Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Fikk høre av ei venninne at mens man er gravid skal man ikke trene hardt eller sånn man blir sliten.. Stemmer dette? Gjelder det hele graviditeten eller bare i begynnelsen? Spør fordi jeg har så mye energi om dagen og synes det er skikkelig godt å ut å ta noen harde gåturer i bratt terreng ect. Blir skikkelig sliten og klar av disse trimturene, men føler meg mye bedre etterpå og har mer energi i hverdagen. Samtidig vil jeg jo absolutt ikke gjøre noe som kan skade babyen.. Noen som kan fortelle meg grunnen til at man ikke skal trene?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Generelt er det ikke noe som helst grunn til at man ikke skal trene i svangerskapet, så lenge en er frisk. Jeg tar det som en selvfølge at de som har spesielle medisinske grunner ikke går inn under dette. Et normalt svangerskap er en tilstand, ikke en sykdom. MEN du skal lytte til kroppen, men det tror jeg de aller fleste automatisk gjør da det skjer så mye fysisk og psykisk. Naturlig at en blir litt mer lydhør for signaler i en slik tilstand. Når du forteller at du blir energisk og glad av å gå tur og bli skikkelig sliten, så er det helt SUPERT Hadde du gjort det, men følt at du måtte ligge rett ut på sofaen resten av dagen, så hadde det ikke vært så positivt med så høy intensitet. You see? Alt det du har vært vant med å gjøre av fysiske utfordinger, kan du fortsette med i et svangerskap(kanskje ikke fallskjermhopping, fjellklatring, håndballkamper etc....men det sier seg vel litt selv i og med at det er ytre slag/støt som ikke nødvendigvis kan kontrolleres). Noen som er vant med å løpe flere ganger i uka kan fortsette med det, så lenge det føles ok for kroppen. Min erfaring er at det kjenner du ganske raskt hva som er komfortabelt og energigivende! I mitt første svangerskap klarte jeg ikke sykle, men drive aerobic og gå fjellturer, i nåværende svangerskap så er det motsatt. Kroppen min har sagt ganske klart i fra. Generelle råd som ofte helsepersonell bruker er: - passe på å få i deg nok væske før under og etter trening. Fylle opp væskelagre og også hjelpe med å regulere temperaturen din - ikke bli altfor varm, type sitte i badstua etter trening - ikke jobbe med så høy intensitet at du blir stiv av melkesyre, over den anaerobe terskelen - unngå idretter/øvelser som kan fysisk støte mot magen, slag el En amerikansk gynekolog har gjort mange treningsstudier på gravide kvinner, inaktive, moderat trenende og toppidrettsutøvere og virkningen av trening på dem og babyen. James Clapp heter han " Exersicing through your pregnancy" Veldig interessant å lese! Du får tak i den på www.amazone.com Han har funnet stort sett bare positive effekter for mor og barn, feks: - barn av trenende mødre har mindre underhudsfett og mer muskelmasse, samtidlig som de er normalvektige - fødselen går lettere for mor - stresset som babyen utsettes for under fødsel takles bedre av de som har trenede mødre - mammaen legger på seg mindre unødvendig fett med trening - du kan øke ditt maksimale oksygenopptak(dvs kondisjon) ved å trene undervegs pga de fysiologisk endringene som skjer naturlig ved et svangerskap(bla blodmengde øker drastisk) - de føder ikke noe tidligere eller får unormale barn - mødrene kommer seg raskere etter fødsel etc etc etc Hvis du er vant til å bli sliten og anpusten og føler at det gir deg masse, så skal du bare fortsette med god samvittighet! Og så kjenner du bare etter og evaluerer hvordan turene føles etterhvert. Mye forandres gjennom graviditeten ettersom ukene går Hvis du ikke trener vil du miste ennå mer muskelmasse i løpet av sangerskapet enn du trenger, og da du har født så ender du opp med enn god del større andel fett enn muskler, i forhold til hva du hadde før du ble gravid. Dette skjer med de aller fleste, men "skaden"/forskjellen blir ikke så stor om trener undervegs. Og da vil du sannsynligvis komme deg raskere i aktivitet etter fødsel også, og fortsette den gode trenden. Grunnen til at mange sliter med vekta etter svangerskap er at de har vært helt i ro, eller lite i aktivitet(av ulike grunner), og dermed mistet muskelmasse som de hadde før graviditet. Når de da skal ned i matchvekt igjen, så er det for det første vanskelig ¨med mindre musker(musker forbrenner kcal hele tiden), og utseende er en del annerledes på samme vekt som før svangerskap pga sammensetningen av muskler - fett. Dette bel visst et laaaangt svar, men jeg er nokså engasjert i temaet Keep up the good work og lykke til!!!!
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 Takker for langt og utfyllende svar=) Ser jeg glemte å si at jeg er helt på slutten i siste trimester. De første 5mnd greide jeg ingenting, var bare trett og ville sove egentlig.. Helt forferdelige måneder for meg. De siste månedene har jeg fått tilbake energien og savnet å være aktiv (var veldig aktiv før jeg ble gravid). Begynnte med å gå enkle turer noen ganger i uka, men de siste 2-3 ukene har jeg tatt i mer og gått mer utfordrene turer (bratt terreng ect) da jeg har hatt mer energi og føler meg skikkelig opplagt=) Samboeren min er alltid med siden det er helt på slutten nå og sørger for å alltid ha med masse vann. Trodde ikke dette var galt før jeg nå fikk "kritikk" fra min venninne for dette.. Babyen er aktiv i magen og blodtrykket er kjempefint iflg JM. Så da satser jeg bare på at dette er greit!?
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #5 Skrevet 31. juli 2008 Jeg synes det høres helt flott ut!!! Og du tar jo forholdsregler med å ha med vann og samboer Og blodtrykk og liv i magen er det viktigste tegnet på at babyen har det bra! Jeg har hatt litt samme opplevelse med førstemann spesielt da jeg var bare dårlig de 3-4 første månedene og så begynte jeg å trene igjen fram til fødsel. Hadde i snitt 4 økter per uke, ca 1 time hver gang. Føltes helt fint! Noen dager tok jeg skikkelig i, andre dager bare daffet jeg med, men var i aktivitet i alle fall- deilig! Jeg gikk forøvrig på fjelltur alene(bratt opp) med staver 5 dager før termin(og 15 dager før jeg fødte). Folk så litt rart på meg, men jeg følte meg helt trygg da det var kort til evt hjelp. Du skal bare nyyyyte at du er i god form, og passe på at det gir deg overskudd!!!! La deg selv få nok søvn og hvile fram til fødsel, men fortsett å trene så lenge du føler for det. Etter fødsel er det slutt på å hvile når du har lyst, og da begynner alvoret :):):) Det deilige alvoret- og jeg LOVER deg- DA ER DET GODT Å HA LITT UTHOLDENHET Å GÅ PÅ!!!! Lykke til- du høres fornuftig ut Mammaklem
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #6 Skrevet 31. juli 2008 Tusen takk:) Dette var god å beroligende lesning! Da fortsetter jeg så lenge det føles greit:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå