jo at ting drøyer og at epidural da er en god ting for ikke å bli helt utslitt... håper å klare med med varm dusj/badekar og lystgass. Men har aldri født før så man skal aldri si aldri
Mrs. Bouquet Skrevet 2. august 2008 #8 Skrevet 2. august 2008 Jeg ville i utgangspunktet ikke ha forrige gang, men pga. komplikasjoner hadde jeg ikke noe valg, måtte ha det i følge legen. Ikke alltid man er i stand til eller har muligheten til å velge selv. Men håper jeg slipper neste gang.
Gjest Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 vanskelig å bestemme noe på forhånd, men i utgangspunktet skal jeg ikke ha noe som helst. Epidural virker så unaturlig, det å sette et dren i ryggen kan da ikke være bra....men ikke for det, mange har gjort det før, og mange kommer til å gjøre det i fremtiden. Eneste smertelindrende jeg ønsker, per idag, er akupunktur og badekar/vann. - så får tiden vise om jeg sier det samme når fødselen er i gang ;o)
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 4. august 2008 #10 Skrevet 4. august 2008 Å ja..de sprøytene jeg fikk i ryggen var jævlig vonde:( Dessuten så stakk de 3 ganger før de fikk epiduralen på plass..masse blod på ryggen..nei, dårlig mimring..tror det blir helt naturlig fødsel denne gang...håper det.
Mojo1 Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 Jeg er førstegangs, så jeg tror nesten jeg må ta det som det kommer, og evt. høre på hva jordmor anbefaler etterhvert. Men i utgangspunktet (teorien :-)) tenker jeg at jeg vil droppe epidural. Kunne tenke meg å lindre med å dusje/bade i varmt vann, akupunktur og evt. lystgass - og så får vi se hva jeg ender opp med. Er jo helt umulig å bestemme seg på forhånd, tror jeg.
marsbarn06 Skrevet 4. august 2008 #12 Skrevet 4. august 2008 Jeg skal ha epidural. Helt klart, så fall det blir tid til det. For å si det slik vet jeg hva rier er og gjør med deg, og det gjorde himmelvid forskjell å få epidural forrige gang. Det er mulig lystgass og akupunktur funker for noen. Jeg ble bare kvalm. Ser ikke noe poeng i å lide og slite seg ut mest mulig under en lang fødsel når det finnes smertelindring som kan fungere slik. Kreftene har en god bruk for også etterpå. Merket ikke engang at de satte nåla i ryggen. Ingen bivirkninger eller reaksjoner på hverken meg eller vesla etterpå. Uten opplevelsen med epidural tror jeg at jeg hadde hatt skikkelig angst foran den kommende fødselen. Så får en bare håpe at det går like bra denne gang:-)
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 4. august 2008 #13 Skrevet 4. august 2008 Ja, har i utgangspunktet tenkt å ha det! Jeg kan pr. i dag ikke gjennomføre en vanlig GU med spekel pga. spenninger i musklaturen ved smerte. Tror ikke jeg har en mulighet i verden til å jobbe med riene dersom jeg skulle prøve meg uten epidural. Er også redd for at at anestesilegen plutselig ikke har tid til å sette den dersom jeg skal prøve uten først. Dersom det er mulig vil jeg prøve å benytte meg av oppreiste stillinger for å få mest mulig hjelp av tyngdekraten, men som du selv nevner, så er det helt umulig å si på forhånd hvordan fødselen blir!
Laybik Skrevet 4. august 2008 #14 Skrevet 4. august 2008 Jeg er førstegangs og vet derfor ikke hva jeg går til, men har lyst til å føde uten epidural. Håper jeg får føde på Storken, der har de både badekar og akupunktur som andre hvertfall har hatt stor nytte av. Er egentlig ganske redd for sprøyter jeg også, men når man har rier er vell sprøyter piece of cake i forhold! Dersom fødselen tar lang tid og jordmor anbefaler epidural kommer jeg til å høre på jordmor.
Makko med to små gutter Skrevet 5. august 2008 #15 Skrevet 5. august 2008 Jeg har ikke lyst. Er faktisk mer redd for det enn smertene ved fødsel. Er førstegangs, så har egentlig ingen anelse om hva jeg snakker om. -Har en søster som ved to anledninger måtte inn å tette hull i ryggmargen etter epidural, noe som har skremt meg ganske mye.... -Men har ikke helt utelukket ideen, blir det for ille sier jeg sikkert ikke nei....
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 5. august 2008 #16 Skrevet 5. august 2008 Forsjellige meninger her ja, men de fleste er iallefall åpne for det:) Kan bare si til alle dere som ikke har født før...epidural kan gjøre slik at pressriene ikke blir skikkelige, slik at du ikke klarer å presse skikkelig..det sjedde med meg..men jeg fikk veldig mye epidural tror jeg da..var iallefall helt nummen i beina etterpå:/ Men ingen tvil om epidural er helt fantastisk, jeg kjente ikke en eneste åpningsrie jeg, så her funket epiduralen godt..men som sagt ikke på pressriene...
