Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ett offer er aldri skyldig. Det er vi enige om sikkert, og jentebarn har blitt fortalt dette i alle år. Men burde ikke vi som foreldre fortelle jentebarna ( og guttebarna) våre hva man definitivt ikke må gjøre, situasjoner man bør skygge unna, steder man ikke bør være osv. Jeg har også vært tenåring, vi haiket og var på fest, ble smugfotografert i badetøy og vi var naive nok til å tro det beste om alt og alle. Og innså først noen år senere at vi hadde hatt flaks. Det hjelper ikke ett offer å si at "det var tross alt ikke min skyld" og synes det virker naivt å si "jeg går hvor jeg vil, oppfører meg og kler meg som jeg vil for ingen har rett til å forgripe seg på meg, uansett" Det blir som å si "jeg slipper toåringen min utpå motorveien for å leke, for bilistene må ta hensyn og være oppmerksomme"

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Der hadde du igrunn et godt poeng..

Jeg er ikke for at alle kan gjøre som de vil, jeg mener at menn må ta et nei for et nei, men klart, når jeg er ute på byen og ser disse typiske "babene" som flyr rundt i kort-kort miniskjørt, og puppa oppunder haka, flørter på seg drinker, står og klår på mannfolka, så kan en jo igrunn lure på hvorfor de ser seg som et offer....

Skrevet

Det som noen ganger går igjen er det faktum at veldig mange voldtekter begås faktisk av kjentfolk. Vi har vel alle som små jenter blitt fortalt at vi ikke skal snakke med fremmede menn:)

Jeg skjønner tankegangen din, men balansen er vanskelig føler jeg.

Skrevet

Hva skulle de ellers være om de blir voldtatt? Medskyldig?

Enhver som voldtas er et offer, samme pokker hvor dumt vedkommende har oppført seg i forkant.

Skrevet

Det er lurt å gjøre det man kan for å forebygge. Jeg kommer til å forberede ungene mine på at verden ikke er helt trygg alltid, så de er nødt til å ta sine forhåndsregler. Synes selvforsvarkurs er en god ting, og at man snakker åpent om hvor sårbar man kan være under rus.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener og er for så vidt enig.

Man må fortelle barna hva som er riktig og galt og gjøre i de forskjellige situasjoner som kan oppstå. Men man må heller ikke skremme dem.

Synes det er litt vanskelig sak dette her. FOR det å gå lettkledd eller gå i mørke smug eller gjennom en park på kvelden er ikke det samme som å si at man ber om å bli voldtatt. Det er jo som du sier overgriperen sin skyld. Men sånn som samfunnet har blitt nå med så mange skrudde personer rundt om kring, så bør man kanskje ta litt mere ansvar selv og tenke over hva man har på seg og hvor man befinner seg når og forsøke å unngå og komme opp i enkelte situasjoner.

Jeg må si desverre så må vi ta litt ansvar selv også. Det er ikke jentenes skyld at dem blir voldtatt, på ingen måte. Men man må forsøke å unngå å bli voldtatt.

Jeg har selv vært i en situasjon hvor jeg holdt på å bli voldtatt, heldigvis kom jeg meg unna og slapp dette. Bare angrer på at jeg selv satte meg i den situasjonen at det var i ferd med å skje og angrer på at jeg ikke gikk på legevakta og fikk tatt blodprøver for å bevise at hadde fått i meg noe jeg ikke skulle hatt i meg. Jeg ble nemlig ruset av et glass cola på "etter-på-fest". Og jeg var edru på by'n. Ikke var jeg utfordrende kledd heller. Jeg var rett og slett på en fest sammen med folk jeg ikke kjendte så godt.

Skrevet

Skjønte ikke helt jeg, fro som god foreldre gjør du jo selvfølgelig alle disse tingene du nevner.

Husker selv jeg fikk ramset opp alle ting jeg ikke skulle ikke burde og hva jeg SKULLE gjøre da jeg var ung.

Man må jo følge opp barna i den alderen de er i.

Feks, jeg er sikker på at alle her inne sier til sine små barn at de ikke skal sitte på med fremmede mennesker, eller ta imot sukkertøy, eller i det heletatt bli med mennesker de ikke kjenner.

Når barna blir smår voksn så gjør vi selvfølgelig det samme, det er jo bare naturlig som foreldre, eller hva?

Man kna fortelle dem alt de bør, må kan gjøre, men man kan ikke følge de 24timer i døgne for å se at de virkelig gjør disse tingene.

Jeg tror vi legger grunnlaget i barndommen.

Til 7de og sist, man KAN bli voldtatt (hvis det er det du vil frem til her) selv om man følger alle råd som blir gitt, pga at en jente oftest kjenner voldtektsmannen.

Da hjelper ikke råd som, ikke haik, ikke ta imot øl fra en du ikke kjenner osv... det vet jeg alt om dessverre.

Hva skal man si? Aldri stol på noen??

SELFØLGELIG skal man si til jentene og guttene sine alt dette her, skjønte ikke helt dette jeg.

Skrevet

Vi har et stort ansvar som foreldre å gi ungene våre de riktige holdningene. Jeg tror foreldre i dag ikke prater med ungene sine om holdninger i forhold til sex fordi vi tror at de får jo nok info i media. Men holdninger til andre mennesker er kjempeviktige, spesielt for guttene. Vi må gi de de riktige holdningene overfor andre og lære de at respekt er viktig og at nei betyr nei. Ofte skjer jo voldtekter mellom to kjente hvor begge er påvirket av alkohol. Ofte er jentene så fulle at de ikke klarer å komme seg unna situasjonen. Så det er viktig å si til jentene våre at alkohol kan skape farlige situasjoner. Det vil jo alltid finnes noen som ikke lærer dette og det må barna våre vite om. Og lære seg å oppføre seg deretter. Men uansett så er ikke offeret skyldig!

Skrevet

Ett eksempel. Ting skjer og da helst i rus. Likevel har jeg sett tråder her inne hvor halvparten forsvarer å kjøpe alkohol til barna sine. Ett tankekors det der.

Skrevet

du har et godt poeng der. Man skal selvfølgelig ikke skylde på offeret,men man kan ta visse forhåndsregler; ikke gå alene på natta og ikke ta taxi/pirattaxi alene,pass på drinken så ingen legger noe oppi ol. Nå har det stått flere ganger i avisa at man advarer jenter om å gå alene visse plasser,men alikevel så skjer det. Tror vi også har en "det skjer aldri med meg" holdning. Jenter er mer utsatt da vi er svakere enn menn og det er ikke alle som klarer å forsvare seg selv. Men selv om vi tar disse forhåndsreglene så kan det gå galt uansett.

Skrevet

Tja, er ikke helt enig i den sammenlikningen din med toåring på motorveien, men ser likevel litt av poenget.

Et voldektsoffer er et offer uansett hvordan personen er kledd, har gått om kvelden osv. Man har ikke større rett til å voldta ei jente som har kort skjørt.

MEN det er selvfølgelig ikke videre smart å oppsøke situasjoner som kan være potensielt farlige,, som å gå alene gjennom parken midt på natten, haike, drikke seg kav dritings å bli med en fremmed fyr hjem fra byen osv.

Kommer til å lære datteren min at sånt er dumt såklart og at man må passe på seg selv, for joda, det er naivt å tro at man kan gjøre hva som helst og tenke "det hender ikke meg"...

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, prekæs. Og jeg skjønner ikke at noen kan være uenig. :-)

Et offer er ALLTID et offer - det er ikke det det er snakk om.

Jeg kommer nok heller til å "skremme" jenta vår, istedetfor å bagatellisere ting. Skjønner sammenligningen din kjempegodt.

Skrevet

Skjønner godt hva du mener. Satt meg selv i en skummel situasjon en gang, men kom meg heldigvis unna. Selv jeg var "offeret" satt jeg meg i situasjonen ved å sette meg frivillig inn i en bil med en bekjent i fylla. Dumt som jeg var. Jeg kommer til å lære barna mine å være forsiktige uansett.

Skrevet

I en ideell verden burde alle kunne gå hvor de ville i hva slags klær de ville, men sånn er det dessverre ikke...

Jeg er enig i at man bør forebygge ved å fortelle ungene hva som kan skje, men det er også viktig å fortelle de at et offer ikke er skyldig i en voldtekt.

Jeg kommer nok heller til å legge vekt på at det er en urettferdig verden vi lever i, og at dessverre må vi forholde oss til det.

Skrevet

Jeg håper vi har tenkt å skremme gutta våre også, jeg! Si at voldtekt er helt uakseptabelt, lære de opp til å respektere et nei, lære de at jenter og kvinner ikke er "vilt" man har hevd på selv om skjørtene er korte og blikkene lange.

Voltekt er et problem man angriper feil vei ved å endre kvinners adferd all den tid det er menn som begår de fleste voldtektene her til lands. Det er mennenes adferd vi må til livs!

Skrevet

Kunne ikke blitt mer enig med silkesnor!!

Og som voldektsoffer gremmes jeg over mange av svarene her altså. for det var for f... ikke mine foreldres skyld at det skjedde. De både advarte meg mot farer, passet på meg, hentet meg på fester, hos venniner, kjørte meg hit og dit. Og gjorde alt rett. Så du kan jo bare be til gudene at det som skjedde meg ikke skjer dine barn !!

Jeg kommer selvsagt til å advare og opptre varsomt. Men man må også slippe de man er glade i "fri" en vakker dag, og bare håpe det ikke står en jævel og venter.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...