Gå til innhold

Dere som er "strenge" på godteri og slikt til unga...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... Hvordan gjør dere det når barna skal i bursdager? Ser dere bort fra reglene da og lar barna spise det de vil? Hva med godteposene som somregel deles ut for tiden? Lar dere barna få dem eller sier dere nei?

Ikke ment som noe krangleinnlegg eller dømming av folk dette altså, men skal snart arrangere min første barnebursdag og den ene ungen som kommer har strenge regler på godteri hjemme fra. Får ikke lov til å spise noe sånt... Må jeg ta ekstra hensyn til den ene ungen eller får foreldrene ta den kampen selv? Er barn fra 1,5 år til 4 år som kommer. Er den på 1,5 som har det veldig strengt...

Jeg hadde jo tenkt å servere pølser, ha sjokoladekake og muffins, og en liten godtepose til alle etterpå. I godteposen tenkte jeg å ha litt rosiner og litt godis... Ikke sjokolade.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns at foreldrene skal ta den kampen jeg. De må jo forholde seg til hva som blir servert syns jeg. å d er jo vanlig å ha både sjokoladekake,pølser,mufinns og litt godis.

Men i de posene du nevner har jeg heller ville hatt en eventyr sjokolade enn annen godis, er mere tilsettningstoffer i vingummi å slikt, å vanskeligere å tygge.

Rosiner

Frukt

Sjokolade

smurf

bare et forslag:O)

Skrevet

bursdager syns jeg er helt ok..

Skrevet

Ok, det var litt det jeg håpet på. At jeg slipper å ta hensyn til det... Sender jo ut en invitasjon og der skriver jeg litt om hva ungene har i vente, så da kan dem jo eventuelt velge å bli hjemme isteden hvis dem ikke vil at ungen skal få dette...

Skrevet

Mat i bursdager er jo helt ok.

Men jeg må bare si at jeg ikke helt forstår hvorfor de skal få med seg godtepose i tillegg? Kan de ikke få servert godteriet der?

Og så syns jeg godt man kan tilby frukt og slikt i tillegg da. :) det hadde hvertfall vært en hyggelig ting å gjøre. Mange barn elsker jo frukt også, er ikke slik at de bare liker usunne saker. Variasjon er fint.

Skrevet

Det får foreldrene ta med ungen. Jeg vet jo ikke hvordan det kommer til å bli når min sønn blir halvanne, men godt mulig vi fortsatt vil være restrektive med hva han får i seg - men det skal jo ikke vertskapet ta hensyn til.

Skrevet

De skal ikke få den når dem går, men få den rett etter kakene tenkte jeg. Sånn at de kan spise den mens dem er hos oss... Kommer ikke til å være mye i posen og har tenkt til å ha både sunt og usunt oppi der.

Skrevet

jeg synes bursdager er helt greit.

Skrevet

Vel, nå er jenta mi 3 år, og hun får godteri bare på lørdager og i bursdager. Så sånn sett er det jo greit for henne nå. Men hun fikk faktisk ikke godteri før hun var 2 1/2. Dette var aldri noe problem, for i bursdager hun var i, ble det ikke servert godteri heller, "bare" kaker, pølser og is. Det holdt i massevis; lot henne skeie ut da. En gang hun var 11/2, ble det delt ut godtepose på en juletrefest, og da fikk hun smake litt av det, stort sett rosiner. Resten av godteposen tok vi vare på, og jenta glemte hele greia.

Del ut posene du. Hvis jenta er bare er 1 1/2 år, er det vel med en voksen som følger barnet. Og da kan jo han / hun for eksempel gi rosiner til barnet, hvis det er oppi posen. Barnet er jo så lite at jeg ikke tror han/ hun vil tenke over at de andre kanskje spiser andre ting i tillegg. Tipper barnet blir storfornøyd med rosinene.....

Tror dette går greit jeg, men greit å informere en av foreldrene i forkant, så de er forberedt.

Ha en fin bursdag!

Skrevet

Takk for fint svar! >Tenkte litt jeg også å kanskje gi posen til foreldra så kan dem gi barnet det den får lov itl å spise også kan dem heller ta resten selv... så små unger glemmer jo fort :-)

Skrevet

De får spise hva de vil i bursdager, men de er ikke spesielt glade i godteri. Som vi ser det, kan vi velge hvorvidt det er greit at ungen går i en bursdag eller ikke, men hva som serveres er opp til vertskapet.

Skrevet

Er selv litt restriktiv på unødvendig godis og sukker til ungene. Men på sommeren blir det mye is - det synes jeg er lov. Og i bursdager pålegger jeg ikke ungene mine noen restriksjoner. Det synes jeg blir helt feil.

Det er hva man har av rutiner i hverdagen som er det viktigste, er min mening. Klarer man å spise sundt og kutte ut unødvendige tomme kalorier og sukker da - så gjør det ikke så mye om ungen skeier ut i bursdager og sånt.

Skrevet

Jeg er streng på godterier og slikt. men en bursdag er jo som oftest noe spes.. Så da får han lov og spise godteri, :) og uansett så er dette min kamp, ikke de som har bursdagen syns jeg. Er folk som er strengere enn meg, og det får de ta selv. Man kan jo ikke ta hensyn til alle heller. Men ejg pleier og lage en fruktsalat og. og mange unger som spiser det.. :)

Skrevet

Mathias min er 1,5 år.. han spiser muffins og sjokoladekake i bursdager( han er ikke så veldig begeistret for kaker å sånn egentlig.. men smaker og kliner litt..).. godteripose har han aldri fått i noen av bursdagene vi har vært i.. da det ikke har vært utdeling av det. men hadde det vært det, så hadde jeg tatt den posen og kanskje gitt han et par ting fra den, f.eks ren sjokolade. Men min unge får ingen egen godtepose... alt for liten til det. Men jeg forventer ikke at andre skal ta hensyn til det. Han får heller ikke brus.

Skrevet

I bursdag får gutta spise detd e vil, men de godte posene de får med seg etterpå er noe idiotiske greier sprø du meg........ Da har de kkurt spiset god mat , kaker og kanskje også godis et par timer også skal de lissom få med seg enda mere hjem som de skal gå å sutte på resten av dagen??!!! Det blir for dumt........... mye bedre å få med seg en liten ting hjem da hvis det er det som er poenget å få med noe hjem

Skrevet

Skal ikke få det når dem går, men få det under bursdagen. Ingen skal får med noe hjem fra oss.... Enig at dem har da fått nok under selve bursdagen.

Skrevet

Er det vanlig at de får godtepose hjem? Jeg er vant med slik Hi sier at de blir delt under selve selskapet, og noe hver enkelt får styre over. Godteposer var et høydepunkt i barnebursdager her i alle fall, og de ble ikke bare delt ut, men ble en aktivitet ut av det. Feks. at man fisker den med fiskestang eller at en og en leiter etter godteposen sin som er gjømt i lokalet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...