Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ulike årsaker og muligheter som tilbys, så ser det ut til at jeg og lille burde flytte nordover til Tromsø. Huff, det stritter i mot i hele (østlendingen) meg, men det er virkelig for dumt å ikke ta i mot denne sjansen. Så derfor lurer jeg på om det er noen her som kan fortelle meg litt om Tromsø som "leveby"? Fine boligområder etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bodd i Tromsø i 6-7 år, uten barn, vel og merke, men vi elsket byen. Masse fine boligområder, men det er jo veldig dyrt der. Man kan bo sentralt i enebolig og fullstendig utenfor allfarvei. Hva foretrekker dere og hvor skal dere jobbe?

Positivt med Tromsø er at man blir fort kjent med folk og det er svært sosialt, dersom man ønsker det. Masse å engasjere seg i, som ikke er "lukkede" organisasjoner.

Skrevet

Takk for svar:) Har kommet inn på et masterstudium det er svært få plasser på (og det er ingen andre steder i landet som har samme oppbygning av studiet), som vil gi meg den jobben jeg alltid har drømt om;) Jeg er alenemamma uten noen form for nettverk i Tromsø. Så, jeg er livredd,hehe. Men er svært sosial av meg, så er vel egentlig ikke redd for å ikke finne meg venner. Men det hele er så ukjent;)

Skrevet

Bodde og jobbet i Tromsø i 3 år og stortrivdes! Veldig sosial by med masse kulturtilbud. Naturen har du rett utenfor stuedøra hvis du liker å være på tur. Problemet med Tromsø er boligmarkedet. Så hvis du har muligheten så søk på studentbolig. Det er mulig universitetet har egen barnehage også, er ikke helt sikker. Tromsø er en perle i Nord-Norge og jeg er sikker på at du vil trives der. Det er jo selvsagt veldig forskjell på været på østlandet og i nord-norge men det får man ta med på kjøpet og kle seg deretter. Men en gnistrende fin vinterkveld med nordlys - fins ikke noe finere enn det!!! Håper du tar sjansen og flytter oppover!

Skrevet

Universitetet her har egen barnehage for studentene. Det finnes også studentboliger. Siden du er alene forsørger så stiller du nok litt lengere frem i køen enn andre vil jeg tro.. Du kan jo ta kontakt med stiftelsen for kommunale boliger i Tromsø, de har student boliger o.l..

Ring kommunen på tlf: 777 90000 å snakk med dem. :))

Skrevet

Jeg er opprinnelig fra Tromsø, men er for tiden i "eksil" på østlandet. Men som jeg lengter hjem!!! Er som du skjønner ikke særlig objektiv, men Tromsø er en flott plass! Ja, klimaet er ikke mye å skryte av, men hvis man klarer å ikke bli styrt av værgudene, så har Trosmø mye å tilby.

Studentsamskipnaden i Tromsø administrerer bolig å barnehager til studenter (http://www.sito.uit.no/Startsiden/tabid/36/Default.aspx), tror det er mange om benet når det gjelder bolig, men som eneforsører stiller du nok lengre fram i køa. Ellers så tror jeg ikke det er så altfor ille mtp barnehageplass, mener jeg har hørt at det skal være ganske bra dekning, men det er det sikkert andre som vet bedre enn meg.

Hvis du tenker på å kjøpe bolig, så er det dyrt i Tromsø. Men det ryktes jo at prisene skal være synkende der og. Der har jeg ikke helt oversikt. Som student er vel kanskje strekningen mellom sentrum og universitetet å foretrekke for deg, men det er god bussforbindelse til universitetet, så andre steder går fint. Men styr unna Kvaløya, køen i rushtrafikken er ille.

Ellers så er det mye å finne på. Kort vei til naturen, mye kulturtilbud bl.a. mange festivaler, f.eks filmfestivalen, nordlysfestivalen, buktafestivalen, døgnvill etc. Forl er generelt lett å komme i kontakt med, og som student kommer man i kontakt med mange andre kontaktsøkende studenter.

Håper du lar deg friste og lykke til!

Skrevet

Må bare hive meg på skrytebølgen, selv om det meste er sagt :-) Jeg flyttet hjem til Tromsø for 2 år siden etter 12 år på Østlandet, og angrer ikke et sekund på det (selv om jeg savner de varme somrene der nede).

Har vokst opp på Kvaløya, og må bare tilføye at hvis du unngår verste rushtida er det ikke så ille å komme seg til uitø derfra. Billigere å bo på Kvaløya også. Jeg foretrekker å bo på øya (altså selve Tromsøya), men det koster deretter også. Hamna er billig fordi det er litt i gokk (men fortsatt på øya), men der har du kveldssola da :-)

Ikke la deg stoppe på din vei mot drømmeutdanningen av at du "må" flytte til Tromsø, se heller på det som en unik sjanse til å bo i en fabelaktig by med perfekt størrelse :-)

Skrevet

Tuuuuusen takk for svar jenter:) Driver nå og virkeliggjør tanken om å flytte, tror jeg. Hehe, det kan jo virke litt rart at jeg søkte på studiet når jeg er så ambivalent til å flytte, men hadde virkelig ikke trodd at jeg kom til å komme inn. Og som jeg tenker, skulle det bli for ille så er det jo bare vende snuten hjemover;)

Skrevet

Jeg anbefaler deg virkelig å flytte og prøve. Tror du vil få en opplevelse for livet, som blir positiv og spennede å se tilbake på. I verste fall kan du jo flytte hjem igjen etter endt studie.

Skrevet

Tror ikke du skal være så alt for redd for at du ikke kjenner noen der så lenge du skal studere. Da kommer man lissom altids i kontakt med noen ;)

Selv har jeg flytta fra Tromsø til Østfold (flytta med familien da jeg var yngre) og fikk da venner her, flytta til Danmark, fikk venner der og, og når jeg kom tilbake til østfold fikk jeg og nye venner her (de fleste gamle vennene hadde flytta til oslo).

Så det går nok fint :)

Syns og det er lettere å ta kontakt med nordlendinger enn det er med østfoldinger, østfoldinger kan være litt sære ;) mens nordleninger syns jeg er litt mer åpne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...