Gjest Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 Jeg klør så inmari på magen!! Det klør non stop, og jeg begynner å bli ganske rød og sår...selv om jeg virkelig prøver å ikke klø. Har prøvd med fet krem og fuktighetskrem,men det funker ikke....har ikke turt å prøve aurax eller zylocain for jeg vet ikke om jeg kan bruke det nå...noen som vet?? Noen som vet hvorfor det klør så fælt? Er det svangerskapskløe?? Takknemlig for alle svar
Gjest Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Er det ingen andre som har det sånn, eller som har peiling på slik kløe??
mamarama og lille banan Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 jeg har det ikke, men kjenner flere som har hatt det. siden kløen er på magen, tror jeg ikke du skal bekymre deg. det er nok bare huden som ekspanderer. ikke bruk eurax, da dette ikke blir anbefalt for gravide. det kan være "ufarlig" svangerskapskløe du har. har du derimot kløe i håndflater og/eller fotsåler skal du være mer obs. da kan det være den mer farlige varianten. jeg ville bestilt time til jm/fastlege for å rådføre meg. kanskje får du målt leververdiene dine også, noe som avslører om det er den farlige varianten eller ikke. synes du ikke det er nødvendig å gå til legen med dette kan du oppsøke et apotek. farmasøyter har utdanning for å kunne anbefale deg den beste behandlingen for gravide med kløe. les denne linken, så blir du litt klokere http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/graviditet_og_amming/svangerskapskloe
123snart4"høygravid" Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Det kan være svangerskapskløe, har hatt dette selv:-) Det er vanlig at du klør på hele kroppen, men du kan også klø bare på magen. Hvis du får den farlige svangerskapskløen som skyldes opphopning av gallesyre, så er det mest vanlig at du klør under fot- og håndflatene og mellom tær/fingre. For å finne ut av dette, må du ta en fastende blodprøve hos legen din. Det er viktig at alle gravide med kløe tar denne for å finne ut av leverprøver/gallesyreprøver. Hvis disse er normale, har du vanlig svangerskapskløe. Den er helt ufarlig. Tror ikke du skal bruke Xylocain eller Eurax, men du kan prøve Hvitvask. Legen din kan også skrive ut Polaramin tbl, men disse blir du veldig trett av. (Hjalp ikke meg heller....) Sorry, har ikke så mange gode råd, men masse forståelse!!!!!!!!!!!!!!! Kald dusj/bad og aloe vera syns jeg hjalp best:-) Få tatt blodprøvene du, så kan du i alle fall slappe av hvis de er fine!!!! Lykke til:-)
Gjest Skrevet 2. august 2008 #5 Skrevet 2. august 2008 Tusen takk begge to Tok leververdier for et par uker siden pga litt utslag på proteiner i urin, ødemer og smerter under høyre costalbue. Men de var visst fine, har ikke sjekket de selv, men ringte jordmor og hun sa de var greie. Jeg bruker Polaramin mot allergi og har brukt det i store deler av svangerskapet. Økte dosen nå for 1 ukes tid siden pga kløen og fordi jeg sover så sykt dårlig om natten. Bruker nå 4mg på kvelden, og sover mye bedre....men kan ikke si det har hjulpet på kløen....den har nok tatt noe av den generelle kløen jeg hadde rundt på kroppen, men ikke den på magen. Men jeg skal til kontroll hos fødselslegen min på mandag, og skal høre hva han sier da. Men som dere sier, så kanskje jeg bør ta nye leverprøver...de kan jo ha forverret seg på 2 uker....også tror jeg faktisk jeg har noe hvitvask stående her etter at dattern min hadde vannkopper for en stund siden. Takk for at dere tok dere tid til å svare:)
Morelli *fødte 06.08.08* Skrevet 2. august 2008 #6 Skrevet 2. august 2008 Ei venninne hadde sv.kløe. Hun klødde sånn på magen at det begynte å blø. er jo ikke normalt å klø så fært da!! MEN, hun fikk et tips om å ta seg en dusj, ikke tørke seg så mye på magen, og deretter ta på potetmel. Og det funka skikkelig!!! Så prøv det. Hun ble faktisk satt i gang på grunn av det hun..det var så ille...
Adele Skrevet 2. august 2008 #7 Skrevet 2. august 2008 HVITVASK!! Det eneste som hjalp for meg! Det finnes en type spray på apoteket for det! Et nytt merke som har kommet! Bare to forsjellige hvitvask å få kjøpt, men denne sprayen var helt must for meg igjennom hele svangerskapet! hadde denne kløen over hele kroppen, og da var det lettere å treffe fks ryggen med sprayen! lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå