Gå til innhold

Hva ligger egentlig i begrepet "somatisk pleie"?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg som tross alt har jobbet noen år med eldreomsorg, burde vite dette.. men er usikker, så jeg spør :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

soma betyr kropp, så direkte oversatt blir det kropps pleie=)

Skrevet

Jeg jobber på somatisk avdeling, og det vil si i grove trekk at brukeren ikke er i stand til noe selv, eller er sengeliggende. Vi har pasienter med så langtkommen Alzheimer at de bare ligger, eller sterkt slagrammede.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det var det jeg trodde..

Men om man har Alzheimer så er man vel ikke hjemmeboende? Søkte opp noen jobber, og der sto det at de drev med somatisk pleie, bland annet, og de dro hjem til pasientene...

Skrevet

Det kan være 2 grunner til dette: Enten at de bor hjemme og blir pleiet av sin mann/kone som trenger avlastning, eller at sykehjemmet er "Avhjemlet" DVS. Ikke lenger en sykehjemsplass, men et hjem.

Skrevet

Somatisk betyr at det handler om kroppen, ikke om sinnet, som i psykiatrien. Somatisk kontra psyk(iatr)isk.

Man sier man jobber i somatikken når pleien er relatert til fysiske plager/problemer (i den grad det går an å se det adskilt). Psykosomatisk er et begrep som beskriver at psykiske problemer også gir fysiske symptomer eller omvendt, helst det første.

See ? :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...