Gjest Toxic Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Mulatt eller neger? Hentet fra wikipedia: Neger: "Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre», men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginere og så videre. Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert." Mulatt: "Mulatt er et ord av spansk og/eller portugisisk herkomst som beskriver et førstegenerasjons avkom som er av halvt sort og halvt hvitt opphav. Betegnelsen er avledet av 'mule', altså muldyr, som er en blanding av en hest og esel, og -ætt, dvs slekt, opphav. 'Mule-ætt' dvs. mulatt. Betegnelsen oppsto, eller ihvertfall ble mer dagligdags på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet etterhvert som slaveriet ble opphevet i Amerika og sorte og hvite fikk barn sammen. Det ble større behov for å typebetegne denne «nye» blandingen som ble mer vanlig. Ordet regnes for å være rasisme, da det direkte betyr en sammenligning med et muldyr. Hest kan synes å gjenspeile det positive (det hvite, sterke, stolte, flotte) og esel gjenspeiler negativt (sort/ grått -uansett noe som er mindreverdig i forhold til hest), mens mulatt blir da produktet. Ordet skal altså gi assosiasjon om at man har blandet noe bra (hesten) med noe mindre fint (eselet) og fått et avkom som er sterilt, og dermed et vesen av lavere verdi." Min oppfatning er at mange mener at ordet neger er rasistisk ladet, mens de bruker ordet mulatt i hytt og pine, til og med om sine barn. I følge definisjoner av ordene er jo mulatt definitivt det mest rasistiske ordet. Er samfunnet vårt generelt blottet for begrepsforståelse, eller fins det en annen årsak? Hva mener du?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 syns ingen av dem er rasistiske jeg da..det beskriver jo bare hva et menneske er..En mulatt er jo mulatt,og en neger er jo neger..
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Bruker fortsatt ikke ordet neger eller mulatt
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 Hverken mulatt eller neger er i utgangspunktet et skjellsord. Men det blir brukt som det, og da mister det sin opprinnelige betydning. Jeg syns "neger" er verst av disse, har aldri hørt noen slenge "jævla mulatt" etter noen.. (tilleggsopplysning: Neger kommer også fra ordet "negro" som betyr svart på spank) Men det navnet jeg mener er mest rasistisk er "svarting"
Gjest -<<- Skrevet 31. juli 2008 #5 Skrevet 31. juli 2008 Begge er utdaterte de luxe. Hvorvidt de er rasistiske synes jeg dog kommer an på intensjonen bak; man er ikke nødvendigvis rasist om man ikke er oppdatert på språklige nyanser.
Januarjubel! Skrevet 31. juli 2008 #6 Skrevet 31. juli 2008 Nei, men å tviholde på retten til å si disse belastede ordene uten tanke for at de har en historie (og da hjelper det lite om det bare betyr "svart" på spansk forøvrig) går utover det å ikke være oppdatert på språklige nyanser. For ingen har vel unngått å få med seg at dette er et minefelt?
Gjest -<<- Skrevet 31. juli 2008 #7 Skrevet 31. juli 2008 Jo, vet du, det tror jeg det er forskrekkelig mange som ikke har fått med seg. Har du ikke opplevd disse "hæ, hvorfor kan jeg ikke si neger, jeg har jo alltid sagt neger!"-kommentarene a? =)
Januarjubel! Skrevet 31. juli 2008 #8 Skrevet 31. juli 2008 Hm...kanskje jeg har vært så naiv at jeg har trodd at de også leste svarene fra de som hadde innvendinger mot setninger av den typen du refererte til...jaja trodde jeg hadde en misjon her, men nå logger jeg av for i kveld..
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #9 Skrevet 31. juli 2008 Anonym 22:09. Nei, jeg er ikke en blandling av et esel og en hest og jeg finner meg faktisk ikke i at du referer til meg på den måten. Hvis du i en eller annen syk hypotetisk sammenheng blir nødt til å beskrive mitt etniske opphav (når trenger du det forresten?) kan du kalle meg halvt afrikansk eller si at jeg har afrikanske aner.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #10 Skrevet 31. juli 2008 anonym 23:04 jeg har ikke før nå visst betydningen av ordet mulatt,så for meg har det aldri vært negativt.Dem jeg kjenner som er mulatter er veldig vakre.Så når jeg tenker mulatt ser jeg for meg noe som er fint jeg da-fordet om betydningen ikke er det:p Så det er absolutt ikke vondt ment:DOkay?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå