3barnsmamma<3 Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Jeg føler meg i kjempefin form. Kvalmen er borte og alt vel. Bortsett fra at jeg innimellom føler meg veldig tungpust da, men da er det bare å ta ting med ro, sette meg eller legge meg ned til det har gått over. For 2 mnd siden var jeg også til legen, og blodprøvene viste at jeg hadde lavt folat-nivå i kroppen, har derfor fortsatt å tatt folat/folsyre til nå. Blodtrykket mitt viste i dag 114/71 (det er vel bra vel...), men hadde en puls på 113. Legen syntes ikke noe om det, siden pulsen var så høy sist også. Og nye blodprøver ble tatt, skal sjekkes mot jern, stoffskifte og en hel drøss med andre ting jeg ikke husker hva var... Skal tilbake om 1 uke for å se hvordan ting ser ut da.. Så hørte jeg hjertelyden, finfin lyd det der:-) Den var litt høy den også, lå på 162. (mot tidligere 140 og 156), Kan ha sammenheng med min høye puls. jeg var veldig rolig og ikke stressa, så jeg skjønner ikke hvorfor pulsen var så høy.. Så målte legen SF mål. Sist, da jeg var 15 uker på vei, lå jeg helt på den røde streken, nå i dag, åh jeg skal si magen har vokst. Er 20+3 i dag og legen målte magen til 20 cm! Det vil si at jeg ligger nå helt ytterst/øverst på det grønne feltet. 2 cm høyere enn den røde streken. Så begynner tankene å svirre. Blir dette en mega baby mon tro. Det er jo mitt tredje barn, så kan jo være høyt pga at livmora er større... Sambo og hans søsken var alle rundt 4-5 kg og 56 cm da de ble født. Og de er lange i dag også:-) jeg selv er bare 164 høy. Dette er mitt og sambos andre felles barn, og sist fikk vi jente og hun var 3500 g og 49 cm da hun ble forløst med KS 2 uker før termin. Nå venter jeg gutt. Jenter er vel mindre enn gutter, eller er det bare en myte? Blir det stor baby tror dere? spent på hva målene sier på neste kontroll. Skal ha KS denne gangen også, så han blir jo født 14 dager før termin. Noen som har noen formening om hvorfor jeg har så høy puls? jeg vet selv lite om stoffskifte for eksempel... Ha en fin dag folkens:-)
saltogpepper Skrevet 1. august 2008 #2 Skrevet 1. august 2008 Det er visst ikke noen sammenheng mellom størrelsen på magen og størrelsen på babyen tror jeg ...
AO3 Skrevet 1. august 2008 #3 Skrevet 1. august 2008 Da jeg var 20+5, var SF-målet mitt 23,5! Skyhøyt over det grønne området. Da fikk jeg høre at hvis det fortsatte å være så høyt framover, ville jeg bli sendt på vekstestimasjon nær termin, men at det viktigste var at jeg fulgte MIN kurve framover, selv om denne tydeligvis var ganske høy. Du må også være klar over at det er stor forskjell fra person til person når det gjelder målingen. 25+1 var jeg hos gynekolog og tok privat UL. Siden forrige SF-mål var så høyt, tok hun det også med det samme. Da var det 23 cm - dvs omtrent midt på den røde linja - fire uker senere! Og magen min hadde vokst masse på den tiden. Hun mente at den forrige målingen må ha vært feil. Måling fem dager senere, hos en annen jordmor, viste et SF-mål på 27, så da var jeg igjen akkurat over det grønne området. Hun mente at legens måling må ha vært feil. :/ Uansett, poenget er at målinger varierer fra person til person, så du må ta dem med en klype salt. Du må heller se på tendensen framover. Legen målte forresten mini på UL, og da ble han/hun vekstestimert til 10-14% over gjennomsnitt. +/-20% regnes som normalt, og i tillegg er det ikke sikkert terminen stemmer, så babyen kan ha vært litt eldre enn hun gikk ut fra også. Mao - ikke en avskrekkende stor unge i det hele tatt. Så ta det med ro foreløbig! Ingen grunn til panikk. Hvis du skal ha KS uansett, har det ikke så kjempestor betydning enten han blir 3400 eller 4500, har det vel? Litt verre for meg som er førstegangs og som etter planen skal presse ut den klumpen den "vanlige" veien.
biie Skrevet 1. august 2008 #4 Skrevet 1. august 2008 hei martine jeg har også vært på kontroll i dag, er 28 uker. pulsen min lå på 120, legen rynket brynene, sjekket flere ganger gjennom kontrollen, men ingen endring. han pratet med noen av kollegaene sine og de var enige om å ikke foreta seg noe som helst!! Jeg er i fin form, unntatt bekkenløsning. Har verken nå eller før hadd noe "galt" på prøvene. såå jeg vet ikke, men vet et mine nærmeste damer i familien også har høy puls. (Babyen min hadde puls på 138) lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå