Gå til innhold

Dere som er Rhesus negative...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke fått noe svar på BIM, så da prøver jeg her også :)

.. bare lurer på om noen vet om man kan merke noe på kroppen selv hvis man er i ferd med å danne antistoffer mot barnet? Jeg har gått gjennom to svangerskap uten å danne antistoffer, så jeg tror jo egentlig at det går bra denne gangen også, men engster meg for så mye rart om dagen. Kjenner så lite liv enda (i min 20 uke), og på ultralyden i uke 12 og 18 så var babyen så veldig rolig. Så kommer tankene da, om at det kanskje kan være noe galt, selv om jordmor sa at alt så fint ut. Hvis jeg er i ferd med å danne antistoffer så vises kanskje ikke det på ultralyd heller? Har også vært litt øm nederst i magen nå noen dager. Tenkte å ringe legesenteret for å evt få tatt en blodprøve for å berolige meg på mandag. Men kanskje noen vet om man kan merke noe selv hvis man danner antistoffer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Er rhesus minus jeg også, og har såvidt jeg vet enda ikke begynt å danne noe antistoffer, hverken nå eller forrige gang. Men sånn jeg forsto det er det fare ved Neste graviditet igjen hvis man danner antistoffer nå. Men sikker er jeg ikke...

Er pappaen til barnet rhesus positiv?

her er en link jeg fant:

http://mammanett.no/design.php?side=Graviditet/rhesus

Skrevet

Nei, man merker ingenting selv hvis man har begynt å danne antistoffer.

Men... Hvis du har begynt å danne antistoffer nå, så vil det sannsynligvis gå helt fint med barnet i magen likevel=) Ved en evt neste graviditet derimot er det større fare siden antistoff-nivået ditt da allerede vil være ganske høyt.

Nå vet ikke jeg hvor langt du er på vei, men det tas jo blodprøver for å sjekke dette i uke 32 og uke 36 også... I tillegg til blodprøven du tok rundt uke 12;)

Hvis babyen din har vært relativt rolig på begge ultralydene du har vært på, og fortsatt er ganske rolig av seg, så vil jeg nok heller gjette på at babyens "lynne" er annerledes enn de to andre barna dine=)

Lykke til=)

Skrevet

Jeg googlet litt og det jeg fant var dette:

http://www.barnemix.no/gravid/rhesus.php

Etter hva jeg forstod sjekker man etter anti-stoffer med en blodprøve og dersom man har det, så får man en injeksjon med anit-D-immunoglobulin, men hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med legen min for tettere oppfølging

Skrevet

Du merker det ikke selv. Men de skal ta blodprøver av deg for å sjekke, de kan gi motgift om det skjer og de skal gi deg sprøyte etter alle fødsler for at det skal være like liten sjanse ved de neste graviditeter.

Fikk du ikke sprøyte etter de to andre? Jeg fikk nemlig etter min sist:)

Skrevet

men er det ikke sånn at man KAN danne antistoffer i neste svangerskap om babyen du fikk sist IKKE har samme blodtype som deg?! Hvis de forrige babyene har samme blodtype som deg så er ingen fare. har babyen der imot tatt pappaens blodtype ( somkanksje er en annen enn din) så skal/skulle du fått en sprøyte etter forrige fødsel...

Jeg er Rhesus minus ( det er det samme er det ikke?), og Mie er også det ( mener jeg å huske da, nå ble jeg selvsagt usikker:( ) , og jeg fikk ingen sprøyte sist hvertfall.

husker jeg snakket med legen min om dette sist og hun tegnet og forklarte for meg..... blir jo selvsagt usikker å når jeg skriver dte sånn da, men er egentlig nokså sikker på at det er riktig altså..

Skrevet

Jo, det stemmer jo det. Jeg fikk sprøyte fordi min sønn var rhesus positiv, jeg er jo negativ. Den sprøyten skal da "nullstille" slik at faren for å danne antistoffer ved neste graviditet er like liten som første gang. Fordi sjansene øker visst etter antall graviditeter med barn som er rhesus positive?

Tror jeg.

Skrevet

Man får sprøyta kun dersom barnet er rhesus positiv (og man selv er negativ). Jenta mi var rh +, og jeg fikk sprøyte fordi jeg selv var rh -.

Skrevet

Vi får jo den sprøyta i skinka etter hver fødsel, da skal kroppen "gå tilbake" til som om du var førstegangs. Ingen av mine har fått rhesus minus selv om jeg har det, og jeg fikk sprøyte begge gangene. Det er derfor du tar blodprøve i uke 26 og i uke 36 eller når det var, for at de skal passe på så du ikke danner antistoffer.

Slapp helt av og ikke bekymre deg, ta deg heller en prat med jordmor eller lege så de får forklart deg det bedre!:)

Skrevet

Takk for alle svar :)

Ja jeg er rhesus negativ mens min samboer er positiv. Begge mine jenter er positive, derfor fikk jeg også sprøyte etter begge mine forrige svangerskap. Er nok bare jeg som bekymrer meg mer denne gangen. Leser om så mange som kjenner liv tidlig, så da syns jeg at jeg burde kjenne mer snart nå når jeg er ut i uke 19 (i min 20 uke). Men jeg får prøve å slappe av litt mer vel. Jeg har nok bare blitt for gammel for dette her ;)

Skrevet

Jeg er Rh negativ.

Første barnet mitt er også Rh negativ, så da fikk jeg ingen sprøyte etter fødselen.

Andre barnet mitt er Rh positiv, og da fikk jeg sprøyte etter fødselen (dagen etterpå).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...