Hikken Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Passet i såfall finfint med helg og stengte legekontorer og to uker gammel baby :-S Noe jeg burde tenke på i fht. babyen? Er det greit å amme henne (selv om det gjør grisevondt), eller er det dumt når jeg har feber? Har et lager med erstatning, så kan jo evt. gi det. Noen erfarne mammaer som kan hjelpe meg litt?
ApriIbaby Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Det kan være starten det ja. Du skal amme i vei som best du kan. Det er viktig å få tømt brystet godt og ofte. Dusj med varmt vann og bruk babyolje å prøve å massere ut mer melk. Er det spesielle områder i brystet som det er kuler/vodnt? Forsøk å få barnets hake der ved amming - bruk fantasien i amme stillinger. ER brytst rødt? varm? hovent? Hvor høy feber?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Kan desverre høres slik ut... Det viktigeste er at du får tømt og masserer puppen i en varm dusj. Bruk varme omslag og helst ullinnlegg rett på puppen. (får du på apotek) Sålenge du klarer å amme er det best uansett, har jeg fått høre =)) God bedring =))
Hikken Skrevet 1. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2008 Ok, tusen takk for raskt svar. Har 38 i feber og er spesielt et punkt på venstre pupp som jeg ikke greier å ta på en gang. Får ta meg en lang varm dusj når sambo kommer hjem :-)
___ Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Fortsett å amme. Det er ikke noe farlig med melka. Prøv å få tømmt brystt/brystene ofte og helt. Det er grisevondt men det hjelper hvis du greier det. Hvis det er brystbetennelse kan du bli dårligere raskt. Feberen kan bli høy. Hvis det bare er 2 uker siden du fødte synes jeg du skal ringe føden for å be om råd. Alternativet er legevakta om du skulle bli skikkelig dårlig. Tips for å få tømt brystene: -Håndmelking i dusjen eller i badekaret. -Få mannen til å presse ut klumpene om det har blitt klumper. Det kan være så vondt at du ikke greier å gjøre det selv. -La barnet suge lenge og ofte, hjerne fra rare vinkler slik at du får tømmt alle melkegangene. -Maser de vondeste områdene mens barnet suger. Det er sikkert mange fler råd som jeg ikke kommer på akkurat nå. Lykke til
Gjest Skrevet 1. august 2008 #6 Skrevet 1. august 2008 Sørg for å få tømt puppen godt. Amme henne masse, og håndmelk deg i dusjen. Hvis du får høyere feber og blir dårligere (jeg hadde 40,5 i feber :-/) så reiser du på legevakten og får penecilin. Er mange som får dette...;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå