Gå til innhold

Lei meg etter ultralyd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det første så var jordmora skikkelig uengasjert, jeg måtte selv spørre om alt var bre med den lille, hun sa bare at det er "samsvar mellom målene" og "ingen unormale funn..." Når jeg spurte om alt var bra, så sa hun "det er vel det" etter mye mas så svarte hun at babyen så ut til å ha det veldig fint og at vi venta en frisk baby - godt å høre, men da hadde jeg hatt hjertet i halsen en halvtime!

I tillegg så flytta hun termin nesten to uker... Jeg har vært på ul uke 6, 9 og 12 og fått samme termin alle gangene, nå stemte det jo ikke! Så jeg spurte om babyen hadde slutta å utvikle seg eller noe, det kunne hun ikke svare på, jeg måtte komme tilbake om tre uker. Det er jo vel å bra, da får vi jo se vår lille igjen, og om alt er bra :) Men jeg er jo såååå nervøs akkurat nå, føler jeg ikke har fått noen svar, og klarer ikke slå meg til ro med at alt er fint med den lille... Helt til slutt sa hun likevel at disse små kan utvikle seg litt i rykk og napp, og at hun var frisk og rask der inne så jeg ikke skulle bekymre meg, flere som har opplevd liknende og kan berolige meg litt? Vet jo det er helt normalt å få flytta termin :) Disse hormonene... ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest elissa2
Skrevet

hei:)

skjønner du er frustrert.....

jeg ble selv flytta 17 dager tilbake på termin....noe som umulig kan stemme ettersom jeg da måtte fått en positiv graviditets test 1 uke før jeg ble gravid....og det er jo umulig....

men jeg tenker som så at babyen kommer når den kommer.....:)

også følger jeg min egen termin foreløbig:)

de sier jo at det er mellom uke 17 og 20 fostrene vokser likt....før og etter kan det variere litt........så jeg vet ikke jeg......du får helt sikkert fastsatt termin neste ultralyd da:):):)

Skrevet

Jeg har vært på UL flere ganger, og terminen har variert. På ordinær UL ble jeg flyttet 12 dager frem. Jeg vet at dette ikke kan stemme ifht min syklus, så tror min menstermin var mer riktig.... Dette tyder sikkert på at babyene våre vokser i rykk og napp som du sier. Det vil si at alt heeelt sikkert er fint med din lille, og at den kommer til å hente seg inn igjen mht vekt. Og så kommer den ut når den er klar!!! Og så er det jo ordinær ul som skal bestemme termin.....Men jeg vet alt om å bekymre seg.... Lykke til :-)

Skrevet

husk at ved ul termin går de ut i i fra hodeomkrets, lår og mage brukes for vekst estimering og at målene samsvarer litt.

Jeg ble flyttet fra 31.10 mens termin til 15.11 ul termin og var inne nettopp til ny kontroll, i følge hodeomkretsen stemmer ul terminen, men hun gikk inn på lår og mage, gikk det mere mot min termin. Så hun sa jeg skulle gå ut i fra min termin og hvis jeg skulle gå over tiden i fohold til min termin, ville de ha meg inn til kontroll, siden det første barnet var født med lite hode.

ungene våre vokser i rykk og napp, grunnen til at vi kan gå til ul i uke 18+3 er at da vil de fleste barna være like i følge forskning. Men det finnes alltid avvik begge veier, der ul termin ikke vil stemme. så da ligger vi alle sammen i ytterkant av normalen og det skal ikke mange mm til/fra i forskjell på ukene når de er så liten.

Ikke heng dere så veldig opp i det, dere kan selv bestemme om dere vil bruke ul eller mens termin i forhold til permisjon. Da ul er frivillig på lik basis er det frivillig hvilken termin man velger å oppgi.

Jeg fikk bedskjed om å si til legen at han skulle skrive legeerklæring ut i fra mens termin. Og at jeg kunne selv velge hvilken termin jeg ville gå etter, da begge kunne være like riktige.

Når det gjelder i forhold til overtid, vil man etter mens termin, som i dette tilfeller kommer til, bli sendt inn for en ekstra sjekk for å se hvordan det står til når man er på overtid i forhold til denne. Det er noe sykehuset plikter å ta med når de skal ta inn folk til overtidskontroll. Som i mitt eksemple vil si at den dagen jeg har mens termin, skulle jeg ha vært inne til overtidskontroll.

Jeg har bestemt meg for at dette ul greien skal ikke få styre mitt svangerskap i alle fall, jeg holder meg til mens termin, da jeg skulle blitt gravid de dagene jeg tok testen. Så får jeg heller ta sorgen ang ul termin den gangen det evt skulle komme. Men det er viktig å gjøre fastlegen oppmerksom på dette, slik at han/henne tar kontakt med fødestedet når man går overtid i forhold til menstermin. Det viktigste er at det er masse liv og den lille trives og de ikke finner noe på ul som ikke er helt bra.

Lykke til videre alle sammen.

Skrevet

føler jeg leser om meg selv. Har gått nå ett par dager og vært litt deppa etter ordinær ul.

Har vært på 5 stk før den og termin har vært riktig hele veien. Men på ordinær så satt de meg 6 dager tilbake.. Ble så skuffet. Spurte om det var vanlig at ungen stoppet opp å vokse som den skulle. Men hun sa bare at hun ikke skjønte spørsmålet. Hun var ikke norsk. Bør de ikke ha folk som kan og forstår norsk når de skal jobbe med slikt?

Med min datter så var det det samme. De satt meg to uker tilbake. Men det visste jeg at ikke stemte.. Skal på Ul igjen i uke 24.

Skrevet

Heisann! Trist å høre at du har hatt en negativ opplevelse på den mest spennende kontrollen i svangerskapet:( Terminen min ble flytta fra 16. sept. til 5.oktober, så tror ikke du skal bekymre deg. Alt er normalt her i hvertfall;) Det er på denne kontrollen de skal sette termin, ikke før på tidligere ultralyder. Det sa legen min til meg. Babyen kommer når den kommer uansett;)

Skrevet

jeg har menstermin 19. oktober, men ble flytta på UL til 22. november..... litt hopp kan en si....og jeg synes ikke det stemmer helt, og legen er også litt i tvil med tanke på symfysemålene mine som blir et stykke over normalen i forhold til novembertermin.... men sykehuset sier at det er ikke snakk om at ungen kommer før november....

så jeg er rimelig forvirret...... og det er kjempekjedelig..... jeg er nødt til å ha et planlagt KS, og mitt verste mareritt er om vi går ut i fra november, og at fødselen starter av seg selv før den tid :( grøss og gru

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen :) Fikk brev om at ny ul er om ti dager, det kan jeg leve med... Er så ubehagelig å gå med uvissheten om den lille prinsessa vår har det bra der inne, men må vel bare satse på at "ingen unormale funn" og masse aktivitet tyder på at hun har det fint dær inne! Trist å se at det er mange fler som har opplevd det samme da... Men, vi gleder oss til ny ul, og håper vi får et litt mer positivt inntrykk og opplevelse da :) Lykke til alle sammen! Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...