Gjest Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Jeg og mannen min og barna mine var på Oslotur i dag, vi parkerte på en parkeringsplass på Blindern. Sønnen min på 4 år plukket opp en liten kniv (en tapetkniv) fra bakken på parkeringsplassen og kuttet seg i en fingertupp. Vi ble veldig redde. Tenk om han kan ha fått noe smitte nå som han har kuttet seg opp på en kniv fra bakken. Vi måtte ringe legevakta i kveld for å fortelle om dette. De mente at faren for at sønnen vår skal ha fått hiv-smitte nå er meget liten, men ikke umulig. Så nå må sønnen min snart ta blodprøver for å undersøke dette. Mannen min sier det er grusom uflaks at det skulle ligge en tapetkniv på parkeringsplassen ved universitet på Blindern, og at sønnen vår skulle finne den og kutte seg i fingern på den. Hva syns dere her inne om dette? Syns dere vi nå har grunn til å være redde for sønnen vår?
Alle gode ting er 3:) Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Hadde han stukket seg på en sprøyte spiss hadde jeg skjønt dere var redde. Men sjansen for å bli smittet av en tapet kniv tror jeg er ganske liten.
snart en av hver;) Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 uffda, skjønner godt dere tenker mye nå, men heldigvis går det som regel veldig greit.å så er det vel liten sjans for at andre har drevet å kuttet seg med kniven,å i tillegg være smittet!..jobber som sykepleier, å ei venninne av meg i samme yrket har klart å stikke seg på brukte sprøytespisser et par ganger.Hvor faktisk man vet at den ene gangen var den brukt på en med smitte!å dette gikk helt fint-hun ble ikke smittet!!!Men man skal ALLTID reagere,så lurt å få tatt blodprøver for å være på den sikre siden.Dette går nok helt fint!!!
Gjest Tale30 Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 Hei Dette hørtes fryktelig ekkelt ut, og jeg forstår godt at dere er skremt når barnet deres har skåret seg på noe han har funnet på gata. Nå er jeg ikke den som kan mest om dette, men jeg har en venninne som jobber på hospits i Oslo. Der jobber de med å rydde rommene etter narkomane, og mange av dem er hiv-smittede. De stikker seg på sprøyter flere ganger i mnd, og det hun sier til meg er at dersom sprøyten har ligget mer enn ti minutter etter at den har vært brukt, så er sjansen for smitte tilnærmet null. Hun har aldri opplevd at noen har blitt smittet. Og dette gjelder da sprøyter med blod. Det er vel lite sannsynlig at noen har brukt en tapetkniv for å kutte seg på kroppen et sted, og i så fall skal det være rimelig uflaks dersom dette skjedde like før dere kom. Jeg forstår likevel den psykiske belastningen det er å gå gjennom tester osv. Hold på å stryke med selv jeg når jeg skulle ta HIV testen på svangerskapskontrollen. Sjansene var jo tilnærmet lik null, men bare det å ha tatt testen var fælt Lykke til i alle fall, og husk at legen nok hadde vært ærlig om han trodde det var noen fare.
Trulte76 Skrevet 31. juli 2008 #5 Skrevet 31. juli 2008 man vet jo aldri, men mest sannsynelig så gikk det bra. Hadde det vært sprøytespiss så hadde vel sjansen vært større siden de er brukt. Men en tapetkniv er ikke sikkert noen har skjørt seg på og ikke hiv smittete. Men som sagt man vet aldri, og greit å få testet han i tilfelle Hadde nok syntes det hadde vært ekkelt selv visst det var mine barn
Mrs. Bouquet Skrevet 31. juli 2008 #6 Skrevet 31. juli 2008 Enda godt det ikke var på parkeringsplassen ved universitet i Bergen.
Gjest Skrevet 31. juli 2008 #7 Skrevet 31. juli 2008 Hvorfor er det så ille på parkeringsplassen i Bergen? Er det ekstra mange med hiv der, mener du? Oslo er da hovedstaden, og der skulle man tro det fantes mest tilfeller av folk med hiv i det store og det hele.
Otilia *FØDEKLAR* ♡ Skrevet 31. juli 2008 #8 Skrevet 31. juli 2008 Ingen som kjenner til nøffemor her eller? Hehe.. ser ikke slik ut
Gjest Skrevet 1. august 2008 #9 Skrevet 1. august 2008 Nå er det i alle fall bestemt at sønnen min skal ta blodprøver førstkommende mandag, da får vi bare håpe det beste.
Bare™ Skrevet 1. august 2008 #10 Skrevet 1. august 2008 Hvorfor tok de ikke det med engang om noen var redde for noe? Blodet fornyes jo hele tiden..
Gjest Skrevet 1. august 2008 #11 Skrevet 1. august 2008 Det du sier JAPP er bare vrøvl. Hvis man er blitt hivsmittet, så vil det slå ut etter en stund. Tvert imot, det har ingenting å si at blodet blir fornyet, det er faktisk slik at det tar en viss tid før man kan bekrefte eller avkrefte om man er blitt hivsmittet.
Bare™ Skrevet 1. august 2008 #12 Skrevet 1. august 2008 Oi, bare vrøvl? Ikke meningen å gå deg i næringen, altså!! En stund... mandag istedet for fredag??
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 1. august 2008 #13 Skrevet 1. august 2008 For å teste om man er blitt smittet av HIV må barnet først ta en blodprøve og så en ny etter 3 måneder. Først da kan de med sikkerhet si noe. Dette vet jeg fordi sønnen vår fant to brukte sprøyter på parkeringsplassen utenfor barnehagen. Heldigvis hadde sprøytene "sikkerhetshetten" utenpå, så sjansene for at han var blitt smittet var minimale selv om det var blod inni... Og nei, han var ikke smittet.
Mrs. Bouquet Skrevet 1. august 2008 #14 Skrevet 1. august 2008 Jeg vet faktisk ikke hvordan HIV-smittede er fordelt rundt om i landet, men godt det ikke skjedde på parkeringshuset på Gardermoen.
CamillaC Skrevet 1. august 2008 #15 Skrevet 1. august 2008 Har jobbet på narkotikaanalyseseksjonen ved Kripos og kjenner flere som faktisk har stukket seg på beslaglagte sprøyter (noe som er veldig fort gjort når de ikke er sikret ordentlig). Disse tester seg som sønnen vil gjøre, men det har alltid gått bra. Det er liten sjanse for at det er noe.
Gjest Skrevet 1. august 2008 #16 Skrevet 1. august 2008 når man stikker seg på en sprøytespiss, må man umiddelbart skylle såret i rikelig med vann (eller bakteriedrepende veske hvis man skulle ha det tilgjengelig). og man må også med en gang stryke hardt rundt såret (mot åpningen på såret) slik at man får ut mere blod. få det til å blø masse, men som sagt det må skje umiddelbart. Er du heldig kan det gjøre en forskjell. bare sånn når vi var inne på emnet om det skulle være relevant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå