Gå til innhold

Dere som er Rhesus negative...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. bare lurer på om noen vet om man kan merke noe på kroppen selv hvis man er i ferd med å danne antistoffer mot barnet? Jeg har gått gjennom to svangerskap uten å danne antistoffer, så jeg tror jo egentlig at det går bra denne gangen også, men engster meg for så mye rart om dagen. Kjenner så lite liv enda (i min 20 uke), og på ultralyden i uke 12 og 18 så var babyen så veldig rolig. Så kommer tankene da, om at det kanskje kan være noe galt, selv om jordmor sa at alt så fint ut. Hvis jeg er i ferd med å danne antistoffer så vises kanskje ikke det på ultralyd heller? Har også vært litt små-øm nederst i magen nå noen dager. Tenkte å ringe legesenteret for å evt få tatt en blodprøve for å berolige meg på mandag. Men kanskje noen vet om man kan merke noe selv hvis man danner antistoffer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tror ikke vi kan merke det selv, antistoffene vil jo ikke påvirke oss på noen måte. Det er bare farlig for babyen hvis den er rhesus positiv.

Men ettersom jeg har forstått er det ikke farlig for babyen heller før antall antistoffer kommer opp i et veldig høyt nivå, og det gjør det ikke over natta. Derfor det holder med de 3 blodprøvene vi tar gjennom svangerskapet, oppdager de antistoffer på en av dem får vi mye hyppigere blodprøver resten av svangerskapet for å overvåke økningen av antistoffer.

Kanskje du bare har en rolig baby, siste min var også det, helt til siste slutt, i uke 37 ble jeg lagt inn til overvåkning fordi hun var så rolig, men hun ble født hun og ingenting var i veien med henne. Som mannen min sier, hun er bare en sånn jente, blid og rolig. Har sovet natta gjennom fra hun var 6 uker gammel, er rett og slett en rolig og bedagelig person. Selvfølgelig er hun helt normal, krabber, leker, prater, ler og babler, men hun er mye, mye roligere som person en turbobrødrene sine..

Men er du bekymret så følg magefølelsen din, bestill time og få en blodprøve, ingen vits å bruke negativ energi på å bekymre seg, når legen med et lite stikk kan avkrefte det du er redd for.

Skrevet

Jeg er riktignok rhesus positiv, men har dannet antistoffer mot babyen (og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke så mye av det der, leser jo bare om R negative som danner antistoff) - jeg merker hvertfall ikke at jeg danner antistoff ...

...-men når du sier det så har jeg en veldig rolig baby jeg også. Svake og sjeldne spark. Har egentlig ikke tenkt noe over det, men kanskje det kan ha en sammenheng ...?!

Skrevet

Takk for svar :) Jeg regner vel egentlig med at bekymringene mine er grunnløse. Har to jenter fra før, men husker rett og slett ikke når jeg begynte å kjenne liv da, men mener det var før. Hvis jeg får ei denne gangen som er enda roligere og snillere som baby og sover mye, så er det jo bare kjekt det, når jeg har to andre som også trenger sitt. Jeg får se an litt om jeg ringer legen på mandag og hører, bare for å føle meg litt roligere :)

Skrevet

Jeg har heller aldri hørt om at noen som er rhesus positive kan danne antistoffer mot babyen.. Trodde egentlig det bare var noe man sjekket hos de som var rhesus negative. Kan hende jeg ringer legen på mandag og hører med henne ang det at babyen er så rolig. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng, men ikke artig å bekymre seg heller..

Skrevet

Jeg er Rhesus negativ. Da jeg fødte jenta mi fikk vi begge ei sprøyte. Min var fordi jeg ikke skal lage antistoffer ved neste svangerskap. Dersom du har fått ei slik sprøyte så er det ingenting å bekymre seg for.

Dersom du ikke husker det så ring legen/sjukehuset. De kan svare deg på dette :)

Don't worry, be happy!

Skrevet

Jeg fikk sprøyte etter begge mine svangerskap fordi jentene var rhesus positive. Jeg bekymrer meg nok bare for mye, har nok blitt for gammel for dette her hehe ;) Kanskje jeg bare har ei veldig rolig jente i magen denne gangen, og det hadde jo egentlig bare vært fint, med to andre som også skal ha litt oppmerksomhet ;)

Skrevet

Mange babyer blir vel ikke skikkelig aktive før rundt uke 22--23?

Vi blir vel mer bekymret når vi blir eldre, samt har friske barn fra før :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...