Kjærlighet <3 Skrevet 5. august 2008 #17 Skrevet 5. august 2008 Jeg skal absolutt ikke ha epidural,så fremt det ikke skjer noe veldig spesielt. Jeg var overbevisst om det med nummer 1 og 2 også, fikk beskjed av jordmoren om å ikke være så "eplekjekk":-) Men klarte meg helt fint uten begge gangene. Så regner med at det skal gå denne gangen også. Jeg ønsker å fødepå miljøstuen om den er ledig og der er ikke epidural noen mulighet... (ikke så langt til en vanlig fødestue da:-)
*tornerose* Skrevet 5. august 2008 #18 Skrevet 5. august 2008 Jeg har bare god erfaring med epidural :-) Brukte dette i begge mine 2 fødsler, tok ingen skade av det, fikk slappet av & spart opp krefter til pressriene kom :-) Så hvis det blir for gale denne gangen også, så tyr jeg gjerne til epidural, men vil jo så klart prøve å klare det uten først :-)
AO3 Skrevet 5. august 2008 #19 Skrevet 5. august 2008 I utgangspunktet håper jeg å unngå epidural, men som du sier... slikt er veldig vanskelig å bestemme på forhånd! Det kommer jo helt an på hvordan fødselen utvikler seg... og dessuten aner jeg ikke hvordan jeg kommer til å takle fødselssmerter, jeg er jo førstegangsfødende. Jeg har en tatovering i korsryggen også, så det er ikke sikkert om jeg kan få epidural overhode. Jeg leser så mye motstridende akkurat på det punktet. Uansett har jeg fått tips om at man ikke må se på det som et nederlag hvis man må ta epidural selv om man hadde planlagt å klare seg uten - så det rådet tenker jeg å følge, i alle fall.
Turtelduen Skrevet 5. august 2008 #20 Skrevet 5. august 2008 Epidural. Har tre gode erfaringer med det og skal ikke føde uten... Nåla er drøy, men jeg lovpriser den... Mine fødsler har først tatt seg opp etter drypp er satt til epiduralen så her skal det epidural til ja
Mamma til to tette Skrevet 5. august 2008 #21 Skrevet 5. august 2008 Forrige gang fikk jeg intet valg grunnet setefødsel. Og kan bare si at det var en himmelsk sprøyte som gjorde at jeg "våknet" fra en intens smerte, lå bare i fosterstilling i smerte og kommuniserte verken med Jm eller sambo. Etter epiduralen fikk jeg nytt liv, kunne snakke med mann og JM, legge en plan for videre fødsel og faktisk være tilstede. Høres kanskje merkelig ut men slik var det ihvertfall for meg. Så byr sjansen seg så tar jeg gjerne epidural igjen. Og når det gjelder den sprøyten så kunne de kommet ut med en rusten sag på det tidspunktet. jeg verken så, registrerte eller kommuniserte med de som satt den og kjente ingenting. Smerter har man mer enn nok av på det tidspunktet så et stikk fra eller til ,-)
*tornerose* Skrevet 5. august 2008 #22 Skrevet 5. august 2008 Snart mor til to tette: VELDIG godt beskrevet, hehe :-) Kjente meg igjen der ja, jeg registrerte heller ikke denne sprøyta, hadde så vondt at de kunne ha gjort hva som helst med meg der jeg lå :-) Etter epiduralen var satt så fikk jeg puste igjen, slappet av, pratet med samboer, sparte krefter (som sagt) til pressriene startet.... Jordmor sa til meg at om jeg ikke hadde tatt epiduralen kunne fødselen ha stoppet skikkelig opp i og med at jeg anstrengte meg så grusomt. Da jeg fikk slappet av etter epiduralen åpnet det seg mer og mer og det tok ikke lange tida før jeg hadde full åpning og kunne begynne å presse :-) Så som sagt så har jeg hatt meget god erfaring med epidural og vegrer meg ikke til å bruke det igjen :-) Klem igjen fra
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 5. august 2008 #23 Skrevet 5. august 2008 Har ikke hatt det med de to første, så ser for meg at jeg ikke skal trenge det denne gangen heller. Men når man går i fødsel vet man aldri hva som skjer. Mitt ønske er å føde i vann, på en såkalt "naturlig" førdestue og i brevet mitt skal det stå at jeg ikke ønsker lystgass. Prøvde det med nr 2 og følte da jeg mistet alt kontroll og ble susete i hodet. Vil helst vite hva som skjer.
Lacey*har fått erta Skrevet 5. august 2008 #24 Skrevet 5. august 2008 Jeg holder meg ganske ydmyk til det. Jeg er førstegangs og har ingen anelse om hva jeg går til. Jeg ønsker å prøve først for å se hva dette er, og jeg tenker jeg merker veldig fort om jeg takler smertene eller ikke. Jeg er ikke begeistret for denne nålen i ryggen og er redd for at de skal stikke feil. Jeg er livredd for at de skal treffe feil og at jeg skal bli lam. Av erfaring responderer jeg positivt til smertelindring, så jeg håper lystgassen gjør nytta si og at jeg kan få være i en varm dusj og få aku. Men som jeg sa til min kjære, du skal se at det første jeg vræler etter når jeg kommer gjennom døra til føden er epidural:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå