Gjest Skrevet 2. august 2008 #1 Skrevet 2. august 2008 Hun har aldri vært noe glad i å sove tulla mi, og får at hun skal sove må vi enten kjøre henne i bilen,vogna eller vugge henne. Hun er nå 9mndr og dette begynner og bli slitsomt. Det er nesten som hun ikke hvet hvordan hun skal sove eller finne roen selv uten hjelp fra mamma og pappa. Nå har jeg slutta og amma på natta, det gikk fint de første dagene, men nå våkner hun både en og to ganger på natta og det tar en time og få henne til og sove igjen. Står ved senga hennes og stryker henne på ryggen og synger, men samtidig er jeg zombie. Altså en syngene zombie .. hehe Mannen min klarer ikke og roe henne ned da blir hun helt vill, så er jeg som må stå opp på nettene og han står opp på morgenen. Er det noen som har noen gode råd og gi meg, føler at noe har gått feil et sted på veien. Rutinene er jo helt ute av kontroll pga at ho ikke vil sove. Er det min feil ???????????
Snappie Skrevet 2. august 2008 #2 Skrevet 2. august 2008 Begynn med Ferbers søvnmetode. Den er gull verdt. Du kan gjøre den så mild som du vil og tilpasse den ditt barn. Så moter dere hverandre opp til å ta en økt. Etter 2-3 netter så vil de vonde vanene være snudd.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #3 Skrevet 2. august 2008 Det er som å lese om min lille på 13 mnd. Jeg tror rett og slett noen barn bare er sånn. Vi har kommet litt lenger nå, han sover i sin egen seng om natten og om han våkner holder det som regel med smokk. Han har akkurat begynt å klare å sovne selv, men vi må være der inne til han er døsig. Frem til for noen uker siden har jeg sovet på madrass ved siden av sengen(begynte når han var 9 mnd og jeg sluttet å nattamme), og hver gang han våknet stakk jeg inn hånden mellom sprinklene og holdt han i hånden. Han sover kun i vogn på dagtid og rugges da i søvn. Men nå er det overkommelig føler jeg. Jeg har gjort akkurat det samme med han som med storesøster og hun har ikke vært sånn, så tror nok ikke vi har gjort noe galt. Må bare holde ut så blir det bedre!
Emilie-04 og Tobias-06 Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Har svart på innlegget ditt på søvn-debatten, se der. Ang natten kan du kikke på innlegget mitt på små troll 1-2 år, under overskriften "Jeg vil soooove". Lykke til !
Gjest Skrevet 2. august 2008 #5 Skrevet 2. august 2008 hva er febers søvnmetode ?? har ikke hørt om den ............
Gjest Skrevet 2. august 2008 #6 Skrevet 2. august 2008 Dette har ikke fungert på vår lille, prøvde for en mnd siden og holdt på i over en uke uten resultat....
Bie&babylove:-) Skrevet 2. august 2008 #7 Skrevet 2. august 2008 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Sånn har vi også hatt det. Hun fant ikke roen og søvnen selv og måtte vugges i søvn. Og da hun ble 1 år måtte vi sette hardt mot hardt og rett og slett bare la henne ligge til hun sovnet og det tok ikke mange dagene før hun fattet poenget og nå går alt veldig mye lettere. Hun syns fortsatt det ikke er gøy å legge seg, men hun hyler ikke SÅ ille og lenge som hun gjorde før.
Snappie Skrevet 2. august 2008 #8 Skrevet 2. august 2008 Har du ikke hørt om den metoden? Da synes jeg du bør gjøre et tappert forsøk. Den går ut på å legge barnet i våken tilstand og la det gråte. Så går du inn hver 3. min i begynnelsen x 3 så øker du det til hvert 5. min x3 så hvert 7 min x3 osv. Du legger barnet ned igjen og sier godnatt og går ut. Du må nok regne med litt gråting i begynnelsen. Men poenget er å vise at du er tilstede ved å gå inn regelmessig. I starten så holdt jeg barnet i hånden og strøk på det da jeg synes den gråtingen ikke var god, men det kommer litt ann på hva dere selv føler.Så bare satt jeg der uten å gi noe oppmerksomhet og til slutt følte jeg at jeg var sterk nok til å gå ut. Men jenten vår var ikke så gammel som din er nå. Men den har fungert godt her i huset. Hvis barnet våkner om natten gir du vann og fortsetter metoden. Men let litt etter metoden på nettet.
