aleksander_blir_storebror_09 Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Tror vi holder på å bli lurt.. datteren til sambo har fått tannregulering. fikk dekket 75% med NAV. Nå fikk vi krav fra datterens mor der hun påstår at hun må betale en egenandel på 24000 for tannreguleringen (!) og det skal vi være med å betale på. Vi har ikke fått noe dokumentasjon eller noe, og det virker ikke som hun vil sende noe heller?? Vi betaler ikke før vi har alle papirene på bordet. Selvfølgelig skal vi være med å betale på noe datteren må ha, det skulle jo bare mangle, men vi betaler ikke et større beløp enn det som er aktuelt, bare for at moren skal få stikke pengene i egen lomme. Vi ringte NAV og snakket med dem.. De hadde ikke noen papirer på søknad ang. tannregulering eller noe.. de prøver å få tak i den tannlegen som datteren går til for å få dokumentasjon fra han, men han hadde ferie nå. de også syns det var unormalt høy pris for en tannregulering. Det virker nesten som moren tror vi er dum nok til å bare betale 12000 versegod direkte til henne. Uff veldig fortvilt. hun kommer med ett eller annet hele tiden, prøver å lure sambo med større beløp enn det som er reelt. Hva kan han gjøre i en slik sak?? Noen som har vært borti lignende? Når datteren får dekt 75% av tannreguleringen, og betaler en egenandel på 24000, vil det si at tannreguleringen koster ved 100% pris 96000! Det er jo ikke mulig?? Hun hadde kun skjeve tenner. Ingen operative inngrep eller noe. Uff syns det er forferdelig trist at det fins slike personer som lever av å ødelegge mest mulig for andre. greit hvis hun hadde hatt en grunn til det, men sambo har alltid betalt fullt barnebidrag, betalt alle flyreiser + klær/ting datteren trenger som vi kjøper til henne når hun er her. Det var dattermoren som fant seg en annen en og flyttet fra sambo for mange år siden, men etter han og jeg ble sammen så har hun kun laget mye styr. Spesielt etter vi kjøpte oss hus og fikk barn sammen. Uff trist det skal være slik. Blir kjempefortvilt, for vil ikke at det skal være slik. Det blir så mye kvalme !!!! Puh, ble langt dette, men er veldig takknemlig for råd og vink!! Og noen som har erfaringer med kostnader i forbindelse med tannregulering?? og hvordan fungerer det med deling mellom mor/far til slike utlegg når de ikke bor sammen lenger??
Mrs. Bouquet Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Etter å ha lest litt her (link under) er det ikke usansynlig at hun snakker sant. Dette var i 2006 og en som hadde fått 75% dekning av trygdekontoret satt igjen med en regning på 18.000 som måtte betales av egen lomme. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=112855
Lurvehette Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Tannregulering er dyrt, men dette lukter det muffins av! Hun må da ha gått gjennom de utroligste ting hos kjeveortopeden, om dette skulle være rett! Har selv hatt regulering, og mine tenner var fæle, men det kostet da ikke såå mye - uansett om det er noen år siden nå... Nei, skaff dere dokumentasjoner før dere punger ut her! Lykke til:)
tredjelykke Skrevet 2. august 2008 #4 Skrevet 2. august 2008 Hadde selv for et års tid siden jeg, uten at ei krone ble dekt av det offentlige. Ble forespeilet opp mot 22 000, men endte opp med ca 18 fordelt på et lite år. Første gangen minnes jeg at foreldrene mine satt igjen med en regning på rundt 14 000 etter drøyt 3 år med herligheten og 75% refusjon. Så jeg tror din mistanke er reell. Hvis hun har betalt, kan hun også vise til fakturaer eller kvitteringer fra betalingsterminal. Fordelingen av utgiftene er litt opp til hver enkelt, men står en del nyttig her: http://www.alenemedbarn.no/samv%C3%A6r%20og%20bidrag%20s%C3%A6rtilskudd.htm Her kan du også finne nyttig informasjon, ikke minst på forumet: http://aleneforeldreforeningen.no/ Lykke til!
aleksander_blir_storebror_09 Skrevet 2. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2008 Tusen takk for svar! :-) Vi hadde forstått kostnadene hvis datteren hadde hatt noen kirurgiske/operative inngrep også, men ikke noe slikt har blitt gjort. Det er fortvilt når ene parten skal lage så mye styr.. Hun sier en ting til sambo, så går hun bak ryggen på han og gjør det stikk motsatte. Vi sitter med ett trumfkort som vi bruker mot henne nå, det er alle flybillettene som vi har betalt. De kan vi kreve at hun betaler oss halvparten for.. Og det er snakk om oppi 30000! (NAV sa vi kunne kreve tilbake for de siste tre årene) men syns det er trist at det må gå så langt at vi må true henne tilbake.. (synke på hennes nivå) At hvis hun ikke kutter ut nå så kommer vi til å kreve henne for flybillettene osv... Da beklager hun seg og kutter ut med kravene en liten periode, så er det på an igjen. (krav som hun aldri legger frem dokumentasjon for, de mest merkelige krav?) Derfor tar vi med en klype salt det beløpet hun krever oss for med tannreguleringen også. Selvfølgelig hvis beløpet er reelt og NAV sier at det er slik så skal vi jo selvfølgelig betale vår del. Det skulle jo bare mangle. Vi regner med å få svar ifra NAV iløpet av neste uke. Uff blir kjempespennende! Håper på en måte at beløpet stemmer, for det hadde gjort ting mye enklere (me tanke på tonen mellom sambo og dattermoren). Sambo sier at hvis beløpet ikke stemmer så kommer han til å anmelde henne for svindel. Eneste utvei. Og det bedrer jo ikke akkuratt forholdet mellom dem. Men hvor mye skal man finne seg i da? Uff er ikke lett dette. Og jeg som tredje part oppi det hele som ikke har noe spes med saken og gjøre (ikke noe annet enn som tredjepart). Godt å få litt utblåsning her, for snakker ikke med andre enn sambo om denne saken siden det er en sak mellom han og dattermoren.
Randis Skrevet 2. august 2008 #6 Skrevet 2. august 2008 Huff, høres ille ut. Jeg har tannregulering som voksen nå. 29000,- betaler jeg. Uten noen som helt dekning fra nav. Skal ha den i tre år og har både oppe og nede. Håper inderlig summen stemmer for tonen mellom din sambo og eksen sin skyld. Ikke lett det der. Du høres veldig fornuftig ut. Mange som ikke reagerer så fint som du. Håper dere slipper annmeldelse, men det må gjøres. kan ikke finne seg i sånt. Krysser fingrene for dere.
NormaJean Skrevet 2. august 2008 #7 Skrevet 2. august 2008 huff, kjedelig situasjon. jeg og mine 3 søstre har alle hatt tannregulering og er ganske sikker på at vi fikk dekket ca 75% av utgiftene. Tror jeg hadde hørt moren min nevne noe om egenandelen hvis foreldrene mine hadde måttet cashe ut med totalt 100.000 kroner. så jeg må si at jeg tviler sterkt på biomor sin påstand om en så høy egenandel. men, man kan alltids ta feil...... håper nesten det stemmer, syns det er veldig trist og spesiellt hvis noen lyver om slikt:( du må fortelle hva NAV sier til uka. Lykke til
aleksander_blir_storebror_09 Skrevet 6. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. august 2008 Hei! Fikk skriv ifra NAV idag. Hun har trukket kravet ! (?) Så NAV går ikke noe videre i denne saken. Det må vi gjøre selv og det kommer vi til å gjøre også. Sambo kommer til å kontakte tannspesialisten som datteren går til, og deretter NAV. Så kreve å få alle papirene med NAV/tannspesialist/dattermor som har med tannreguleringen til datteren å gjøre. Vi vet enda ikke hvorfor tannreguleringen er så dyr, så noe klokere har vi ikke blitt. Men sambo kommer ikke til å gi seg før han får full oversikt over utleggene moren har hatt med reguleringen. greit å vite for fremtiden i tilfelle der kommer flere krav om særtilskudd som er litt mystifistiske! Merkelig noen altså som lever av å lage mest mulig kvalme. :/ De kan ikke ha det helt bra med seg selv desverre.. Tusen takk for alle svar :-)
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 moren min betalte rundt 100.000 for min regulering, og fikk tilbake 75% fra NAV. og de resterende 25% ble da 25000 ca som ho måtte betale selv. så det er ikke usannsynlig at summen moren oppgir stemmer. Men sjekk det opp først selvfølgelig!
kelly Skrevet 6. august 2008 #10 Skrevet 6. august 2008 Min mor måtte også betale 25 000 for tannregulering til meg.. Så virker ikke sååå usannsynlig den summen hun kom med
aleksander_blir_storebror_09 Skrevet 6. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. august 2008 Usannsynlig er det jo ikke, og selvfølgelig skal vi være med å betale hvis det er tilfellet :-) men så lenge hun ikke kan vise til noen dokumentasjon av de beløpene, så syns vi det er litt mystisk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå