tussemor5 Skrevet 1. august 2008 #1 Skrevet 1. august 2008 Hei!!!! Vi har fått spandert på tur til Tyrkia i september også viser det seg at folkehelsa ikke anbefaler gravide å reise pga høyrisiko for turistdiare. Er det noen av dere som har vært der som gravid eller har erfaringer/anbefalninger, er kjempefortvilet og frustrert, er 14+5 i dag.
mamarama og lille banan Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 dette lurer jeg også på, tenkte å kjøpe en hopp-påtur i august. er da ca. 30-31 uker på vei.
Tonje_84 Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Hei! Jeg var i tyrkia når jeg var rudt ti uker på vei. passet på og drikke masse masse vann, sitte under parasollen og spiste bare gjennomstekt/kokt mat. var veldig deilig og kunne slappe helt av:)
*Lucky-Baby* Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 hey=) Jeg kan gi deg noen tips=) - IKKE drikk noe som helst vann fra noen som helst plass, unntatt når du selv kjøper lukkede flasker i butikken. Ikke bestill vann når du er på restaurant, spør om de har lukkede flasker, for mange restauranter pleier å bare etterfylle kjøpeflasker fra vasken og lukke den ordentlig så den ser ut som uåpnet, men vær kritisk. - Ikke spis salat når dere er på restaurant, for enten så er ikke grønsakene vasket, eller så er de vasket i vann fra springen eller skitne fingre. - Ikke spis iskrem fra selgere som seller i løsvekt på gata, kjøp alltid ferdigprodusert is fra fabrikk, merket "Algida" er utrolig godt og bra kvalitet på=) - Spis mye frukt, men vask d godt først=) Kos deg så mye=) Klem!
malleleo<3 Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 jeg drar til tyrkia imorgen og har spurt jordmor om dette. hun sa at jeg burde passe meg for boblebad og salat, og egentlig bare bruke sunn fornuft når vi ser etter restauranter å spise på spise mye fruk(vaskes) og drikke mye vann, og bade mye:P hun sa at babyen ville si ifra hvis noe var ubehagelig:)
tussemor5 Skrevet 1. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2008 Fikk akkurat tlf fra hun helsesøstera som er spesialist på reise greier, hun hadde ringt en lege på folkehelsa som hadde sagt at hun absolutt ikke anbefalte meg å dra, men om jeg skulle bestemme meg for å dra var det uhorvelig viktig å passe seg for gulsott, med andre ord hepatitt A vaksinen må være påplass. Det var også veldig viktig å sprite hendene etter toalettbesøk og før hvert måltid i forhold til diare. Hun hadde også sagt at skulle jeg få diare og oppkast der nede kunne konsekvensene bli fæle fordi babyen min er så avhengig av tilførsel på væske og mat...sukk...men de kunne anbefale å reise til hellas, spania, italia og frankrike osv...hjelper jo så lite når 60 års dagen skal feires i tyrkia og turen er bestillt...sukk... Tusen takk for råd!!!!!!!!!! dere som reiser, kan ikke dere komme innom her når dere kommer hjem å si noe om hvordan det har gått????
Klar Som Et Egg Skrevet 1. august 2008 #7 Skrevet 1. august 2008 hei, så lenge en drar til typisk turist-områder ville jeg tro det er det samme som i spania og hellas og lign.. var to uker i tyrkia før uke 12, var veldig spent på om det skulle gå bra, og det gjorde det.. drakk bare flaskevann (og masse nypressa appelsinjuice..namnam!!), og spiste godt varmetilberedet mat.. hadde en flaske med håndsprit som ble flittig brukt, og tok idoform hver dag.. gikk kjempefint, det eneste er at jeg tålte ikke varmen like godt som tidligere, så ble ligende mye under parasollen og sløve, men deilig det også :-) og mye bading! dersom du tar nøye forhåndsregler vil det nok gå bra, og i og med at turen er bestilt ville jeg hatt store problemer med å ikke bli med.. syns du skal kose deg, blir ikke tid til sydenturer med en gang etter fødselen :-) ps: spurte legen min ang tyrkia, hun sa at det gikk fint å reise dit m/forhåndsregler, og spurte en lege på jobben (jeg er sykepleier på sykehus), og han sa ingenting på det!!
Pregnentos Skrevet 2. august 2008 #8 Skrevet 2. august 2008 Var i tyrkia i 2uker i uke 13-15 i beg av juni. Gikk kjempe fint.Drakk masse vann, holt me mye i skyggen og bada masse. hadde sånn sprit til å vaske henda med. Gikk kjempe fint. Legen min sa også at det gikk helt fint så lenge jeg tok forhåndsregler:)
tiny med 3 små:) Skrevet 2. august 2008 #9 Skrevet 2. august 2008 hei. var i tyrkia i 14 dager i mai/juni, var da 13-15 uker på vei. var ingen problem, bare passe på å drikke mye flaskevann og få kjøtt og sånnt orntli stekt. ellers er det ingen problem. trenger ikke ta noe vaksine heller fikk vi beskjed om, bare tull sa de.... hadde jeg vært deg så hadde jeg dradd å kosa meg skikkelig!! klem
79fia Skrevet 2. august 2008 #10 Skrevet 2. august 2008 hei Var to uker i tyrkia i mai, termin 5.sept. Gikk helt fint. Spiste all mat, bare den var gjennomstekt. Og drakk seff bare flaskevann. Bruk sunn fornuft, og kos deg!! Ingen grunn til å være hysterisk:). Noen jordmødre er kanskje det.. Tok toksoplasmose bl prøve før jeg dro og etter jeg kom hjem. Husk støttestrømper til flyturen!! GOD TUR!!
Betty_Boop Skrevet 3. august 2008 #11 Skrevet 3. august 2008 Kom tilbake fra ferie på Kreta for 2 dager siden. Det gikk så bra, bedre enn forventet. Forhørte meg med jordmor og en spesialist før jeg dro. De ønsket meg begge en god tur. Jeg er 24 uker på vei. SOLEN: Vær forsiktig med solen. Du blir mye fortere brent enn ellers. Jeg flasse litt nå... De 3-4 første dagene sol deg ikke for mye. Opphold deg i skyggen og drikk mye. DRIKKE: Kjøp flasker med Gatorade, de inneholder veske + de salter kroppen trenger for å ta opp mest mulig veske i varmen. MAT: Spis på restauranter som ser bra ut. De er som regel litt dyrere, men ta ingen sjanser. Sørg for å fortelle servitørene at du er gravid og at det er viktig at de vasker salaten/tomaten/agurken ordentlig. Det er utrolig mye respekt for gravide både i Hellas og Tyrkia. Be de grille/steke kjøttet "Well done", dette er veldig viktig, også hjemme. ISKREM: Når det gjelder iskrem så er den ferdigproduserte best, men se an stedet. Så lenge isen står kaldt og ikke i solen så er det ok. Hvis du er usikker så velg sorbet, det er jo "saft-is". Ellers gjelder bare sunn fornuft. Ikke bli hysterisk for hva du kan/ ikke kan spise. De samme reglene gjelder (som de hjemme). Det viktigste av alt er å holde seg unna alle dyr. Det er ingen av de som er rene der nede. Ring forsikringsselskapet og sørg for at du som gravid er dekket. Jeg var dekket til og med uke 36. Skaff deg også et Europeisk helsetrygdekort på www.nav.no. Bestill det ca en uke før avreise. Det kommer som brev i posten. Reis, kos deg og slapp av. God ferie til dere alle.
monabea Skrevet 3. august 2008 #12 Skrevet 3. august 2008 Hei. Jeg var i Tyrkia i juni i uke 20 av svangerskapet. Vi var både i en by utenfor Alanya og i Istanbul. Jeg fulgte de vanlige rådene for ferier i sydligere strøk, dvs kun gjennomstekt kjøtt, forsiktighet med salat og råe ting, kun flaskevann, ikke is som ikke er pakket i papir, samt å unngå dressinger ol som det kan være råe egg i. Det er jo i grunnen sånt som man bør passe på uansett og hverken jeg eller min sambo merket antydning til noenting som helst. Vi har alltid med oss antibakteriell sprit på utenlandsturer, denne gangen i form av en boks med våtservietter, som også kan tas med på flyet. Det er enkelt og greit å vaske over hendene med en slik før måltider. Jeg har i tillegg tatt melkesyrebakterier fra helsekost i hele svangerskapet, og også i Tyrkia. Dette for å regulere magen enten den er løs eller fast. Dette har ihvertfall funket godt for meg. Jeg ville ikke nølt med å dra om jeg var deg, og skulle man få diare en dag så er vel ikke det noen krise heller (ihvertfall ikke etter første trimester), så lenge det ikke skyldes listeria eller toksoplasmose selvsagt. God tur! =)
gutt,gutt,jente(1MA) Skrevet 3. august 2008 #13 Skrevet 3. august 2008 Hei.. Har ingen erfaring med tyrkia som gravid men har akkurat vært på en stillehavsøy i to uker. Tenkte bare på den vaksinen.. Jeg fikk IKKE lov til å ta den. gravide skal visstnok ikke vaksineres hverken for turistdiare eller hepatitt.. Men gikk fint med meg for det. Bare sørg for god hygiene.. Håper du får en fin tur..
ipeggy Skrevet 3. august 2008 #14 Skrevet 3. august 2008 Jeg kom hjem fra Hellas for bare noen timer siden. Var på øya Paros i to uker, og det var helt fantastisk! Jeg reiste selv om legen min faktisk frarådet meg å dra, og angrer ikke i det hele tatt. Er 14+1 i dag. Jeg opplevde det veldig sterkt at mat/drikke som jeg ikke skulle ha i meg, enten smakte meg dårlig eller bare kom "i retur". Kastet opp et par ganger i løpet av ferien, men var ikke kvalm og sånn etterpå. Så det gikk egentlig helt fint. Spiste salte kjeks om morgenen og drakk masse kjøpevann hele dagen. Bruk sunn fornuft og ha en GOD FERIE!
nurknr3 Skrevet 4. august 2008 #15 Skrevet 4. august 2008 Hei! Var selv i Tyrkia, Side, da jeg var i uke 9-10. Drakk kun vann fra forseilede flasker, men spiste igrunn det meste ellers. Alt gikk kjempe fint, men det var VARMT (42 g i skyggen)så det tok litt på! Lykke til!
tussemor5 Skrevet 5. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 5. august 2008 Tusen takk til dere alle for gode svar!!!!!!!! Snakket med legen min i går og han ville ikke nekte meg å reise, men jeg må ta hepatitt A (gravide kan ta den vaksina siden den ikke er såkalt "levende"), drikkevaksina var vistnok ikke så nøye!!!!!! Så så sant jeg holder meg frisk blir det tur!!!!!!!!!!!! Ser fram til det ja;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå