Gå til innhold

Smertestillende under fødsel? Gode erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg skulle ha barn fikk jeg bade i badekar mens pappaen dusjet ryggen min, dette hjalp en stund...

Så ba jeg om epidural, som de satt feil, og derfor ikke hjalp noe særlig...

Noen som har gode erfaringer med noe som kan dempe smertene under fødsel? Tips mottas med takk :) Gruer meg litt for å føde :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Epidural er det eneste for meg :o) Det blir keisersnitt for meg denne gangen så da får jeg det uansett da... ;)

Skrevet

Veldig vanskelig spørsmål dette med smertestillende. Alle fødsler er jo så forskjellige og det du hadde hjelp av under 1 fødsel er ikke nødvendigvis det beste under neste fødsel.

Tror vi bare må innstille oss på å ta det som det kommer eg:)

Skrevet

Mine erfaringer (så får du bedømme selv om du synes de er gode eller ikke):

- lystgass

contra: tok ikke vekk smertene, ble veldig kvalm, fikk kveldningsfornemmelser de første gangene jeg prøvde (føltes som jeg ikke fikk nok oksygen), føltes litt som å legge seg på oppadgående rus (kjøre karusell), gjorde meg litt lite mobil (ble avhengig av å ha gassen der og ville nødig forlate den for å gå på do etc.)

Pro: Ga meg en distanse til smertene, hjalp meg å slappe av, hjalp meg til å finne en rytme og puste rolig, stresset meg ned. Mistet fornemmelsen for tid (fødselen tok laaang tid, deilig at tiden gikk)

-epidural:

Contra: kunne ikke gå lenger, helt lam i begge beina. Etterhvert dabbet riene av, måtte få drypp for å stimulere riene.

Pro: helt smertefri. kunne legge fra meg lystgassen (som jeg til da hadde vært fullstendig avhengig av), fikk slappet av og barnefaren fikk sovet noen timer slik at han var uthvilk og klar til å ta en våkenatt med beibien senere.

Jeg gjør begge deler om igjen hvis fødselen blir like lang denne gangen. Mens jeg hadde flaks med epiduralen som satt perfekt forrige gang (og kan ha uflaks nå) kan det jo hende at det blir omvendt for deg denne gangen. Det er visst veldig små marginer på om den sitter bra eller ikke den epiduralen...noen får jo smertelindring bare på den ene siden osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...