Gå til innhold

Når begynne å gi lommepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 4 år. Tenkte å begynne å gi han lommepenger når han er ca. 5 år. Begynner med ca. 20 kr i uka.

Er det for tidlig???

Han er ganske oppegående og vet mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvorfor ikke. Samtidig går det jo ann at han har noen oppgaver hjemme som han får litt for, slik at han har lærer at han faktisk må jobbe litt for å få penger. Like greit å lære seg at mamma og pappa ikke har et pengetre de henter penger fra. Altså i tillegg til lommepengene.

Noen vil nok også si at dette er teit pga at man også skal lære ungene til at de må hjelpe til uten at de skal kreve noe tilbake.

Skrevet

Han tror at bare man åpner lommeboka så kommer penger ut. Derfor tenkte jeg å lære han at man må jobbe for å få det man ønsker seg + at jeg håper at jeg kan lære han å ha økonomiskansvar.

Har du begynt å gi barna dine lommepenger?

Skrevet

Har også tenkt å begynne med lomme penger nå, til begge barna(5,5 år og 7 år) Men de må gjøre noen oppgaver for å få dem, som f.eks gå med søppla, vaske trappa, ta ut av oppvask maskinen og rydde rommet sitt selv:)

Skrevet

Nei, har bare 1 barn. I det andre innlegget ser det ut som jeg har 2, men det har jeg ikke altså...hehe

Han er ikke mer enn litt over 2,5 år så det er litt tidlig tror jeg, men han har allerede oppgaver hjemme som å rydde etter seg, hjelpe med oppvaskmaskinen, ta ut av vaskemaskinen etc. Men foreløbig er det jo bare en lek for han, blir nok litt mer i det da han nærmere seg alderen til 4 åringen din....her skulle jeg gjerne ha hatt en smileys, men funker ikke...hihi

Skrevet

MammaLukas.

Skulle gjerne hjelpe deg med shiftknappen, men er ikke helt stø med data.Håper du får hjelp med det :)

Gjest trønder25århar1avhver06og08:)
Skrevet

går helt fint å begynne med lommepenger nå ja syns jeg da. Bra han må jobbe litt for de =)

PENGER VOKSER IKKE PÅ TRÆR =)

Skrevet

Vår sønn har ikke begynt å spørre etter ukepenger, så jeg tror vi venter til det blir vanlig i klassen hans. Vi får tidsnok vite når det er på tide.

Vil helst drøye det lengst mulig.

Skrevet

Vi har gitt en stund, men det fungerte ikke så bra, nå får han av og til 10-20 kr hvis vi er i byen og på lekebutikken, men ingenting fast. Jeg kjøper litt godter på lørdagen og deler til ungene (2år,9 mnd og 8 år)

Jeg synes heller ingenting om at guttungen drar på butikken/kiosken og kjøper godter midt i uka, noe jeg jo gir han mulighet til dersom han får lommepenger og ikke bruker alt opp på lørdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...