hurraa Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Har en i familien som er alkoholiker, men sluttet å drikke for over 1 år siden. Denne personen var ute på byen i helga og tok noen øl og mente hun hadde kontroll. Det endte med at hun havnet på etterpåfest. Utrolig skuffende og dumt synes jeg da jeg mener at er man alkoholiker kan man ikke nyte noen form for alkohol. Aldri. Hva mener dere+ Og iallefall hvordan påvirkes kroppen nå etter denne byturen+. Vil hun kjenne mer sug+ Egentlig dumme spørsmål for jeg vet svarene, men vil ha en mening fra noen med erfaring. Jeg har ikke spmtegn på dataen min da mine små har sølt brus på tastaturet hvis dere lurer på+ TEGNET.
konvall Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Er som du sier.... Tror nok ikke du egentlig trenger svar. Dette vet du. En alkoholiker skal IKKE drikke noe. Suget vil være der umiddelbart. Desverre, tror nok ikke det blir lett å legge bort flasken igjen.
Gjest Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Nja, jeg er ikke _helt_ enig...de sier jo at det er med alkoholisme som med narkomane. Og jeg vet av egen erfaring at man kan ha en sprekk uten at det betyr at man er tilbake der man var. Synes ikke du skal uttrykke den skuffelsen, men heller være der for henne og fortelle henne at det ikke er verdens undergang. Støtte henne så det ikke sjer igjen.
neste*gang Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 jada så forteller hun det til deg for å bøte på samvittigheten... hun er ikke "kurert" av alkoholismen etter 1 år...
Gjest Skrevet 31. juli 2008 #5 Skrevet 31. juli 2008 blir vel aldri kurrert da, engang alkoholiker altid alkoholkier... men drikker ikke lenger.
hurraa Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2008 Jo da støtter henne og de berørte og viser ikke henne at jeg er skuffet. Er ikke så sint og skuffet på henne, men mest lei meg på vegne av hennes pårørende. Er heller redd for henne og vil ikke at hun skal lide av konsekvensene.
Tarantellamora Skrevet 31. juli 2008 #7 Skrevet 31. juli 2008 En alkoholiker kan aldri drikke igjen.. Det er det som gjør ham til en alkoholiker. Han kan ikke styre alkoholinntaket. En sprekk kan helt klart være med på å lage et sug etter mer alkohol, men det er ikke ensbetydende med at en faller utpå igjen.. Er personen tilknyttet AA? Eller har annen hjelp? Eller er hun helt på egenhånd??
Gjest Skrevet 1. august 2008 #8 Skrevet 1. august 2008 Det kommer helt an på. Mange alkoholikere kan lære seg å mestre alkohol. Men de kan trenge hjelp til det. Hvis de har vært i et behandlingsopplegg der alt er fokusert på at de er syke, og bare er friske hvis de holder seg unna alkohol, så kan en slik sprekk gjøre at de mister motivasjonen for å holde seg edru. Men jeg tror det er viktig å støtte henne og si at dette fikser hun. Du kan sammenligne det litt med overvekt, man sier ikke til en overvektig at hun må holde seg borte fra mat siden hun tydeligvis ikke mestrer forholdet sitt til mat. Både mat og alkohol er noe man må forholde seg til i dagens samfunn, og derfor er det bedre å lære seg å mestre det. Jeg vet ikke hvor i landet hun bor, men det finnes behandlingsopplegg hun kan oppsøke for å få hjelp til å mestre alkohol. Fanny Duckert har en slik tilnærming, men jeg tror ikke hun tar inn folk som allerede har vært i et behandlingsopplegg. A-senteret er veldig bra (og gratis).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå