Gå til innhold

Sjalusi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips til strategi man kan legge for å jobbe seg gjennom vond sjalusi......???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :)

Jeg har noen bok-tips da, hvis du liker å lese? "The secret" av Rhonda Byrne og "Styrk L-faktoren" av Tim Sanders bl.a.

Håper at du kommer deg på bedre tanker snart! :)

Skrevet

Jeg er stor tilhenger av å tenke gjennom hva ting egentlig handler om, og så prøve å gjøre noe med det.

F. eks sjalusi. Dårlig selvtillitt som fører til usikkerhet som fører til kontrollbehov osv.

Hva hjelper? Jo, å akseptere at det ikke går an å kontrollere omgivelsene, akseptere at noen har valgt å være sammen med deg, at om 101 skulle være ute så klarer du å takle det som evt kommer da.

Rent fornuftmessig så dreper man forhold ved å være sykelig sjalu og jeg regner med det må være ganske utmattende å ha det slik med seg selv. Og så blir man blind for når det er noen grunn til å være sjalu og ikke.

Til slutt så må du vel egentlig bare bestemme deg. Bestemme deg for å slappe av og ikke være så fryktelig sjalu.

Skrevet

Ser på bokkilden.no at disse er på engelsk.... Er de tunge å lese....??

Skrevet

Takk for svar KaMa.... Det er fryktelig utmattende å ha det slik ja..... Jeg tror vel egentlig ikke jeg har så veldig dårlig selvtillit, men jeg er kommet inn i en fryktelig ond sirkel når det gjelder å kontrollere.... Jeg kontrollerer for å se at det ikke er noe farlig å finne.... og finner jeg noe som er mistenkelig, blir jeg helt satt ut..... Har sjekket telefonen i tide og utide... Noe han har funnet ut..... Og selvfølgelig sletter han da nummer til andre damer fra anropslisten om han har snakket med noen... Selv om dette er gamle venninnner som jeg ikke er redd for.... Men når anropslisten viser kun 19 nummer, og jeg vet at det skal være 20 der.... ja så er karusellen i gang oppe i hodet mitt..... Min samboer er en sjarmør som liker å flørte når vi er på fest. Dette vet jeg, og som regel klarer jeg å innfinne meg med det der og da.... det er i dagene som følger at jeg blir helt oppsatt på å kontrollere.....

Men, nå skal jeg som du KaMa sier, forsøke å slappe av..... jeg må som du sier bare bestemme meg...... Jeg er så fullstendig klar over at fortsetter jeg å mistro han som jeg gjør nå, så mister jeg han i hvertfall.... det er bare så vanskelig å slutte...... :o(

Skrevet

Leiter du etter noe mistenkelig så finner du garantert noe. Det betyr ikke at det faktisk er mistenkelig.

Kanskje ikke dårlig selvtillitt, men du stoler kanskje ikke så mye på din egen vurderingsevne? Eller magefølelse om du vil. Gjør du det, så kan du slappe helt av med alt, for om det virkelig skulle være noe, så ville du ha merket det..

Hva med å tenke grundig gjennom hva det er som skjer når du har det sånn? Hvorfor du føler slik, og hva du forventer skal skje? Kanskje det er lettere å gi slipp da?

Jeg har hatt det lignende, men på andre ting og til slutt handlet det bare om å godta at jeg ikke kan kontrollere alt, og at det eneste som skjer dersom jeg prøver å gjøre det, er at jeg blir/ble totalt paranoid.

Man må bare bestemme seg for å ta ting dersom de skulle dukke opp.

Uansett, lykke til. Det er nok ikke noe ok å ha det slik, nei. :-)

Skrevet

Jeg har bestemt meg! Jeg skal slippe kontrollen og ta ting som de kommer.

Takk for fornuftige og tenkevekkende svar! Jeg skal være deg evig takknemlig den dagen jeg med hånden på hjertet kan si at jeg er FRI!!!! :o)

Ha en strålende helg og en fortsatt god og varm sommer!!

Skrevet

Hei igjen! :)

Begge de bøkene er også på norsk. Og beggge er veldig bra! :)

Skrevet

Takk! Fant de på Norli sin nettbutikk!! Nå er de bestilt! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...