Snappie Skrevet 2. august 2008 #9 Skrevet 2. august 2008 http://www.babyverden.no/templates/Article____4362.aspx
du og jeg og vi to Skrevet 2. august 2008 #10 Skrevet 2. august 2008 Jeg skulle akkurat til å lage et liknende innlegg selv om min 8 måneder gamle gutt, jeg bysser og vugger og synger og ammer, om hverandre, bare tull. Og han spiser 3 ganger om natta - slå den! Nå har vi vært på ferie, og hadde bestemt oss for at når vi kom hjem skulle vi ta et oppgjør med dette. Men nå vil han ikke engang ligge i senga si hvis han er våken, vil først legges ned når han sover som en stein, og sånn kan vi jo ikke ha det! Senga er jo ikke farlig! Så - innlegget mitt skulle handle om at han endelig sover - etter halvanne times gråting, turning og klaging i senga. Først vrælte han i et kvarter, før jeg ga han en bamse (sikkert dumt gjort, men da hadde han litt selskap i senga) - og så har det vært på og av med både fortvilelse og ro til han endelig sovnet nå. Jeg har gått inn og ut av rommet mens han har vært rolig, og inne hos han når han gråt. Ferber er ikke noe for meg, så vi får bare prøve å ta det på en annen måte. Tror i alle fall vi må fortsette med å la han sovne i egen seng. Håper noen har gode tips vi kan prøve!
Gjest Skrevet 2. august 2008 #11 Skrevet 2. august 2008 jo den har jeg hørt om - er det vi driver med nå det men viste ikke hva den hette.. hehe men hun reiser seg opp i senga, jeg legger ho ned igjen og slik holder jeg på. Så tilslutt blir det tilst hun setter seg opp får da hvet hun at jeg kommer. Er vel best og la henne stå der..... men stakkars naboer - de får underholdning .. hihihi ...
Snappie Skrevet 2. august 2008 #12 Skrevet 2. august 2008 En ting er at den gjerne ikke fungerer for foreldre, men det fungerer på barn i lengden. Det er jeg sikker på. Det gjelder bare å ta et tak noen dager og være konsekvent på alt man gjør i forbindelse med legging. Men jo senere man starter jo mer viljesterke barn har man og det kan sikkert bli tøft.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #13 Skrevet 2. august 2008 tusen takk den er lagret til mine favoritter :-)
du og jeg og vi to Skrevet 2. august 2008 #14 Skrevet 2. august 2008 Du mener Ferber? Ser at den fungerer på mange, men jeg er jammen ikke så god til å høre på at han skriker hvis jeg ikke kan være hos han. Vi får prøve oss frem litt først - det hadde vært noe annet hvis Ferbers ikke hadde vært så omdiskutert, men så lenge den er det og det ikke kjennes riktig å være så lenge borte fra han når han gråter, så må jeg nok finne på noe annet.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #15 Skrevet 2. august 2008 Jeg ville aldri brukt Ferber (syns det er for brutalt på så små barn...) Jeg satt med mine gutter da de var i den alderen og ikke ville sove. Satt ved sengen uten å si noe. Stryk eventuelt på ryggen etc. Viktig at de ikke plukker opp irritasjon hos deg... Lykke til. Vet det er slitsomt, men det går sannsynligvis over.
du og jeg og vi to Skrevet 2. august 2008 #16 Skrevet 2. august 2008 Kan jeg spørre deg Spetakkelet, om de var skikkelig sinte mens du satt der? Gutten min virkelig vræler, hisser seg mer og mer opp og hikster og hikster.
Gjest Skrevet 2. august 2008 #17 Skrevet 2. august 2008 Noen ganger... Jeg legger de bare ned igjen -og igjen - og igjen ;-) Uten å si noe, og uten å virke irritert. Etter noen dager skjønner de tegningen, og slutter å protestere. Da har jeg etterhvert flyttet meg ut fra rommet, og nå legges de alene i sengene uten et knyst (er 1,5 år og 3,5 år) Alle får gjøre det de syns er rett, men jeg vil bare få frem at det fins alternativer.
du og jeg og vi to Skrevet 2. august 2008 #18 Skrevet 2. august 2008 Ok, det er sånn jeg prøvde å gjøre det, han kravler seg mot der jeg sitter, og strekker armene ut mot meg, jammen ikke lett dette her. For meg er det riktig å sitte der når han er sånn. Fint å høre hvordan du gjorde det!
Gjest Skrevet 2. august 2008 #19 Skrevet 2. august 2008 Ja, man må følge magefølelsen. Jeg hadde aldri klart å la de gråte seg i søvn alene... Hold bare ut, det går nok over :-)
du og jeg og vi to Skrevet 2. august 2008 #20 Skrevet 2. august 2008 Takk! Godt å tenke på at noen har gjort det samme før og at det har fungert. Er jo jammen ikke rart han protesterer som er vant til den servicen når han skal sove!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå