Gå til innhold

Mamma vs. Mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i tvil om jeg skal få ungen min til å si mor eller mamma. Har selv sagt mor hele livet, og selvfølgelig blitt mobbet for det!!! Synes det høres så barnslig (ønsker ikke å støte noen her da...) ut når 50 år gamle mennesker snakker om mamma og pappa......

Noen som har innspill her??? Trenger hjelp til å ta en beslutning!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde min sagt mor hadde jeg blitt utrolig skuffa, men det er jo fordi jeg selv har sagt mamma hele livet.

Synes mor og far høres forferdelig upersonlig og ukoselig ut.

Skrevet

Du gjør det som føles mest riktig for deg!

Personlig tenker jeg på en gammel dame når jeg hører "mor", det kaller oldefar kona si ;-)

For meg er det helt naturlig at ungene sier mamma til meg, jeg er og føler meg som mamma. Mor er noe man kan si til bestemor eller oldemor, synes jeg...

Skrevet

Mor høres så strengt ut synes jeg!! Sånn gamledager lissom.. Og skal man tenke på hva barna sier om 50 år?? hva med HELE barndommen da?? jeg hadde faktisk stussa om en unge løp over stranda og ropte på "mor" ....

Og som du sa om mobbing... hva er viktigst.. hva en på 50 år sier, eller åssen hverdagen til barnet er ;)

Skrevet

Er det noen som selv faktisk sier mor og far her som har en mening om dette???

Jeg har som skrevet over sagt mor og far hele livet og har overhodet ikke noe upersonlig forhold til min mor (min far har gått bort). Tror ikke jeg kunne hatt noe bedre forhold faktisk. En tidligere kollega har fått barna til å si mamma og pappa mens de var små, og deretter endret på det til mor (evt. muttern) rundt 10-12 års alderen, men det virker vanskelig synes jeg.........

Skrevet

Viss man har veldig pen dialekt så passer det kanskje best med mor...

Mor er liksom det rikmans barn sier...Eller veldig konservative kristene.

(utifra mine tanker...)

Ellers er mor det samme som bestemor for meg...

min bestemor sa mamma da hun var liten, men når hun ble voksen begynte hun å si mor....

kan jeg spørre om hvor gammel du er?

Skrevet

Tror det er en vanesak også. Er vel ikke mer eller mindre personlig om man sier mor eller mamma. Det har vel også litt med hvor i landet man bor?

Min samboer har bodd i Bergen hele sitt liv, og er her det ganske vanlig å si mor og far. Kaller sin mor for det. Og han har iallefall et supert forhold til sin mor. Selv er jeg vant med mamma, og har fått samboer til å bruke det om meg. (For nå er liksom mor blitt 'navnet' til svigermor...).

Skrevet

Heisann!

jeg og mine søsken har altid sagt mor og far til våres foreldre.

Og jenta mi på 11 sier mor til meg.

Skal nå ha min andre unge med ny mann, han er vandt med å si mamma og pappa, dermed blir det naturlig for lillejenta som er på vei og kalle oss for mor og pappa.

Tror det har mye med hvor i landet du kommer fra.

Jeg er oppvokst på landet , og alle på min skole sa mor og far.

Nå bor vi i byen, og her brukes begge deler, men kansje mest mamma og pappa.

Leste at noen her mente at rike og kristne brukte mest mor og far, hehe

Morsomt og høre med tanke på at jeg hverken er kristen eller rik :-)

Jeg syns det er koselig og holde på tradisjonene, og mener og at det høres merkelig ut når voksne kaller sine foreldere mamma og pappa, men som sagt er det tradisjoner osv det nok dreier seg om.

Jeg syns det er koselig når dattera mi kaller meg mor :-) Hvorfor være lik flertallet??

Syns du skal la ungen din kalle deg mor, ellers forsvinner det vel snart fra det norske språket ;-)

Skrevet

Tror dette er en dialekt-sak stort sett jeg... :-) Selv er jeg fra Stavanger og har sagt mor og far hele livet. Høres kanskje litt mindre "pent" ut med vår skarre-r? Da jeg vokste opp var det vanligst å si mor og far her i distriktet, de som sa mamma/pappa var de som var tilflyttere fra andre deler av landet eller hadde foreldre fra f.eks. østlandet.

Da jeg jobbet i barnehage for et par-tre år siden virket det som om det var mer og mer vanlig å si mamma/pappa, men fremdeles mange som brukte mor og far. Jeg tror nok selv jeg kommer til å velge mamma/pappa når jeg nå øyeblikk får lillegutt til verden, men det er nok mest fordi samboeren min ikke er fra distriktet. Rart med hva man er vant med, selv synes jeg også det høres litt snålt ut når andre enn små barn sier mamma... ;-)

Smak og behag, og vane! :-)

Skrevet

Når jeg var liten sa jeg mor og far til mine foreldre når jeg var sint, eller ville ha deres oppmerksomhet! For meg blir det nesten spydig å si slikt til sine foreldre, eller "gammeldags" og svært lite personlig. At adelen brukte det i gammel tid er jo forståelig, siden de "rike" hadde ett svært lite nært forhold til sine barn, noe foreldrer oftest ikke har i dag. Mor og far gir avstand, vil jeg mene. Mamma og pappa er jo en helt vanlig tale, stortsett over hele verden.... Men det var jo mitt syn på saken da:)

Her går det i mamma og pappa, og når ungene er sure, er det dumme mamma og pappa:D

Skrevet

For meg er mor og far besteforeldre.....

Skrevet

Jeg sa mor og far før jeg fikk barn selv. Nå kaller jeg moren min mormor. Faren min er død, men jeg sier morfar eller bare "faren min" når jeg snakker om ham.

Synes det er kjempekoselig om barn kaller foreldrene mor og far, og jeg er ikke enig i at det er gammeldags eller upersonlig. Jeg kunne aldri kalt foreldrene mine mamma og pappa, selv om mine barn kaller meg mamma. Det er vel mest fordi mannen min sier mamma og pappa til sine foreldre, og det er det mest vanlige. Han synes også det ville vært veldig unaturlig å bli kalt far. Datteren min spurte meg her om dagen om hun kunne kalle meg mor, og da sa at jeg at hun selvfølgelig kan det hvis hun vil. Men hun kaller meg fremdeles mamma, da...

Eneste er at det høres mer voksent ut å være "mor" enn "mamma". Men det er jo ikke nødvendigvis noe negativt.

Skrevet

Jeg kommer fra Bergen og bodde der de første 20 årene i livet før jeg flyttet til Oslo. Har aldri hørt at det er vanlig å si mor og far der - trodde det var et østlandsfenomen???

I Fana/Bergen sier man stort sett mamma og pappa ihvertfall....

Skrevet

Dette kommer helt ann på hvor i landet du bor. Er selv oppvokst i nord og der sa vi mamma og pappa. Har besteforeldre på hedmarken og der sier di mor og far. Har nå bodd noen år på østlandet og mamma og pappa er mest brukt. Har flyttet litt ut på landet på hedmarken nå og ungene mine vil mest sannsynlig være di eneste på skolen som kaller oss mamma og pappa. Så om vi sier mamma eller mor kommer helt ann på hvor i landet vi bor. Begge delene er like normalt.

Skrevet

Personlig synes jeg det høres så utrolig kaldt og strengt ut å si mor og far til foreldrene sine, er sååå mye koseligere med mamma og pappa :)

Mor og far er for meg noe man kaller besteforeldrene sine.

Her hvor jeg er oppvokst vet jeg bare om en som sier mor og far til foreldrene sine (sentralt på østlandet)..

Skrevet

Jeg blir 30 i år. Men hadde gamle foreldre selv - min mor var nesten 35 da jegble født og faren min var 47.

Skrevet

Jeg blir 30 i år. Men hadde gamle foreldre selv - min mor var nesten 35 da jeg ble født og faren min var 47.

Jeg bor selv rett utenfor Oslo, men oppvokst i Bærum ( ja jeg vet.....) ikke av rike eller kristne foreldre... ikke mer kristne enn det alle andre er som er døpt da......

Mannen min er fra Canada og mom og dad fungerer jo også, men blir unaturlig å kalle oss det i Norge siden det er her vi bor. Og mommy og daddy er ikke noe alternativ da jeg synes det er superbarnslig.... sikkert fordi jeg er norsk!! hihi.....

Huff jeg er så i tvil. Selv sa jeg ikke mor på lang tid.... kalte far for "Da" men kalte visst ikke mor noen ting... ikke at det var noen tvil om når jeg ville ha oppmerksomhet......

Skrevet

synes Mor og Far er upersonlig, og litt fisefint ;0)

Skrevet

når babyen kommer så bruk det du føler er mest naturlig for deg å si....

viss du syns det blir mest naturlig for deg å si: "skal du bli med mor på badet å skifte bleie" fremfor " skal du bli med mamma på badet og skifte bleie nå"... så sier du det!!

det blir jo uansett barnet ditt som bestemmer hva hun vil kalle deg til syvende og sist...

Skrevet

jeg kaller mammas foreldre for mor og far. altså det som egentlig er min mormor og morfar. her jeg bor er det en vanlig benevnelse på besteforeldre.

Skrevet

Jeg sier mamma til mamma.

Og mor til bestemor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...