Gå til innhold

Hvem ber man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stesønnen min skal konfirmeres neste år og vi har begynt å tenke på hvem vi skal be. Fadderen til komfimanten skal komme sammen med sin kone. De har fire barn seg i mellom, ett som er hans og tre som er hennes. De blir veldig mange, så vi har tenkt på muligheten for å be bare hans barn, men ikke hennes. Litt usikker på dette.... Er det rimelig og greit å gjøre det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes alle eller ingen barn skal inviteres, jeg. Tror ikke det er så veldig morsomt å sitte hjemme og vite at han/hun ble bedt fordi han/hun har vår stefar som biofar, og vi ble ikke bedt fordi vi har en annen far.. Alle eller ingen hadde jeg sagt i alle fall...

Skrevet

Skjønner at det blir mange mennesker, men tenker vel helst som vimsan, alle eller ingen. Unntaket må være hvis dere har hatt svært liten kontakt med hennes barn, dvs at de ikke kjenner dere, er i en helt annen aldersgruppe, bor fast hos far etc, slik at det ikke er naturlig at de ville vært med til dere i andre sammenhenger heller.

Hvis barna er på samme alder og dere ser dem like mye som hans barn etter at de flyttet sammen syns jeg det blir veldig feil å bare be hans barn.

Men kan dere ikke bare droppe barna da? Det blir jo mange man skal be i konfimasjoner, og venners barn pleier man vel ikke nødvendigvis å be? Jeg tror bare mine søsken var i min konfirmasjon, ingen fettere, kusiner eller venners barn som var mindre enn meg selv iallfall.

Skrevet

inviter fadderen med kone og hans barn.

kona er jo invitert fordi hun er gift med fadderen. barnet hans er invitert fordi han er fadderens barn. de to er jo allerede vedheng på en gjest, og det er jo greit nok.

men at kona skal komme med egne vedheng er jo litt rart. det er jo unaturlig at fadderen skal ta opp 6 seter ved en konfirmasjon.

ungene vet at de har ulike fedre og familier også, det er helt naturlig.

det er tross alt ikke disney land det er snakk om, men svinestek og surkål, taler og sanger og mye prat med tanter og besteforeldre de ikke kjenner. er ikke akkurat kjempe stas for de fleste andre enn de som er i familien.

for fadderen er det kos og plikt og for ungen hans er det plikt fordi man er i familie.

Skrevet

Jeg ville ikke godtatt noe annet enn alle barna eller ingen.

Skrevet

er det i tilfellet du var fadder? hadde du nekta å stille?

eller er det i tilfelle du var mor til de utelatte barna? ville du nekta mannen din og stesønnen å dra?

hvordan ville du reagert, hva skjer når en ikke vil goda? skjer det noenting som helst?

Skrevet

Samme om jeg var fadder eller mor til de utelatte barna. Jeg tenker at man må be alle barna eller ingen. Altså at bare to voksne kommer eller at de kommer sammen med alle barna. Nå er mannen mi og jeg enige på dette pungtet, så jeg hadde ikke trengt å nekte noen noe som helst.

Hva som skjer når en ikke vil godta at enkelte av barna skal ekskluderes? Da kommer man bare to voksne, selvfølgelig, uten noen av barna.

Skrevet

Skal barna inviteres må i allfall de barna som bor hos fadderen og kona hans bes. De er jo familien, uavhengig av hvem som er den ekte moren eller faren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...