Gå til innhold

Sparekonto....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.min mann har 3 barn fra tidligere .... de har aldri spart til ungene sine...de har ett fond hver som de fikk av sine besteforeldre for mange år siden som står og renter seg.ellers har de sparekontoer som står urørte... jeg har en sønn som jeg og tidligere samboer/barnefar har spart penger til på en konto...så alle pengegaver til høytider osv har gått inn der på sparekonto....også ukepenger som poden ikke har brukt den uken men som han har puttet på sparebøssa.....også har jeg satt inn en 500 lapp i ny og ned fra barnetrygd .. Dette får jeg nå ikke lenger lov til av ny mann som jeg har vært sammen med i2 år... Han synes at det er urimelig og urettferdig at min sønn skal ha spare konto når ikke hans 3 barn har det... Jeg tenkte en sparekonto ville være lust til event bil lappen ... moped ... møbler når han skal etablere seg osv men min nye man sier at det blir feil fordi hans unger ikke får dekket lappen av han og tidligere kone osv fordi de ikke hadde råd til å spare til ungene...( de hadde hus osv som pengene gikk til...) jeg sa at da kunne vi jo bare spare til alle men det hadde han ikke råd til pga barne bidraget osv.....ungene hans er 17. 16. og 8 så å begynne å spare til de eldste var for sent ... Det jeg lurer på er om dere er enige i at jeg skal kutte ut å spare til guttungen min pga at de ikke har spart til sine barn ..... jeg mener... det går jo 6000 kr i bidrag ut av felles økonomi hver mnd til hans barn også skal ikke jeg få lov til å sette inn en 200 lapp i ny og ne på konto til min sønn...er det riktig at min sønn skal straffes for andres tidligere nedprioriteringer av sparekontoer til barna ....Hva ville dere gjort her....Er det j som er urimelig når jeg synes dette er urettferdig :(. Takk for alle svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett å spar til gutten din du, innlegget ditt viser at fedre også kan bli sjalu.

Skrevet

kan ikke ungene hans bruke fondene sine til lappen?

fortsett å spare du, det er ikke snakk om store beløpene du sparer. han kan jo ikke bestemme hvordan ditt barn skal bruke sine penger.

min mann har tre barn fra før. hver gang vi besøker farmor får de penger på en krukker hver. eldste bruker pengene før hun har fått dem, hun låner av mor og far og skal selv bidra med det hun kommer til å få av bestemor. hun er tenåring.

så har vi mellomste, her blir pengene brukt straks og med en gang, på dill og dall og fjas, alt blir borte vekk på null komma null niks. så har vi minsten, skal ikke kjøpe noe, trenger ikke snope, får jo littgodt hos farmor, og lar pengene bare ligge i krukka og doble seg til neste gang. så etter noen runder kan han kjøpe store ting, som de eldste da ser misunnelig på.

så har vi fellesbarnet som er så liten at farmor kjøper gaver, og ikke gir penger til enda. og det er vi veldig fornøyd med :-)

Skrevet

Det høres fullstendig urimelig ut at han vil nekte deg å spare penger til gutten din! Hva han og hans eks valgte -eller ikke valgte-å gjøre for sine barn, skal ikke måtte gå utover sønnen din! Barna hans har dessuten et sparefond som kommer de til gode senere, akkurat som de pengene du sparer til gutten din, kommer ham til gode senere. Så jeg klarer ikke å se noen som helst "urettferdighet" her, annet enn at stefar vil stoppe sparekontoen til gutten og DA snakker vi om urettferdig! Så jeg synes du bør fortsette å spare til gutten med god samvittighet!

Helene

Skrevet

Milde moses - fortsett å spare du!! Han er helt urimelig!

Han betaler bidrag som er mye høyere enn det du sparer. Og hvorfor skal ditt barn lide for at han og exkona hadde dårlig økonomi?

Skrevet

Hos oss er det omvendt. Biomor sitter med knakende god lønn og sparer masse til sine barn. Vi har ikke mulighet til det slik vår situasjon er og barna vil vokse opp med ulikve utgangspunkt. Slik er det bare når vi snakker om mine, dine, våre barn. De har to familier og skjevhet blir det uansett. Vi kan ikke gå å irritere oss over den skjevheten, men heller tilføre vårt særkullsbarn verdier som er verdt mer enn penger.

Hadde vi hatt muligheten så hadde vi spart til vårt barn også, men vi håper at den tid kommer for oss også. Har man mulighet til det så synes jeg du skal sprare det du klarer. Kan dere ikke fylle på litt innim2e

Skrevet

Der kom snuppa borti en tast gitt:-) Spar litt i fondene til barna hans også. Tror ikke de synes det er for sent å få noen hundrelapper på konto. Penger kommer alltid godt med:-)

Skrevet

Selvsagt skal du spare til gutten din.

Vi har litt av samme problemet her. Mannen min har to fra før som foreldrene ikke sparer til. Jeg setter inn hele eller deler av barnetrygden til vårt felles barn hver mnd, det har vi råd til. I og med at mannen min betaler flere tusen i bidrag hver mnd, har ikke han råd til å spare noe til de. Jeg er forresten den som tjener mest hos oss.

Mor bør kunne ta ansvar for sparing til sine barn, evt spare av barnetrygden, slik mange andre gjør.

Skrevet

Fortsett og spare, du! Det er totalt urimelig at din nye mann skal bestemme over sparingen du gjør til din sønn. Det at han og hans eks ikke har fått det til er ikke ditt problem! Du er flink som har tenkt på dette til din sønn, og enig med et tidligere svar om at hans barn får bruke sine fond til lappen osv.

• 3 uker senere...
Skrevet

Spar til gutten din! Å nekte deg det er helt bak mål!

Det jeg også synes høres veldig urimelig ut i det du forteller er at barnebidraget går ut av felles økonomi. Tror helt klart at det vanlige er at far betaler barnebidraget selv. Høres nesten ut som om dere har litt "for felles" økonomi. Dersom man setter inn like mye/en bestemt andel avhengig av lønn, til en felles kasse hver måned og kan disponere fritt det som måtte være igjen tror jeg det kan redusere en god del uenighet.

Mannen min synes ikke det er riktig at vi skal spare barnetrygden til våre felles barn - for det hadde aldri de råd til da hans barn var små. Men hans barn sparer heller ikke. Alle konfirmasjonspengene forsvant på en to tre. Bursdagspengene er gjerne disponert lenge før de er mottatt. Barna kan rett og slett ikke spare. Og DET har jeg lyst til å lære mine barn. Så jeg sparer barnetrygden. Men jeg har gått med på at vi kan bruke av rentepengene når det er litt dyrer ting ungene trenger.

Skrevet

Vi har helt felles økonomi, bortsett fra bidraget - det går av hans lomme. (Men til slutt går det jo av vår felles pott, men det trekkes av hans lønn, som er høyere enn min).

Ellers er det jeg som handler inn; og som regel har jeg også hans visakort i lommeboka, og bruker av det kortet som har penger.

Og som oftest er det jeg som handler klær til hans barn, fordi jeg finner noe når jeg er på shopping el.l, men er det dyre ting (ny vinterdress, nye joggesko o.l.) betales dette alltid med hans kort.

Hans barn har sparekonto som besteforeldrene har opprettet. Denne står i morens navn, så vi har nå, når vårt fellesbarn kom, opprettet enda en konto, en konto vi kommer til å bruke til henne. Besteforeldrene får velge hvilken de vil bruke. ;)

Begge barna fikk 1000,- på kontoen når vi åpnet de, vi kommer til å sette inn bursdagspenger osv der. Jeg sparer nok mest til fellesbarnet (sånn småpengesparing), fordi hans datter får også fra morens side, mens faren deler på begge sparebøssene. Og fellesbarnet vårt får også fra de besteforeldrene som bare er hennes.

Vi har egen konto for barnetrygden, og vi har satt oss som mål å ikke bruke av denne i det daglige (min mor var alene og budsjetterte med bidraget). Men det skal ikke gis som gave ved 18-års dagen, det er den andre kontoen til (den er sperret til barnet er 18 år), vi skal bruke det på parkdress, ny vogn, sykkel o.l. Dyre ting, som barnet trenger og ønsker seg etterhvert.

Spar til barnet ditt du, det ville jeg gjort - deres tidligere rutiner er jo ikke din "feil"!

Skrevet

Fortsett å spare du..

Du får vell også barnebidrag til din sønn (som skal gå til din sønn)

Å vis biomor til dine stebarn hadde ønsket å spare litt til sine barn kunne hun spart opp litt av det hun fikk i bidrag til sine barn hver månde (av din samboer)

Skrevet

Som de andre sier; fortsett å spare til din sønn det du kan.

Hos oss er det heller motsatt. Jeg har aldri hatt råd til å spare til mine barn, da barnetrygden har gått med i det store sluket. Bidrag har jeg aldri mottatt og har derfor heller ikke hatt en som hjalp til med å underholde barna.

Nå som jeg er samboer ser jeg at økonomien min tillater at jeg begynner å spare igjen. Så nå skal jeg spare litt til ungene i ny og ne.

Skrevet

Spar til ungen din du, det er du som har vært lur og fornuftig så fortsett med det!!!!!

Skrevet

Takk for alle gode svar:) Var så godt å høre at jeg ikke var så urimelig som jeg begynte å inbille meg....:) Ha en god dag alle sammen.

Skrevet

Dummeste jeg har hørt!! Hva han har gjort for sine barn og ikke, skal da vel ikke gå utover din sønn!! Hadde det vært deres felles, så hadde det jo vært noe annet.

Nei herlighet! Fortsett å spar med god sammvittighet!!!

Skrevet

Huff og huff, finnes mye rare menn der ute, men din mann var jo helt på trynet patetisk! Må jo nesten le, han er faktisk sjalu på ett barn og dets sparekonto?? At en voksen kan få seg til og i det hele tatt tenke tanken at du ikke kan spare mer til din sønn, er rett og slett ynkelig og tragisk!!! Spar jente, spar!!!!:-)))

Skrevet

Han er nok bare misunnelig og føler seg mislykket for at ikke han og x-en har vært like flinke når det gjelder deres barn.

Spar videre til gutten din du - hadde ikke en gang hatt et snev av usikkerhet i denne saken :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...