Gjest Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Hei. I dag har jeg termin og var hos legen på siste kontroll. Da jeg var på ultralyd fikk jeg beskjed om å komme inn til overtidsvurdering etter en uke istedet for to, siden forrige barn var ganske stort. Er det noen som vet hvor jeg skal henvende meg for å få en time? Og om det er meningen at jeg skal bestille en time nå eller vente til jeg er en uke over termin? Noen som kan fortelle meg hva som skjer på en slik time? Takk for svar!
Gjest Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Hei! Ifølge nye retningslinjer (som dessverre ikke alle leger og jordmødre er klar over) har alle gravide tilhørende st olavs rett til en overtidsvurdering når de er 41+2. Om jordmora di ikke er klar over det, er det bare å ringe på svangerskapspoliklinikken selv på tlf 72574915. Jeg ringte den morgenen jeg var 41+2, (lønner seg å ringe når de åpner kl 8) og sa at jeg ville til overtidsvurdering. Det var egentlig fullt den dagen, men de ryddet enkelt plass til meg, da denne timen var viktig, mente de. Jeg fikk komme inn kl 12.45, og ble ctg-registrert, samt at urin og BT ble målt. Deretter fikk jeg samtale med lege hvor hun forklarte om hvordan en igangsettelse foregår, og om hvilke alternativer jeg hadde. Jeg kunne velge å bli satt i gang neste morgen, eller jeg kunne ta en ultralyd. Dersom alt var fint ville jeg bli satt i gang tre dager senere, men dersom barnet var stort eller annen risiko ble påvist, ville de sette meg i gang med en gang. Jeg valgte ultralyd, og kom raskt inn til ei snill jordmor som pekte og viste oss babyen i over en halvtime; altså VELDIG god oppfølging! Like etterpå fikk jeg komme inn til legen igjen, og sammen ble vi enige om at jeg skulle legges inn på føden 3 dager senere for igangsettelse. I tillegg sjekket hun åpning og foretok en hinneløsning (stripping). Alt i alt ble jeg undersøkt i nesten 2 timer, og alle var veldig positive og hjelpsomme. Selv om du kanskje ikke ønsker å bli igangsatt, er det uansett veldig lurt å bestille en sånn time for å være sikker på at babyen har det bra. Men det kan kanskje være lurt å bestille time den dagen du er 41+1, så du er sikker på å få time dagen etter. Og det trenger altså ikke å gå gjennom lege eller jordmor, du ringer selv. Lykke til!
Gjest Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Tusen takk for svar!! Ble i skikkelig dårlig humør etter legetimen min.Hadde håpt at det var litt forandring siden sist uke, men babyen hadde fortsatt ikke komt skikkelig ned i bekkenet. Jeg ble satt i gang sist 14 dager etter termin, så hadde virkelig håpt å slippe det denne gangen. Det hadde vært supert om fødselen bare kunne starte av seg selv. Men det ser ikke akkurat lovende ut. Jaja, det viktigste er vel at babyen kommer ut Lykke til på fredag da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå